Skutečný Armageddon. USA a Evropa chtějí šťouchnout do asteroidu objeveného Čechem

Novinky, Filip Šára

Evropská kosmická agentura (ESA) podepsala v úterý s americkou stranou smlouvu ve výši přes 129 milionů eur (téměř 3,5 miliardy Kč) na výrobu kosmické lodi, která bude součástí společného projektu s americkým vesmírným úřadem NASA. Cílem je prozkoumat, jak odklonit potenciálně nebezpečný asteroid směřující na Zemi, informovala agentura Reuters.

BEZ KOMENTÁŘE: Evropa a USA spojí síly při testování technologie na vychylování asteroidůVideo: Reuters

Podle plánů má NASA vypustit v červnu 2021 kosmickou sondu DART k binární planetce Didymos, konkrétně na tzv. kolizní kurz s „měsíčkem“ Dimorphos (neoficiálně se mu dříve říkalo „Didymoon“, případně Didymos B), který kolem onoho hlavního asteroidu Didymos obíhá.

Právě do tohoto menšího tělesa má v roce 2022 půltunová sonda narazit. Střet stroje letícího rychlostí 21 600 km/h má alespoň trochu změnit dráhu vesmírného tělesa.

Foto: NASA/Johns Hopkins University Applied Physics Laboratory

Umělecká kompozice mise DART, která má za cíl nárazem vychýlit menší asteroid Didymos B, obíhající kolem Didymosu A, z jeho dráhy.

Vědci chtějí otestovat, zda by bylo možné pomocí kinetické energie, takového „kulečníkového šťouchu“, vychylovat objekty, které by mohly ohrožovat Zemi, na bezpečnější dráhu. Jednoduše řečeno - má to být test připravenosti na možné srážky Země s tělesy přilétajícími z kosmu.

Pauza mezi americkou a evropskou částí mise

Jak se nyní smluvně potvrdilo, ESA poté v říjnu 2024 vypustí své plavidlo Hera, pojmenované podle bohyně z řecké mytologie, aby zmapovalo výsledný impaktní kráter po zásahu sondy DART a změřila hmotnost asteroidu. K systému Didymos se má dostat koncem roku 2026 na šestiměsíční průzkum.

Tříletá přestávka, která odděluje mise DART a Hera, je podle vědců nezbytná. Očekává se, že při nárazu americké sondy vznikne velký oblak prachu a ledu, který na jistou dobu znemožní pozorování a zkoumání Didymosova souputníka. Vzhledem k nízké přitažlivosti dvojasteroidu bude trvat léta, než se prach usadí.

NASA chystá robota na asteroid s kovy v ceně ekonomiky světa

„Pokud mise NASA uspěje, šlo by o první nebeské těleso, které by bylo lidmi záměrně posunuto,“ uvádí ESA.

Zatímco Didymos má průměr 780 metrů, tak Dimorphos, objevený roku 2003 českým astronomem Petrem Pravcem, pouze 160 metrů. I onen menší objekt by ale podle ESA disponoval dostatečnou velikostí na to, aby zničil celé město, pokud by zasáhl naši planetu.

Hera, aparát o velikosti stolu, by se měla během sbírání dat autonomně pohybovat kolem asteroidu. Rovněž má vypustit 10centimetrové minisatelity, které budou schopny létat mnohem blíže k povrchu planetky.

USA a Evropa společně vystřelí na asteroid, zkusí ho vychýlit z dráhy

Finálním záměrem je zjistit základní parametry, podle nichž lze propočítávat, jaká hmotnost a energie by byly potřebné k vychýlení těles o jiných, větších či menších rozměrech. Jen tak půjde odhalit, co bude třeba, pokud někdy v dohledné době vznikne nutnost čelit dopadu asteroidu na Zemi.

Americká NASA a evropská ESA již léta sledují všechna nebeská tělesa, která se pohybují v oblasti oběžné dráhy Země a mohla by se jednou s naší planetou srazit. Dosud znají přes 21 a půl tisíce asteroidů o průměru sto metrů a více, které představují riziko pro lidskou civilizaci.

Jak dodává Reuters, mise připomíná film Armageddon z roku 1998, ve kterém Bruce Willis hraje člena týmu vyslaného ke zničení asteroidu, aby zachránil Zemi.