Hlavní obsah

Řetězce v Česku slibují zlevňování potravin

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Poté, co začali zlevňovat zemědělci a do jisté míry i potravináři, se konečně zákazníci dočkali i snížení cen řady potravin v supermarketech. Řetězce slibují, že pokles cen dodavatelů budou i dále promítat do cen. Roli hraje i menší ochota Čechů utrácet a také tlak na ceny při dovozech nákupů ze zahraničí, především z Polska.

Foto: Envanto Elements

Lidé na nákupech šetří, i to se promítá do cen v obchodech

Článek

„Letos v srpnu nejvíce klesaly akční ceny u olejů, másel a mléka. Nižší ceny byly i u cukety nebo okurky hadovky, ale také u kuřecího nebo krůtího masa. Různé druhy sýrů a další mléčné výrobky byly v akci také levnější,“ řekla Právu Zlata Vašíčková z Kupi.cz.

„Z pohledu konkrétních položek bylo oproti loňsku za polovic například máslo Pilos v Lidlu, těstoviny Barilla v Bille a mléko Pilos opět v Lidlu,“ dodala. Například litr trvanlivého mléka se před rokem v akci prodával za 19,90 koruny a nyní za 10,90 Kč. Kilo kuřecích řízků zlevnilo ze 168 na 129 korun. U dalších ze zmíněných položek šly akční ceny dolů nejčastěji kolem 20 procent.

Lidé šetří

Poté, co loni inflace u potravin lámala rekordy a překonala hranici 20 procent, se letos ceny umoudřily díky poklesu cen vstupů i slabší poptávce kupujících. Lidé kvůli poklesu reálných cen začali více šetřit a nakupovat ve slevách. To je fenomén, který se týká i dalších zemí Evropy včetně sousedního Německa.

V obchodech v Německu je zaděláno na razantní zlevňování. Všeho

Ekonomika

Na druhou stranu ještě není důvod jásat. V akcích zatím není moc znát zlevňování pečiva nebo vepřového masa, což jsou položky, kde lze podle odborníků čekat spíše stabilitu či mírné zdražení u vepřového.

Podle statistik meziročně zdražily například brambory či jablka nebo lahvové pivo.

V průměru je pokles jen mírný

Jak uvedl v analýze odborný časopis Zboží a Prodej, pokles cen u čerstvých potravin ve spotřebním koši byl v srpnu oproti červnu a červenci kolem tří procent. Celkově hodnota spotřebního koše včetně drogistického a dalšího zboží u deseti sledovaných řetězců stoupla. Mezi obchody jsou ale rozdíly. Například v Albertu podle časopisu došlo k poklesu cen spotřebního koše o čtyři procenta, v Globusu šlo naopak o čtyřprocentní nárůst.

„Ceny do budoucna skutečně komentovat nemůžeme kvůli regulaci, abychom nedávali přes média signál trhu,“ uvedl mluvčí Alberta Jiří Mareček. Připomněl tak, že oznamovat změny cen konkrétního zboží firmám zakazuje a trestá antimonopolní úřad.

„Jinak na trhu je samozřejmě mimořádně silná konkurence, nikdo si prakticky nemůže dovolit být dražší. Jednáme s dodavateli o snížení cen a promítáme je do koncových cen, které snižujeme,“ dodal Mareček.

Anketa

Zaznamenali jste v posledních týdnech zleňování potravin?
Ano, přijde mi docela výrazné.
2,1 %
Sem tam u něčeho.
25,1 %
Ne
72,8 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 11906 čtenářů.

Podle mluvčí Kauflandu Renaty Maierl v posledních týdnech zlevnily stovky produktů. „Pokud dojde k poklesu cen surovin, pak zlevňujeme produkty také průběžně,“ dodala. V minulém týdnu měli v nabídce například máslo za 29,90 Kč a slunečnicový olej 39,90 Kč.

„Obchody zlevní v okamžiku, kdy ceny sníží naši dodavatelé. Tam, kde funguje konkurence několika českých i zahraničních dodavatelů, ceny postupně klesají už několik měsíců,“ uvedl prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR Tomáš Prouza.

Tlak dovozu z Polska

Podle šéfky Potravinářské komory jsou typickým příkladem, kde klesly potravinářské ceny právě mléčné výrobky. Na druhou stranu očekávání dalšího zlevnění mírní. „Jde také o to, že cena vstupní suroviny je pouze jednou z položek nákladů na výrobu potravin a řada ostatních nákladových položek zůstává stejná, nebo se dokonce zvyšuje, jako jsou pohonné hmoty, obaly nebo odpady,“ uzavřela Večeřová.

Zlevňování v obchodech či akce u potravin ovlivňují podle odborníků i další faktory, jako tlak dovozů – především z Polska. Roli hraje také určitá sezonnost, kdy zákazníci investují peníze jiným směrem, například do školních pomůcek.

Pomalu, ale přece. Některé potraviny v obchodech viditelně zlevňují

Ekonomika

Reklama

Výběr článků

Načítám