Hlavní obsah

On-line tržiště, takzvané marketplace, mohou být rizikovější než e-shopy

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Nová on-line tržiště, takzvané marketplace, které sdružují české i zahraniční prodejce na jednom místě, mohou být pro klienty rizikovější z pohledu kvality dodávek a souvisejících služeb či bezpečnosti plateb než e-shopy, řekl ve čtvrtek prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu Tomáš Prouza. Složitější mohou být reklamace i uplatnění záruky. Svaz podle něj eviduje stížnosti zákazníků, které se většinou týkají doručení, vrácení či výměny výrobku.

Foto: Petr Horník, Právo

Prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu Tomáš Prouza

Článek

„Marketplace nabízí různé druhy zboží od různých prodejců, umí rychle doplňovat sortiment a nemá v podstatě žádné sortimentní omezení. Zákazníci tak mají na jednom místě obrovský výběr,“ uvedl Prouza.

Letos na český trh vstoupily dvě velké marketplace. Největším je Allegro.cz, pod které spadá i internetový obchod Mall.cz a CZC.cz. Druhým největším je marketplace Kaufland.cz.

Tyto platformy nabízejí svým zákazníkům různé druhy zboží převážně od zahraničních prodejců. Podle Prouzy jsou marketplace v ČR novinkou a bude proto chvíli trvat, než si zákazníci na tento typ služby zvyknou.

Operátoři mají nové tarify pro mladé, neomezený začíná pod pěti stovkami měsíčně

Finance

Již nyní se podle něj obrací spotřebitelé na zákaznické servisy jednotlivých on-line marketplace, ale píší i recenze na veřejně dostupných stránkách. „Stížnosti se většinou týkají doručení nebo pomoci s vrácením či výměnou výrobku. Obvykle jde o přímý kontakt mezi prodejcem a zákazníkem, jelikož při nákupu na marketplace vzniká právní vztah mezi zákazníkem a prodávajícím,“ uvedl Prouza.

„Allegro.cz funguje při nákupu v roli zprostředkovatele mezi kupujícím a prodávajícím. Platba je realizována přímo v prostředí Allegro, samotná fakturace však vždy probíhá na straně konkrétního prodejce,“ řekl mluvčí Allegro.cz Jakub Charvát. Doplnil, že Allegro zároveň dohlíží na to, aby se nákupy uskutečnily bezpečně.

Stejné je to u marketplace Kaufland.cz. „Při nákupu skrz Kaufland je smlouva a právní vztah mezi prodávajícím a zákazníkem. My jako marketplace poskytujeme platformovou technologii, staráme se o platby a proces nákupu,“ uvedla Renata Maierl z firemní komunikace Kauflandu.

Nákup na marketplace se řídí všeobecnými obchodními podmínkami (VOP) daného prodejce. Případné spory tak budou řešeny podle VOP prodejce, které právě u zahraničních prodejců nemusí být pro spotřebitele výhodné nebo srozumitelné kvůli jazykové bariéře, míní Prouza. Dalším rozměrem je podle něj potřeba zajištění bezpečnosti plateb a zákaznického servisu dostupného během celého procesu nákupu i po jeho skončení. „Pokud tohle všechno neexistuje nebo nefunguje, příslušný marketplace se stává ‚podezřelým‘ místem,“ řekl Prouza.

Zákazníci se u zahraničních prodejců působících na marketplace mohou setkat s kratší záruční dobou, než je v ČR stanovena zákonem na 24 měsíců. To je podle Prouzy další důvod, proč by marketplace měly provozovat velké řetězce a firmy se zkušenostmi. U některých lze narazit na případy, kdy byla záruka poskytována v délce pouze jednoho měsíce. „Pokud se podmínky v jiných zemích liší v neprospěch zákazníka, měl by na to být srozumitelně upozorněn,“ dodal Prouza.

Rodiny v nouzi mohou na školní vybavení získat podporu

Finance

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám