Článek
Na zboží si mladí zákazníci chtějí sáhnout a vyzkoušet si jej, což nahrává především prodejcům oblečení a obuvi. Strach z převálcování e-shopy nemusí mít ani obchody s kosmetikou. Výzkum se zaměřil na generaci Z, tedy lidi narozené od druhé poloviny devadesátých let do roku 2010. Zkoumal nákupní zvyky 1756 z nich.
Závěry odborníky překvapily. Přestože mladí moderní technologie běžně využívají, online nákup pro ně není jednoznačnou volbou.
Celkem 34 procent oslovených sice nakupuje na internetu, přednost ale dává kamenným obchodům. E-shopy upřednostňuje jen 12 procent. Ostatní se rozhodují podle situace. Kamenným prodejnám dává přednost 22 procent mužů a 38 procent žen.

Proč mladí volí kamenné prodejny.
„Tradiční obchody si udržují své místo, díky hmatatelnosti, atmosféře a také tomu, že mladým osobní kontakt v prodejnách nevadí,“ řekl Novinkám Vlastimil Reichel z Ekonomicko-správní fakulty Masarykovy univerzity a Národního institutu SYRI.
Výzkum ukazuje i další důvod. Do rozhodování mladých zákazníků promlouvá také obava z úniku osobních dat, internet nepovažují za bezpečný.

Proč mladí vybírají e-shopy.
Šancí na přežití malých obchodů je podle expertů komunikace se zákazníky na více úrovních. Na sociálních sítích, vlastních e-shopech nebo zákaznických linkách. Díky tomu mohou vytvářet ze svých zákazníků komunitu. Postup se osvědčuje pekařům, lékárníkům i obchodníkům se sportovním zbožím.
„Kamenné obchody rozhodně nejsou odepsané – pokud se dokážou novým podmínkám přizpůsobit,“ uvedl Reichel.
Když mají mladí zvolit, jestli nakoupí na internetu, zajímá je v první řadě cena. To platí téměř u poloviny zákazníků. U kamenného obchodu je nejdůležitější produkt vidět a zkusit si jej, uvedly tři čtvrtiny nakupujících. Teprve pak hledí na cenu.