RECENZE: Falcon Lake: První láska je nejkrásnější a nejvíc bolí

Filmů o dospívání je víc, než by se mezi akčními, komiksovými a fantasy snímky mohlo zdát. Minulý týden měla na Dnech evropského filmu premiéru italsko-francouzská Nesmírnost, dnes vstupuje do kin kanadský snímek Falcon Lake.

Trailer k filmu Falcon LakeVideo: Artcam

Od mnoha současných coming of age filmů se sympaticky liší tím, že jeho mladí hrdinové nezpochybňují svou pohlavní ani jinou identitu, neřeší svou sexuální orientaci, a ještě k tomu vcelku dobře vycházejí se svými rodiči, a dokonce i s mladšími dětmi. Něco tak „nudně normálního“ aby dnes člověk pohledal. Přesto nebo právě proto je vtipným i dojemným obrazem zmatků, nejistot a bolestí i velkých citů, které dospívající prožívají.

Potkali se u Falcon Lake (Sokolí jezero), kam francouzská rodina s třináctiletým Bastienem a malým Titinem přijíždí na dovolenou. Bastien je v duchu svého věku zahalen sluchátky a mlčením a nic moc si od prázdnin neslibuje. Jejich momentální domácí a dobří přátelé ovšem mají dceru Chloe, která je od Bastiena starší přesně o ty tři roky, které dělí dětství od dospívání.

Že se Bastien do půvabné Chloe zamiluje, je nasnadě. Přesto je velmi zábavné i zároveň trochu děsivé, jak šestnáctiletá dívka dokáže s třináctiletým chlapcem manipulovat, ať už to myslí jakkoli. A on za ní slepě kráčí jak příslovečné tele na porážku.

Film šestatřicetileté debutující režisérky a herečky Charlotte Le Bon (Asterix a Obelisk ve službách Jejího Veličenstva, Pěna dní, Láska na kari) vznikl na základě komiksu. Tvůrcům se podařilo vyjádřit rozdíly mezi dospíváním těch dvou s velkým citem a přesností. Bastien střídá chvíle onoho zadumaného „čumění do blba“, které tak dobře znají rodiče všech puberťáků, s radostným, ještě dětským blbnutím s tátou a malým bráškou.

Joseph Engel a Sara Montpetitová prožívají první lásku.

To Chloe už je dál, její fantazie o duchovi, který sídlí v jezeře, mají až hororový nádech, což skvěle podporuje krajina romantická tak, jak jen v Kanadě může být. A jak se Chloe s Bastienem sbližuje, dá mu okusit všeho, po čem jeho duše i tělo touží. Nejen první dotyky mladého dívčího těla, ale také první flašku vína na ex a první cigarety, což má pokaždé očekávaně nepříjemné následky.

„Dneska blít nebudeš?“ ptá se Chloe Bastiena, když ho vede na večírek mezi starší kluky a holky. A hned mu podá pivo… Za jejím zdánlivým zahráváním si s mladíčkem však cítíme i její vlastní nejistoty. Chvíle, kdy si navzájem svěřují, čeho se kdo z nich nejvíc bojí, patří k nejsilnějším.

Jen zdálky sledujeme bezstarostnou dovolenou rodičů již odrostlých ratolestí, přesto starší generaci odsunuli tvůrci trochu moc do pozadí, ačkoliv je evidentní, že v životech obou mladých lidí hrají velkou roli.

Režisérka velmi dobře vybrala oba představitele hlavních postav, už zkušenějšího dětského herce Josepha Engela a Saru Montpetitovou, pro kterou je Falcon Lake teprve druhou rolí, a dovedla je k velmi uvěřitelným výkonům. S pomocí krásně nasnímané krajiny a lehce fantazijní atmosféry natočila film, který neoslní objevností, ale potěší sympatickým pohledem na krásné i bolestné časy prvních lásek.

Falcon Lake
Kanada 2022, 100 min. Režie: Charlotte Le Bon, hrají: Joseph Engel, Sara Montpetitová, Monia Chokri, Jeff Roop a další
Hodnocení 75 %