Hlavní obsah

Gigafactory by zaměstnala až 4000 lidí, ve výrobě má být tisícovka robotů

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Pokud vznikne obří továrna na výrobu baterií do elektroaut, o které na záložním armádním letišti v Líních u Plzně uvažuje koncern Volkswagen, zaměstná kolem 4000 lidí. Půjde o logistiky, techniky, kvalitáře, seřizovače, ale také techniky, odborné specialisty či manažery. V halách pak bude 700 až 1000 robotů, uvedli ve středu zástupci Škody Auto, jež do koncernu spadá.

Foto: Mapy.cz

Letiště Líně u Plzně

Článek

Na plzeňské konferenci týkající se zaměstnanosti v kraji zopakovali, že v tuzemsku teď pro investora neexistuje jiná vhodná lokalita, než jsou právě Líně. „Gigafactory není žádná montovna. Jeden bateriový modul se skládá z šestadvaceti dílů. Jde o výrobek s vysokou přidanou hodnotou,“ zdůraznil za Škodu Auto Pavel Richter, bývalý ředitel závodu v Kvasinách.

Na akci představil kompletně výrobní proces baterií do elektroaut. Šlo by v podstatě o tři haly se specializovanými linkami. „Jde o extrémně suché a čisté prostředí. Čistota je desetkrát přísnější než na operačním sále,“ popsal.

Volkswagen zatím postavil gigafactory ve Švédsku, kde podle Richtera vznikne až 100 milionů modulů ročně. Další fabrika se staví v Německu. Linka se nesmí vůbec zastavit, znamenalo by to velké finanční ztráty. „Dám vám příklad ze svařovny Octavií z Mladé Boleslavi. Pokud by se výroba stopla, minuta prostoje stojí sto eur, montáže kolem tří a půl tisíc až pět tisíc eur,“ vyčíslil Richter.

Příslib pro obce: Gigafactory v Líních by zabrala maximálně 200 hektarů

Ekonomika

Pro obří továrnu bude potřeba celá škála pracovních pozic. „Extrémně důležitá je logistika. Jak už jsem říkal, linka se nesmí zastavit, materiály se musí temperovat,“ nastínil. Velké zastoupení budou mít také techničtí kontroloři. „Ve švédském závodě tvoří právě oni pětadvacet procent ze všech zaměstnanců,“ vypočítal. Dále půjde o kvalitáře, seřizovače, specialisty, koordinátory týmu i managery.

Nedílnou součástí týmu budou odborníci a experti na údržbu linek, kde bude pracovat 700 až 1000 robotů, dále na inovace, vývoj a rovněž projektovou činnost. Lukáš Prskavec ze Škody Auto doplnil, že samotná gigafactory zaměstná 3500 až 4000 lidí. Další zhruba tisícovka pak bude pro dodavatelské služby.

Volkswagen se má rozhodnout už příští týden. Prskavec upřesnil, že koncern vybírá mezi Českou republikou, Polskem, Maďarskem a ještě Slovenskem. Jestliže nakonec zvítězí Líně, stavět se má už v roce 2024, vyrábět o tři roky později.

Ředitel plzeňské pobočky Úřadu práce Zdeněk Novotný sdělil, že kraj má pátou nejnižší nezaměstnanost v celé zemi. Aktuálně jde o 2,7 procenta. Chybí více než 22 tisíc osob, nejvíce v technických oborech. „Ačkoli máme pořád nedostatek všech profesí, za pět let může být situace úplně jiná,“ konstatoval Novotný. Ten se poprvé ve středu seznámil s konkrétními požadavky ze strany Škody Auto.

Proti gigafactory vystupují piloti i zástupci aeroklubů, výstavba továrny by totiž znamenala zánik tamějšího letiště. Proto na tuto sobotu svolali už druhý protest. Záměr se nelíbí ani starostům okolních obcí a jejich obyvatelům. Naopak vláda investici za 120 miliard korun označila za klíčovou pro českou ekonomiku, která je závislá na automobilovém průmyslu.

LG chce gigafactory dřív než VW. Na severní Moravě

Ekonomika

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám