Hlavní obsah

Asociace poraden je proti úpravě školského zákona, ministru Balašovi předá petici

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Praha

Proti ministerstvem školství (MŠMT) navrhované novele školského zákona se vyslovili zástupci Asociace pracovníků speciálně pedagogických center (APSPC). Nelíbí se jim, jak úřad navrhuje nové podmínky pro fungování asistentů pedagoga v základních školách. Podle asociace by měli být asistenti nadále přiřazováni k žákovi se speciálními vzdělávacími potřebami (SVP). Připravili proto petici.

Foto: Libor Zavoral, ČTK

Ilustrační fotografie

Článek

Petici zatím podepsalo - ve čtvrtek 15. prosince před 15. hodinou odpoledne - 1053 akademiků, učitelů či rodičů handicapovaných dětí. V pátek ji předají ministru školství Vladimíru Balašovi (STAN), jak sdělil předseda APSPC Petr Petráš.

„Podle uvažovaného znění novely by z některých škol mohli zmizet asistenti pedagogů a tím by se zhroutil řadu let budovaný systém podpory žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Prakticky hrozí, že žáci, kteří jsou dnes i díky asistentům integrovaní do výuky v běžných školách, by po letech byli bez adekvátní podpory nebo by opět mohli končit ve speciálních vzdělávacích zařízeních,“ řekl Petráš.

Podle vyhlášky o společném vzdělávání znevýhodněných a nadaných s ostatními ve školách má asistent pedagoga podporovat učitele při výuce a vést žáky k samostatnosti a zapojení do činnosti. V současnosti se asistent přiděluje ke konkrétním žákům se SVP.

Miliarda na asistenty bude. Balašův úřad je ale chce omezit

Domácí

Nově by to mělo být podle návrhu ministerstva podle předem nastavených parametrů, jako je množství tříd ve škole a jejich naplněnost. Změna s sebou podle úřadu přinese jednotné a lepší pracovní podmínky asistentů, snížení administrativní zátěže škol a úspory. Podle dřívějšího vyjádření zástupců ministerstva by změna ve financování asistentů v případě schválení mohla platit od ledna 2024.

Zástupci APSPC upozornili, že v některých školách, kde je větší počet dětí s potřebou podpory ve vzdělávání, se po schválení předloženého návrhu sníží počet asistentů. Koncept, kterým by chtělo ministerstvo stanovit počet asistentů podle počtu žáků a tříd ve škole, označila jednatelka asociace Eva Čadová za nevyhovující. Namísto toho by podle ní měl úřad připravit novelu tak, aby počet asistentů reagoval na počet žáků se speciálními potřebami.

Zastavit „nekontrolovaný nárůst počtu asistentů“

Petenti tak podle zástupců APSPC žádají, aby MŠMT novelu připravilo ve spolupráci s odborníky a s ohledem na aktuální situaci znovu. Podle Petráše je potřeba zahájit práce na standardizovaném manuálu posuzování speciálních vzdělávacích potřeb, což by mělo vést k zastavení nekontrolovaného nárůstu množství asistentů. Asociace chce rovněž sjednotit metodiku pro diagnostiku a navrhování podpůrných opatření ze strany poraden.

Asistentů pedagoga ve školách podle statistik MŠMT přibývá. K 1. lednu 2022 jich ve školských zařízeních působilo 17 545, tedy asi o 31 procent víc než v roce 2019. Tři čtvrtiny těchto pracovníků působí v základních školách, uvedl už dříve ředitel odboru základního vzdělávání na ministerstvu Michal Černý.

Změnu ve financování asistentů pedagoga, kterou plánuje ministerstvo, kritizují i školské organizace a spolky Česká odborná společnost pro inkluzivní vzdělávání (ČOSIV), Člověk v tísni, META a dalších 20 organizací. „Zastropování počtu asistentů pedagoga bez zohlednění počtu žáků, kteří podporu asistenta ke svému vzdělávání nezbytně potřebují, určitě není dobrou cestou,“ uvedly ve svém prohlášení.

APSPC podporuje a chrání zájmy pracovníků speciálně pedagogických center (SPC) a snaží se zvýšit informovanost veřejnosti o jejich činnosti. Centra patří ke školským poradenským zařízením, poskytují služby klientům se zdravotním a mentálním postižením či poruchou autistického spektra.

Asociace vyzývají k zařazení sociálních pedagogů mezi pedagogické pracovníky

Věda a školy

K lepšímu naplňování cílů výuky by podle pedagogů pomohlo méně učiva

Věda a školy

Reklama

Související témata:
Asociace pracovníků speciálně pedagogických center (AP SPC)

Výběr článků

Načítám