Hlavní obsah

Místo nudné kancelářské práce žijí a cestují v dodávce. Pro vztahy je to zátěžová zkouška, říká Češka

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Svoboda, nezávislost a možnost být neustále v pohybu. To jsou jen některé z výhod takzvaného vanlifu neboli života v dodávce. Několik posledních let ho praktikují také Češka Vendula Žáková se svým australským snoubencem Marcelem, kteří už v obytném voze projeli Nový Zéland, Austrálii a aktuálně poznávají Jižní Ameriku. Jak složité je přestavět si svépomocí dodávku a vyhnout se partnerským krizím na několika málo čtverečních metrech? O tom vypráví Žáková v nové epizodě podcastu Slepá mapa.

Slepá mapa - VanlifeVideo: Novinky

 
Článek

Témata dnešního dílu:

  • Jak složité je zrenovovat dodávku bez předchozích zkušeností?
  • Jak dlouho taková přestavba trvá a kolik stojí?
  • Na jaké problémy narazí člověk až za chodu?
  • Je vanlife o neustálém kompromisu?
  • Proč je Jižní Amerika na cestování vlastním vozidlem náročná?

Nápad na přestavění dodávky dostala Žáková před zhruba pěti lety, kdy si všichni kolem ní brali hypotéky na domy nebo zakládali rodiny. Sama se tehdy ještě necítila na usedlý život a chtěla cestovat a poznávat.

„Bydleli jsme v té době na jednom z nejkrásnějších míst na zemi, na Novém Zélandu, a během dvou let jsme toho vlastně moc neviděli, protože jsme klasicky pracovali od pondělí do pátku a na prozkoumávání jsme měli v podstatě jen víkendy,“ popsala Žáková s tím, že chtěla Nový Zéland probádat důkladněji. Navrhla proto svému partnerovi, aby přestavěli dodávku, ačkoli s tím ani jeden z nich neměl zkušenost.

Česko-australský pár během posledních pěti let nakonec přestavěl celkem tři dodávky: první právě na Novém Zélandu, druhou v Austrálii a třetí v Jižní Americe. „Dali jsme ji dohromady metodou pokus omyl. V té době ještě nebyl vanlife tak populární, takže jsme úplně nevěděli, do čeho jdeme,“ připustila Žáková. „Stinná stránka člověku nejprve nedojde,“ dodala s tím, že první problémy nastaly už při přestavbě, kdy měli oba partneři na některé věci odlišný názor.

Foto: Stanislava Benešová, Novinky

Vendula Žáková cestuje dodávkou se svým snoubencem Marcelem posledních pět let

Přestavba první dodávky nakonec trvala půl roku. Doba rekonstrukce podle Žákové hodně závisí na velikosti vozidla a také na tom, jak moc si chtějí lidé vyhrát například s doplňky.

Po Novém Zélandu partneři cestovali půl roku a důkladně ho projeli. Během putování nepřišli jen na technické věci, které je potřeba dotáhnout, byla to pro ně také zkouška vztahu – podle Žákové se na tak malém prostoru, kde neexistuje prakticky žádný osobní prostor, rychle ukáže, zda jsou lidé kompatibilní.

„Život v dodávce ve skutečnosti není tak romantický, jak může působit ze sociálních sítí; 24 hodin 7 dní v týdnu je to kompromis. Jestli byly ve vztahu nebo přátelství předtím nějaké pózy, filtry nebo předstírání, tak to v dodávce nejde. Často se dostanete do všemožných vypjatých situací, ať už je to dlouhé řízení, únava, něco se pokazí. Jsou to krizové situace, na kterých se ukáže charakter,“ tvrdí Žáková s tím, že zná páry, pro které byl vanlife posledním hřebíkem do rakve.

Mladou Češku odřízla pandemie od životní lásky. Shledala se s ní po 10 měsících

Cestování

Partnerské střety, kolize a krize se navíc na malém prostoru projevují silněji než jinde. „Neodejdete v osm ráno do práce, kde se na toho druhého můžete těšit. Tady vše řešíte společně,“ dodala Češka.

Krize nenastávají podle Žákové jen na poli partnerských vztahů, život v dodávce umí být náročný ve všech ohledech. Omezený prostor se často řeší rozkládacím nábytkem. „V první dodávce jsme hráli kámen, nůžky, papír o to, kdo bude večer skládat postel,“ směje se Češka.

Špatný signál může být problém

Postupem času pár nabral zkušenosti a další přestavby byly v mnohém jednodušší. Druhou dodávku si pár zrenovoval v Jižní Americe. Z ní však musel prchnout začátkem pandemie covidu-19, kvůli které byli Žáková a její partner uvězněni ve svých domovinách a naživo se neviděli 10 měsíců; Marcel mezitím přestavěl třetí dodávku, v níž pak oba cestovatelé projeli Austrálii.

Aktuálně jsou opětovně na cestách po Jižní Americe, kde se poprvé museli popasovat i s extrémně nízkými teplotami v Patagonii, zatímco předtím byli zvyklí na teplo. Velikým způsobem ovlivňuje jejich nynější putování také signál, protože Žáková i její partner pracují na dálku, aby si na svá další dobrodružství vydělali.

„Věděla jsem, že Patagonie a připojení bude špatná kombinace. Nečekala jsem, že bude až tak špatná. Nedošlo mi to do doby, než jsem to řešila,“ připustila Žáková s tím, že právě v této oblasti Jižní Ameriky prožila zatím největší krize, kdy se chtěla na život v dodávce co týden vykašlat.

Během 10 let navštívil všechny země světa. Ani jednou nepoužil letadlo

Cestování

Jak náročná je přestavba dodávky a zvládne to každý? Kolik taková rekonstrukce stojí? Jak se řeší v dodávce základní potřeby? Je tento životní styl levnější než bydlení v bytě či domě? A jaké zážitky umí zprostředkovat? Nejen to se dozvíte v kompletním hodinovém rozhovoru. Můžete se na něj podívat na videu, případně si jej pustit v audio přehrávači v úvodu článku.

Baví vás cestovatelské příběhy a rozhovory? Chtěli byste si poslechnout povídání s někým konkrétním, kdo má k cestování co říct? Své tipy můžete posílat na adresu michael.svarc@novinky.cz, do předmětu uveďte „Slepá mapa“.

Podcast Slepá mapa pravidelně přináší rozhovory o blízkých i vzdálených koutech naší planety, exotických kulturách, lokálních pamětihodnostech a jedinečných cestovatelských zážitcích. Pusťte si Slepou mapu třeba na Podcasty.cz, Spotify nebo na Apple Podcasts.

Poslechněte si i naše další podcasty:

Reklama

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám