Hlavní obsah

Výrobci léků chtějí přednost na hranicích

Právo, ada, nig

Podle České asociace farmaceutických firem (ČAFF) je zatím léků dostatek. Výrobcům léků ale vadí, že jejich kamiony nemohou projíždět hranicemi přednostně a musejí čekat v řadě s ostatními dlouhé hodiny.

Foto: Milan Vojtek, Právo

Ilustrační foto

Článek

„Nemůžeme vyrábět a zajistit plynulé dodávky léků, pokud je naše logistika blokována na hranicích. Nebo když musí být řidiči nákladních vozidel při přechodu přes hranice v karanténě,“ komentoval před časem problémy výrobců léčiv výkonný ředitel asociace Martin Mátl.

„Žádné výpadky léčiv na českém trhu v této chvíli a v této souvislosti Státní ústav pro kontrolu léčiv (SÚKL) neregistruje,“ řekla Právu jeho mluvčí Barbora Peterová.

Podle ní situace, kdy najednou z trhu zmizel paralen, protože lidé po „zaručené“ zprávě, že by mohl pomoci proti koronaviru, vzali lékárny útokem, už je pryč. Za týden se prodalo tolik balení, co jindy za měsíc. Výrobce na to zareagoval a zvýšil výrobu.

SÚKL: Léky na krevní tlak nemají na koronavirus vliv

Koronavirus

Výrobci léků si ale stěžují na dlouhé hodiny čekání na hranicích. Obrátili se proto s žádostí o pomoc na ministerstva dopravy a vnitra. „Díky návrhu Evropské komise zřídit tzv. zelené pruhy by měl průjezd hraničními přechody trvat max. 15 minut,“ napsal na Twitteru s odkazem na výzvu EK, aby státy odblokovaly hranice.

Zelené pruhy

Na kritiku reagoval ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO). „Pro vybrané druhy nákladu včetně léků zavedla ČR mezi prvními zeměmi v EU možnost zrychleného přechodu hranic na dálnicích vytvořením tzv. zelených pruhů,“ sdělil Právu.

Podle něj kromě léků, zdravotnického a biologického materiálu mohou tuto výhodu využívat i kamiony převážející rychle zkazitelné zboží či pohonné hmoty. Havlíček také podporuje žádost výrobců léčiv, aby byl farmaceutický průmysl zařazen do režimu kritické infrastruktury, což by pro firmy mj. znamenalo, že by nemusely striktně dodržovat omezení, pokud by mohla vést k výpadku léčiv.

SPECIÁL: COVID-19 | Vše o nákaze, rady a tipy, jaké jsou příznaky

Koronavirus

Kamiony mají na hranicích potíže již delší dobu. Potýkala se s tím například Zentiva. Podle generální ředitelky Soni Porubské má společnost zatím surovin dost, ale problém se může projevit během pár týdnů. „Nesmíme dopustit, aby byl dodavatelský řetězec pro farmaceutický průmysl jakkoliv narušen,“ řekl.

Podle Peterové SÚKL nesleduje dodávky léků v reálném čase. „Přehled, kde které kamiony stojí, nemáme,“ prohlásila s tím, že ČR je tranzitní země. „Ne vše, co do ČR vjede, zde zůstane. Nemusí jít o léčiva určená pro náš trh,“ uvedla.

Reklama

Výběr článků

Načítám