Hlavní obsah

Platy vedení škol významně vzrostly

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Platy ředitelů základních škol a jejich zástupců se v poslední době vyhouply tak, že ve srovnatelných profesních oblastech už patří mezi špičku. Rostly jim jak tarify, tak odměny. A nyní je třeba se zaměřit na kvalitu, vyplývá ze studie think­-tanku IDEA při CERGE-EI, která se na honorování vedení škol zaměřuje.

Foto: Novinky

Jak se vyvíjely platy ve školství a dalších oborech (roky 2017 a 2021)

Článek

Ještě v roce 2017 pobírali vedoucí pracovníci v ZŠ v průměru kolem 48 tisíc, ale ruku v ruce s růstem mezd ve školství se jim platy za pět let vyšvihly na téměř 75 tisíc. Předběhli tak i průměrnou mzdu dalších řídících pracovníků v podobných odvětvích.

Může to motivovat lidi, aby se do těchto pozic hlásili a neodcházeli jinam
Václav Korbel, IDEA

Řadí se mezi ně například vedoucí pracovníci škol, ale třeba i domovů pro seniory, knihoven, muzeí, pojišťoven, primáři, vrchní sestry či církevní hodnostáři.

Zároveň si řídící pracovníci ZŠ polepšili i v porovnání s ostatními vysokoškolsky vzdělanými osobami. V roce 2017 měli plat na úrovni 94 procent průměrné mzdy vysokoškoláků, v roce 2021 to bylo 117 procent.

UK a Středočeský kraj spustily průzkum, má zmapovat rozhodování žáků o volbě střední školy

Věda a školy

„Může to zlepšit prestiž profese a motivovat lidi, aby se do těchto pozic hlásili a neodcházeli jinam. Z šetření České školní inspekce totiž víme, že na řadu míst se hlásil jediný kandidát. Zvýšení konkurence určitě navýší kvality vedoucích pracovníků,“ řekl Právu spoluautor studie Václav Korbel.

Pro srovnání, kantoři na základních školách berou v průměru 49 tisíc korun hrubého měsíčně. Pokud vláda splní slib i literu školského zákona, měli by učitelé pobírat příští rok kolem 53 tisíc. Zákon ukládá zvýšit objem mezd v regionálním školství na 130 procent celostátního průměru.

Foto: Novinky

Jak se vyvíjely platy ve školství a dalších oborech (rok 2019)

Podle Korbela řada českých i zahraničních výzkumů potvrzuje, že vedení má zásadní vliv na úroveň školy a vzdělávání. „Ředitel a jeho zástupci dokážou dát škole vizi, mají zásadní vliv na podobu školních vzdělávacích plánů, určují, které oblasti vzdělávání je třeba rozvíjet. Také vybírají nové učitele, pedagogickému sboru poskytují zpětnou vazbu, motivují jej k novým stylům výuky apod.,“ popsal Korbel.

Někdy peníze nestačí

V neposlední řadě jde i o manažerské a administrativní schopnosti, kdy je třeba sehnat investiční projekty, zajistit digitální pomůcky, inovovat učebny a při tom všem umět vyjednávat se zřizovatelem, třeba s obecní radou či starostou.

Jenže pro vyhodnocování práce ředitelů zatím chybí nástroje. Pohyblivá složka platu se v průměru za pět let zvýšila ze 13 na 17 tisíc měsíčně. Není však jasné, co se na vyšším ohodnocení jejich výkonů podepsalo kromě toho, že se zvýšil objem peněz, které jsou ve školství k dispozici.

A z dostupných dat ani není jasné, jaké odměny si vysloužili samotní ředitelé a jaké jejich zástupci. Výši odměn pro zástupce určuje ředitel, o jeho vlastních odměnách rozhoduje zřizovatel. Přitom občas ředitelé hořekují, že mají kvůli nízkým odměnám i nižší plat než jejich zástupci.

Učitelé budou mít plat minimálně 130 procent průměrné mzdy, podepsal Pavel

Domácí

„Nevíme, jak se výše platu promítá do vzdělávání, a proto by se zřizovatelům měla poskytovat metodická podpora, aby dokázali kvalitu práce ředitelů vyhodnotit,“ uvedl Korbel.

Jedním z nástrojů měření kvality by mohlo být například každoroční plošné testování žáků pátých a devátých tříd, které by ale nemělo žádný dopad na klasifikaci. Podle Korbela tomu tak je například v USA a Británii. Ovšem nemělo by to mít velkou váhu v celkovém hodnocení, aby to třeba nevedlo ředitele k tomu, že budou po učitelích vyžadovat zaměřit výuku jen na testy. Častější testování by však mohlo ukázat dlouhodobý trend.

Velký význam by mělo mít například sledování klimatu ve škole, což vyhodnocuje pravidelně školní inspekce. Ta má také na svých stránkách další hodnoticí kritéria.

Humanitní vědy už stahují ztrátu

Věda a školy

Podle autorů studie by stálo za to vymyslet i pobídky pro úspěšné ředitele, aby nastupovali do škol, v nichž se koncentruje víc dětí se zdravotními a sociálními znevýhodněními, které se navíc často nacházejí v chudých regionech.

„To je extrémně těžké, nemáme jasné recepty, spíš experimenty. V případě učitelů mají v současnosti omezený efekt finanční motivace jako úvodní bonus 200 tisíc nebo obecní byt, když učitel začne učit v konkrétním regionu,“ popsal Korbel.

„V zahraničí se také zkouší motivovat přechod ředitele na omezenou dobu. Pokud pak máte v životopise zapsáno, že jste třeba během pěti let nějak posunul nějakou znevýhodněnou školu, tak to má velký kredit a renomé, které lze využít v další kariéře i mimo školství,“ dodal Korbel.

Rušení 9. tříd? Ředitelé škol jsou proti, zjistil průzkum

Věda a školy

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám