RECENZE: Pohádka Největší dar je spíše pro menší děti

Od čtvrtka je v kinech k vidění nová česká pohádka Největší dar, kterou Daria Hrubá napsala s Pavlou Horňákovou a režírovala s Martou Santovjákovou Gerlíkovou.

Trailer filmu Největší darVideo: Bontonfilm

Jde o pohádku klasického typu. Odehrává se v malé vísce, podle způsobu života a stylu oblečení jejích obyvatel v dosti dávné, ale nezařaditelné minulosti. Lidé už sice věří v jednoho křesťanského boha, ale na Zem k nim čas od času sestupují z výšin bohové pohanští. A na Radhošti už stojí socha Radegasta!

Ten se objevuje i naživo v podání Pavla Nového, dále je tu nejvyšší bůh Svarožic (Boleslav Polívka), bohyně jara Vesna (Sabina Rojková), léta Živa (Zuzana Kubovčíková-Šebová), podzimu Oseň (Anna Polívková), zimy Morena (Zuzana Slavíková) a řada dalších. Když se Vesna na začátku podívá do oken jedné z chalup a zjistí, že právě narozené miminko má zemřít, přelstí Smrťáka, děvčátko pomocí kouzelných náušnic zachrání a s nimi mu dá do vínku spoustu radosti a smíchu. O řádku let později se Morena rozhodne získat náušnice pro sebe a s nimi moc nad všemi ročními obdobími ve prospěch jediné zimy. Ale může někdo měnit zákony přírody? A co je vlastně ten největší dar?

RECENZE: Irena Pavlásková shromáždila do Vánočního příběhu herecké hvězdy

Kultura

Záměr natočit pohádku, která malým dětem, jimž především je určena, přiblíží koloběh čtyř ročních období, pobaví soubojem dobra a zla a občas i stopou humoru, není vůbec špatný. Ve scénáři ho pak kazí jak zmatečné míchaní bohů, tak legend známých se zcela vymyšlenými. Jazyk bohužel opakuje už mnohokrát prokletý zlozvyk, nedůslednosti, kdy spisovnou češtinu prokládají obraty jako „budou mít po ptákách“. A je tu i několik zbytečně polopaticky pronesených mouder.

Horší je však režie a vedení herců. V celovečerním filmu debutující Hrubá ani málo zkušená Santovjáková Gerlíková si s náročným žánrem pohádky neuměly poradit. Děj skáče z místa na místo, od postavy k postavě, od celku k detailu, aniž by to působilo soudržně. Herecké obsazení i výkony jsou vinou režie dosti slabé, protože jakkoli se tu objeví i hvězdy typu Bolka Polívky a Jiřího Dvořáka, celková herecká nevyrovnanost vede k tomu, že ani oni nepodávají svůj standardní výkon. Stačí porovnat Dvořákova Uriáše z Anděla Páně se zdejším bohem Černobogem.

Malé děti budou možná spokojeny, protože mají komu fandit a občas se i čemu zasmát, ale rodiče mohou chvílemi i poněkud trpět.

Největší dar
Česko 2022, 95 min., Režie: Daria Hrubá a Marta Santovjáková Gerlíková, hrají: Boleslav Polívka, Sabina Rojková, Jiří Dvořák, Radim Fiala a další