Kolem Země proletí v lednu potenciálně nebezpečný asteroid 7482. A nebude sám

Podle údajů od amerického Národního úřadu pro letectví a vesmír (NASA) se 18. ledna přiblíží k Zemi na vzdálenost 1,98 milionu kilometrů asteroid objevený roku 1994, který je „více než dvakrát větší než Empire State Building“. Potenciálně nebezpečných vesmírných objektů nás však tento měsíc – z astronomického hlediska „těsně“ – mine více.

Kolem Země proletí v lednu potenciálně nebezpečné asteroidyVideo: Reuters

Asteroid (7482) 1994 PC1 o šířce jeden až 1,3 kilometru považuje NASA za „potenciálně nebezpečný“. Takto klasifikován je vzhledem k tomu, že jeho průměr je větší než 140 metrů a k nám se přiblíží na méně než pět procent vzdálenosti Země od Slunce. (Vzdálenost mezi naší planetou a Sluncem průměrně činí zhruba 150 milionů km – pozn. red.)

NASA zahájila misi planetární obrany, chce změnit dráhu letu planetky

Amerika

Izraelský ústav Davidson Institute of Science Education navíc už dříve spočítal, že obecně planetka o šířce už právě nad „pouhých“ 140 metrů by při srážce uvolnila nejméně tisíckrát více energie než první atomová bomba po dopadu na zemský povrch.

A těleso o šířce nad 300 metrů by mohlo zničit celý kontinent, připomíná agentura Reuters.

Střet je takřka vyloučený

Střet je ale zcela nepravděpodobný, uklidňují vědci. Nejbližší vzdálenost, na kterou se 7482 pravděpodobně přiblíží k Zemi, je více než pětkrát větší než vzdálenost mezi Zemí a Měsícem.

Ovšem není to jediný potenciálně nebezpečný či alespoň zaznamenáníhodný asteroid, který tento měsíc proletí kolem naší planety.

První analýzy vzorků z planetky Ryugu: V žádné laboratoři zřejmě nebyl starší materiál

Např. asteroid 2013 YD48 – podle dat NASA – o délce 80 až 180 metrů proletí kolem Země již 12. ledna ve vzdálenosti asi 5,59 milionu kilometrů a zhruba 84–190metrový asteroid 2017 XC62 proletí 24. ledna ve vzdálenosti asi 7,2 milionu km.

Pokud by nás zajímaly přesné časy největších přiblížení těchto těles k Zemi, tak jsou následující:

• (7482) 1994 PC1 – 18. 1. 22:50 SEČ
  • 2013 YD48 – 12. 1. 00:47 SEČ
  • 2017 XC62 – 24. 1. 17:06 SEČ

O přesných časech nejbližších průletů Novinky informoval vedoucí skupiny planetek při oddělení meziplanetární hmoty Astronomického ústavu Akademie věd ČR Petr Pravec.

Dalekohled zachytil 42 největších planetek hlavního pásu Sluneční soustavy

Během ledna kolem nás „blízký průlet“ podnikne ještě asi desítka větších kosmických těles – některá budou velikostně jen v řádu metrů. Objekt 7482 je z nich jednoznačně nejmohutnější.