Článek
Ve čtvrtém roce západních sankcí ruské letecké společnosti hlásily více než 800 poruch zařízení, které vedly ke zrušení letů nebo nouzovým přistáním, uvádí server.
Statistika ještě zřejmě naroste o prosinec. V roce 2024 vedly záznamy něco málo přes 200 obdobných případů.
Západní sankce uvalené po rozsáhlé invazi Ruska na Ukrajinu v únoru 2022 zakázaly ruským dopravcům vstup do vzdušného prostoru EU a USA a zablokovaly nákup náhradních dílů pro letouny Boeing a Airbus, píše The Moscow Times.
Hrozí ztráta čtyř stovek letadel
V září letošního roku Rusko žádalo Mezinárodní organizaci pro civilní letectví (ICAO) o zmírnění sankcí na nákup náhradních dílů pro letouny.
Ruský šéf letectví Dmitrij Jadrov v říjnu varoval, že by země tímto tempem mohla v nejhorším případě během příštích pěti let přijít o 339 letadel, včetně 109 zahraničních.
Podle jeho slov se očekává, že bude z provozu vyřazeno také 200 vrtulníků převážně domácí výroby.
V létě 2024 přestal Federální úřad pro leteckou dopravu zveřejňovat údaje o flotile ruských leteckých společností a přesném počtu strojů a vrtulníků.
Podle úřadu pro civilní letectví Rosaviacija provozují ruské komerční aerolinky přibližně 1135 letadel, z nichž 1088 je aktuálně letuschopných.
Západní státy na Rusko uvalily sankce kvůli jeho invazi na Ukrajinu z února 2022 a s nárůstem ruské agrese je zvyšovaly. Současný plánovaný balíček ze strany EU, v pořadí již devatenáctý, byl prozatím odložen na neurčito.

