Hlavní obsah

Covidový školní rok? Studenti jsou demotivovaní a ve stresu, ukázal průzkum

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Mnozí studenti vysokých a středních škol prožili z důvodu epidemie covidu-19 období plné „samoty a nejistoty“. Jak se vyrovnávají se změnami posledního školního roku? Podle aktuálního průzkumu způsobila distanční výuka určitou ztrátu motivace a méně efektivní učení.

Foto: Novinky

Kolik studentů v roce pandemie studovalo efektivněji než dříve?

Článek

Výzkumu se zúčastnilo 7161 respondentů, šlo o studenty vysokých a žáky středních škol z celého Česka.

„Dost se ulejvám“

Pro lidi, kteří procházejí všemi úrovněmi vysokoškolského vzdělání, je v tomto období typická ztráta motivace ke studiu, kterou popisuje nadpoloviční většina z nich. Skoro polovina hodnotí svoje aktuální nasazení slovy „dost se ulejvám“, studiu prý věnují méně času než dříve.

Pro většinu mladých lidí se za poslední více než rok podle dotazníku změnil i život - a nikoli k lepšímu. Zhruba čtvrtina VŠ studentů má navíc méně peněz, stejně tak méně času, rovněž čtvrtina přestala sportovat.

Unie středoškoláků se obává stresového návratu do škol a přehlcení testy

Věda a školy

Pro 60 procent oslovených vysokoškoláků je obtížné se soustředit a utíkají od povinností k prokrastinaci.

Přes 40 procent se méně věnuje svým koníčkům a jen malé množství (17 procent) si dokázalo najít koníčky nové - zejména procházky v přírodě a běhání.

Chybí sociální kontakt

Nejvíc jim chybí osobní kontakt, a to podobnou měrou jak se spolužáky (58 procent), tak s vyučujícími (53 procent). Jen 10 procentům žádný tento kontakt neschází.

„Online výuka neumožňuje studentům získat hned pomoc, když něčemu nerozumí, a chybí jim obecně individuální přístup,“ tvrdí zástupci NEWTON University, soukromé vysoké školy v Praze, která na výzkumu spolupracovala.

Musely být děti tak dlouho doma? Letos to určitě smysl mělo, tvrdí Dušek

Domácí

Studenti se ale naučili pracovat s novými programy a online nástroji, což se dá považovat za pozitivum. Třetinu studentů sice občas zlobí internetové připojení, občas by se jim hodilo zajít do knihovny, ale tyto potíže nejsou zdaleka tak výrazné jako absence sociálního kontaktu.

A jak se vysokoškoláci cítí? Mají pocit, že je toho na ně hodně (48 procent), jsou více ve stresu (57 procent) a prožívají více nejistotu (54 procent). Třetina dokonce trpí depresemi.

Problém maturantů

Co se týká středoškoláků v posledním ročníku, kteří se plánují přihlásit na vysokou školu, tak ti popisují svou situaci velmi podobně. Vysokoškoláci jsou více zahlcení a o něco hůř zvládají distanční výuku, maturanti ale novou situaci nesou v průměru hůř emočně.

Duševní zdraví některých dětí je v alarmujícím stavu, zařiďme jim návrat do škol, apelují odborníci

Věda a školy

Více než polovina vnímala jako velký problém, že se nemohou soustředit a že jim chyběl sociální kontakt. Za hlavní velký problém označila ale špatné připojení k internetu (16 procent) a nekvalitní práci vyučujících (19 procent) jen menšina.

Foto: Novinky

Co vnímali maturanti jako velký problém za rok pandemie?

Obdobně to vše tedy vnímají i vysokoškoláci.

Méně efektivní učení

Všechny tyto problémy padají částečně i na bedra rodičů, a to nejen u středoškoláků - 57 procent vysokoškoláků bydlí aktuálně u svých rodin a naprostou většinu z nich rodiče také finančně podporují, vyplývá z průzkumu.

„Ze zmíněných problémů bych podtrhl studenty pociťovanou silnou nejistotu. Z jiných výzkumů víme, že právě velká nejistota vede k pasivitě, strachu, stresu a ke ztrátě důvěry ve stát. Chceme-li zmírnit pojmenované problémy, musíme začít právě tady. Často však vidíme pravý opak: dlouhé debaty o úřední maturitě, častá rozhodnutí na poslední chvíli, slabá podpora a pomoc,” shrnul sociolog a výzkumný ředitel Behavio Vojtěch Prokeš.

Ministerstvo doporučilo pro vysvědčení slovní či kombinované hodnocení

Věda a školy

Jen malá část studentů přitom podle tohoto šetření využila pandemii ke svému prospěchu. Z respondentů se jen menšina vyjádřila, že studovala nyní efektivněji - konkrétně jde jen o 15 procent vysokoškoláků, 18 procent aktuálních maturantů a 15 procent zbylých žáků SŠ.

„I když mě studium naplňuje a baví, dostávala jsem se do určitého stereotypu, který mě unavoval jak fyzicky, tak především psychicky. Navíc jsem měla občas pocit, že nemám šanci v budoucnu prorazit, protože studuji psychologii, která je postavena především na zkušenostech,“ svěřila se např. studentka 1. ročníku VŠ Pavlína Hlučková.

Studentů VŠ v uplynulém desetiletí ubylo o čtvrtinu, informoval ČSÚ

Věda a školy

Sběr dat probíhal online formou letos v květnu a červnu. Průzkum je výsledkem spolupráce agentury Behavio, serveru Vysokeskoly.cz a NEWTON University. Autoři upozorňují, že se nejedná a reprezentativní výzkum, zajímavé poznatky však přináší.

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám