RECENZE: Santa Claus se zabijáckou minulostí baví

Mezi vánoční příběhy a pohádky vstoupil včera film Šílená noc, který se sice odehrává během štědrovečerního dne a noci, ale Tichá noc ani Narodil se Kristus pán se v něm nezpívá. Zato v něm tečou potoky krve, vraždí se bruslemi i kulečníkovými koulemi zabalenými do vánoční dárkové punčochy, a to vše v komediálně romantickém obalu. Že to nejde dohromady? Docela jde, jen pro děti Šílená noc rozhodně není.

Trailer filmu Šílená nocVideo: CinemArt

Santa Claus je otrávený vousáč se zabijáckou minulostí, a než se vydá jako každý rok rozdat dárky hodným a uhlí zlobivým, popíjí u baru a nadává na lidské pokolení. Hamižné, lačné jen a jen peněz. A ti haranti nejsou o nic lepší, chtějí všechno a hned, jen předměty a konzum. Santa Claus si zkrátka u piva docela vážně pohrává s myšlenkou, že už se na to po těch staletích vykašle.

A zatímco poněkud podroušený nasedá do létajících saní pod heslem „stačí, když držím směr, ostatní zvládnou sobi“, a poté v ostrých zatáčkách prohrává boj s vlastním žaludkem, na Zemi se k nechutně bohaté ženě sjíždějí její dospělí synové se ženami a ratolestmi. Navzájem se dost těžko snášejí, ale s vidinou toho, že matku pumpnou o nějaký ten obnos, se úporně snaží dostát povinné vánoční atmosféře. Jenže netuší, že na miliony ve zdejším ostře střeženém trezoru si dělají zuby dobře vyzbrojení a správně zorientovaní zloději. Santa přistane na zahradě vzápětí po nich…

Třiačtyřicetiletý norský režisér Tommy Wirkola natočil ještě doma akční černou komedii Mrtvý sníh, v níž nechal ožít nacistické zombie na zamrzlých pláních severního Norska. Pokračování neslo název Dead Snow: Rudý vs. Mrtvý a zombíci v něm chystali totální genocidu. Film Jeníček a Mařenka: Lovci čarodějnic (už v koprodukci USA a Německa) pracoval na půdorysu známé pohádky. Nyní přichází Wirkola se svým prvním americkým snímkem, který baví v duchu těch předchozích, ale vtipně až parodicky využívá i výrazné prvky romantických vánočních filmů. A nechybí ani odkazy na slavná díla, jako jsou například Sám doma nebo Smrtonosná past.

RECENZE: Irena Pavlásková shromáždila do Vánočního příběhu herecké hvězdy

Kultura

Dialogy jsou vtipné, například výzva „Klidně buď blbá, ale nebuď blbá nahlas,“ má na to, aby zlidověla. Film ani na chvíli neztrácí tempo, bitky a rvačky jsou nápadité, děsuplné a explicitně kruté (vánoční hvězda zabodnutá do protivníkova oka), podbarvuje je romantická i zvonivě veselá vánoční hudba. A velké finále, které více než názorně ukáže, co je v životě nejdůležitější, výborně paroduje celý vánoční sentiment.

Santa Claus v podání hvězdy seriálu Stranger Things Davida Harboura je okouzlující, ať zvrací ze saní, naštvaně se chystá na šichtu, kterou by chtěl mít co nejdřív za sebou, nebo nadává svým „zbabělým sobům“, že ho nechali napospas vrahounům. Jeho vztah s malou Trudy a koneckonců i s těmi soby by ovšem nedojal jen cynika většího, než je on sám.

Míšenka Trudy, která jediná mezi všemi postavami ještě na Santu věří, a díky tomu přispěje k likvidaci zlodějů, je patřičně roztomilá a ve svém jediném přání „aby se táta s mámou udobřili,“ také správně dojemná.

Šílená noc je čiročirá zábava, která v předvánočním shonu, záplavě reklam na více či méně nesmyslné dary a zároveň v halasně doporučovaném adventním usebírání, potěší zejména každého, kdo má toho všeho plné zuby.

Šílená noc
USA 2022, 111 min.
Režie: Tommy Wirkola, hrají: David Harbour, Beverly D´Angelo, John Leguizamo, Brendan Fletcher a další