Hlavní obsah

Laser zlepšuje mobilní signál na německé železnici. Funguje i v Česku

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Berlín

Pokrytí železničních sítí se rok od roku zlepšuje, stále se ale setkáme s místy, kde například vůbec není pokrytí mobilním internetem. Zlepšit kvalitu v regionálních vlacích se nyní snaží v sousedním Německu prostřednictvím laserové technologie. Prakticky totožná technologie se využívá už i v Česku.

Foto: Profimedia.cz

Vlak ICE 3neo od Deutsche Bahn

Článek

Německý železniční dopravce Deutsche Bahn (DB) se prostřednictvím laseru snaží v rámci pilotního projektu zlepšovat mobilní signál v Bavorsku, Berlíně a Braniborsku.

Digitalizaci železnic má v rámci DB na starosti Daniela Gerd tom Markottenová. Ta uvedla, že laserová technologie by měla v praxi zajistit cestujícím až stokrát lepší příjem mobilního signálu. „Výsledek je více než působivý,“ neskrývala své nadšení Markottenová.

Moderní vlakové soupravy mají totiž hned několik problémů, alespoň co se týče snadného šíření mobilního signálu. Jeho šíření totiž zabraňuje nejen kovová konstrukce, ale také okna, která jsou kvůli tepelné izolaci pokovená.

Konec zpožděných vlaků? Pomoci má umělá inteligence

Software

Tepelný komfort zůstane

V praxi tak mají cestující lepší tepelný komfort, ale zároveň výrazně horší kvalitu mobilního signálu, protože elektromagnetické vlny mají problém projít kovovou bariérou.

DB se proto nyní rozhodly využít laser k narušení kovové vrstvy na oknech vybraných regionálních souprav, aby mohl mobilní signál volně proudit. Místo jednotného pokoveného filmu mají tato okna síťovou strukturu, která zachovává tepelné vlastnosti.

Některé nové vlaky již mají tato upravená okna z výroby. Platí to například pro rychlovlak ICE 3neo, který má výrazně lepší signál ve srovnání se staršími verzemi. Nízkopodlažní soupravy ICE L, které budou v Německu poprvé přepravovat cestující v roce 2024, také mají okna schopná propouštět mobilní signál.

U starších souprav se použije právě zmiňovaná technologie laseru, aby cestující o mobilní připojení nepřišli a nemusely se měnit okenní tabule. Tepelný komfort zůstane zachován.

„Nepotřebujeme žádnou novou okenní tabuli, což je s ohledem na ochranu životního prostřední velká výhoda. Nepopiratelná je také finanční úspora za toto řešení,“ doplnila Markottenová.

České dráhy už v roce 2021

Německá železnice mimochodem není s využitím laseru kdovíjak pokroková. Stejnou technologii používají pro zajištění silného mobilního signálu uvnitř vagonů také České dráhy. První soupravy vyjely na koleje již v roce 2021, šlo o vlaky InterJet na trasách mezi Prahou a západními Čechami.

České dráhy tehdy uvedly, že „InterJet je prvním vlakem ve střední Evropě, který má speciální okna pro vylepšení mobilního signálu v prostoru vagonů“.

Vyšachovat Huawei? Německé dráhy by to stálo až 400 milionů eur

Internet a PC

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám