Hlavní obsah

Z hlavního nádraží na letiště v Ruzyni za čtyři minuty? Letecký ústav představil aerotaxi budoucnosti

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Praha-Horní Počernice

Dostat se z hlavního nádraží v Praze na Letiště Václava Havla za pouhé čtyři minuty? Tým odborníků pod vedením pražského Výzkumného a zkušebního leteckého ústavu (VZLÚ) tvrdí, že to možné je. Pracují na prototypu vzdušného autonomního prostředku, který by fungoval jako tzv. aerotaxi. Novinářům představili tento týden jeho model, který v současnosti testují. A také návrh stanice v centru metropole, odkud by se létalo.

Letecký ústav představil budoucnost vzdušné přepravy lidí ve městě.Video: Novinky

 
Článek

Doprava ve městech pomocí létajících prostředků řízených umělou inteligencí je podle výzkumníků směr, kterým se ubírá svět. A Česká republika nechce zůstat pozadu. VZLÚ tak vyvíjí bezpilotní dopravní prostředek s názvem MiYa, který by v budoucnu mohl fungovat jako taxi. Ulevil by přetíženým pozemním komunikacím, využil volný prostor ve vzduchu a zkrátil dobu transportu lidí po městech i mimo ně na minimum.

Foto: Novinky

Model aerotaxi v měřítku 1:4, který prochází testováním.

„Budoucí letadlo je určené pro létání běžných lidí jako forma veřejné dopravy, není to zamýšleno jako VIP služba,“ vysvětluje zástupce vedoucího projektu Jan Zakucia z VZLÚ.

Trasu z centra Prahy na ruzyňské letiště by aerotaxi mohlo podle odborníků zvládnout za neuvěřitelné čtyři minuty, cestu do Špindlerova Mlýna za 23 minut nebo do Karlových Varů za 26 minut.

První přistávací plocha pro drony s poštou vznikne v Brně

Internet a PC

Rychlé, tiché, bezemisní

„Letadlo samotné uveze čtyři cestující nebo 400 kilogramů nákladu. Plánujeme ho s doletem zhruba 300 kilometrů a cestovní rychlostí asi 300 km/h. Mohlo by létat v koridorech od výšky 300 metrů až 3000 metrů nad zemí. A to nad silnicemi nebo nad železnicí - nehrozí, že budou třítunová letadla prolétávat nad obytnou čtvrtí,“ přibližuje Zakucia.

„Je kompletně na elektrický pohon, je napájeno elektrickou energií ze svých baterií, případně ze svého elektrického generátoru,“ dodává vedoucí projektu Petr Raška z VZLÚ. Měl by tak být ekologický, bez emisí a tichý, aby nerušil obyvatele měst.

Foto: Novinky

Letadlo a vrtulník v jednom

Návrh je jakousi kombinací dronu, vrtulníku a letounu s rozpětím křídel 15 metrů. Výzkumníci při jeho vývoji pracují s konceptem překlopného křídla se čtyřmi vrtulemi. „Pro tuto roli, tedy cestování mezi městy a ve městě, musí mít schopnost kolmého vzletu a přistání. Musí mít schopnost odstartovat jako vrtulník, následně letět jako letadlo a přistát zase jako vrtulník,“ říká Raška.

V hale v pražských Horních Počernicích ukazoval letecký ústav jeho zmenšenou repliku v měřítku 1:4, kterou už půl roku prakticky testují v aerodynamickém tunelu i při letových zkouškách.

Výzkumný a zkušební letecký ústav chystá další české družice

Věda a školy

„Překvapilo nás, že to letadlo je poměrně dobře obratné, s tím jsme vůbec nepočítali, na druhou stranu jsou tam jiné problémy, například létání ve větru, to je pro nás poměrně dost velká výzva,“ zmiňuje prozatímní zkušenosti Zakucia.

Prototyp v plné velikosti by mohl podle optimistického předpokladu vyletět možná už na konci tohoto desetiletí, další verze – primárně pro armádu, a poté pro civilní obyvatele – se pak objeví v dalším desetiletí.

Pilot není potřeba

K vidění byla v Počernicích i ukázka kabiny budoucího letounu. Nabízí sedadla pro čtyři pasažéry či monitory zobrazující například informace o letu. Pro pilota tam však místo není. Dopravní prostředek řídí autonomně umělá inteligence a pohybuje se po předem naprogramované trati.

„I kdyby seděl pilot na palubě, tak stejně bude dávat jen nějaké pokyny, jakým způsobem má letadlo měnit trať, rychlost a pohyb po trati, takže my tam toho pilota vlastně nepotřebujeme,“ vysvětluje Raška.

Foto: Novinky

Návrh kabiny bezpilotního aerotaxi

Systém však bude ze země dozorovat a hlídat operátor. Automatické řízení letu má také eliminovat potenciální lidské chyby a v neposlední řadě šetřit náklady.

„Musíme cestující přesvědčit, že si mají sednout do robota a nechat se odvézt, a to bude těžké. Podle mého názoru ještě lidé nemají vůbec představu, o čem to je. Nedůvěra je ještě velká,“ myslí si Dušan Poliaček ze společnosti 1to1 Design, která má na starosti výrobu kabiny.

Řeší třeba to, aby byl návrh pohodlný a bezpečný pro pasažéry - a ti zároveň aby neovlivnili bezpečnost citlivého systému letounu.

Foto: M. Postránecký, CCF CIIRC

Návrh haly s vertiporty na pražském hlavním nádraží

Odborníci už mají představu, jak by mohla vypadat i samotná stanice pro letecké taxi na hlavním nádraží v Praze. Jde o jakousi menší letištní halu s přistávacími plochami, tzv. vertiporty.

„Tato služba má být pro zákazníky podobná, jakou dnes znají z běžných letišť. Bude v ní probíhat jak odbavení cestujících, tak bezpečnostní kontrola a instruktáž před letem,“ popisuje Zakucia s tím, že by ale vše mělo vždy trvat v řádu několika málo minut. Další vytipovanou lokalitou v rámci hlavního města je pak Pankrác.

Největší krize před leteckým průmyslem teprve leží, tvrdí ředitel Air France pro ČR

Cestování

Proletět se na olympiádě

Čeští odborníci řeší téma Urban Air Mobility (tedy městské vzdušné mobility) také z pohledu legislativy. Za tímto účelem vznikl projekt nazvaný Vertimove, na kterém spolupracuje mimo jiné i Centrum pro město budoucnosti CIIRC ČVUT či Centrum dopravního výzkumu.

„Výsledkem tohoto projektu je vytvoření metodiky na to, co všechno je potřeba změnit, aby vůbec takový druh dopravy mohl být v České republice zaveden,“ říká Zakucia.

Foto: 1to1 design

Návrh bezpilotního vzdušného taxi

Kdo se s budoucností dopravy bude chtít seznámit na vlastní kůži už příští rok, šanci bude mít pravděpodobně na Olympijských hrách v Paříži. Skupina společností, které se Urban Air Mobility zabývají, si vytipovala čtyři lokality, mezi kterými bude cestující v rámci pařížské aglomerace dopravovat.

„Bude to určitě zážitková věc, protože letadla pro tento projekt jsou relativně malá, uvezou jednoho cestujícího a jednoho pilota. Je to ale nějaký začátek, je potřeba předávat informace a získávat důvěru lidí,“ uzavírá Raška.

Anketa

Budete využívat služeb „vzdušného taxi“?
Určitě ano
49,2 %
Asi ano
6,2 %
Spíš ne
7,2 %
Určitě ne
30 %
Ještě nevím
7,4 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 1217 čtenářů.

Na letišti stojí unikátní portrét Václava Havla složený z klíčů, pivního sudu a psacích strojů

Kultura

Může se vám hodit na Firmy.cz: Výzkumný a zkušební letecký ústav

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám