Článek
Promet Group v tiskové zprávě uvedl, že odmítá navýšení základního kapitálu o 2,7 miliardy korun, protože k tomu vedení Tatry neposkytlo podklady. Firma drží v Tatře 35 procent.
Menšinový akcionář zablokoval miliardové investice
Promet podle generálního ředitele Tatra Trucks Kristijana Fiketa zablokoval zvýšení kapitálu potřebné pro uskutečnění investic za více než sedm miliard korun. „Tento investiční plán měl umožnit zdvojnásobení výroby, modernizaci provozů a vznik stovek nových pracovních míst v regionu,“ uvedl. „Nejde o žádnou vizi na papíře – jde o konkrétní a připravený projekt s okamžitým dopadem na budoucnost Tatry,“ doplnil Fiket.
„Dnešní postoj na valné hromadě Tatry ze strany minoritního akcionáře, skupiny Promet Group, a její ředitelky Denisy Materové je otevřeným útokem na budoucnost automobilky Tatra,“ prohlásil místopředseda představenstva a výkonný ředitel Czechoslovak Group David Chour. „Promet Tatru brzdí a neustálými ataky na členy orgánů a vedení se ji jen snaží destabilizovat,“ uvedl.
Před měsícem Tatra oznámila, že chystá investice za více než 7,3 miliardy. Cílem je podle firmy zvýšit výrobní kapacitu až na 3000 vozidel ročně, posílit konkurenceschopnost na globálních trzích a proměnit továrnu v moderní a udržitelný průmyslový komplex. Investiční program chtělo vedení firmy financovat bankovními úvěry a interními zdroji, dotacemi a také právě navýšením základního kapitálu.
„Bohužel ani dnes nám vedení Tatry Trucks neodprezentovalo kompletní dlouhodobou strategii společnosti, která by odůvodnila požadavek na 2,7 miliardy korun na zvýšení základního kapitálu,“ odůvodnila Materová, proč Promet navýšení kapitálu nepodpořil.
K chystaným miliardovým investicím podle Materové ale vedení Tatry neposkytlo základní informace, které podobné projekty standardně mají. „Do dnešního dne jsme neviděli analýzu tržního prostředí a jednotlivých segmentů trhu, strategii a koncepci rozvoje, detailní výkaz zisků a ztrát, rozvahu nebo cash flow,“ uvedla.

Pohled na areál Tatra Trucks v Kopřivnici
Nákup vojenských vozů přes prostředníka
Spor akcionářů se může dotknout i armádních zakázek. Ministerstvo obrany teď musí kupovat vozy přes prostředníka, firmu Tatra Defence Systems (TDS), který je odebírá od Tatrovky, a ne napřímo, jak je obvyklá praxe. Změnu v dodavatelském řetězci Promet kritizuje.
„Podle nedávno zveřejněného dokumentu představenstvo Tatry Trucks zásadním způsobem překročilo své pravomoci, když bez schválení dozorčí rady a valné hromady rozhodlo o změně dodavatelského řetězce vojenských vozů Tatra začleněním prostředníka v podobě společnosti Tatra Defence Systems, která není součástí skupiny Tatra,“ uvedla Promet Group.
Podle znaleckého posudku, který si nechala obrana vypracovat, to ale neovlivní výslednou cenu vozů. I přes to, že není známa výše marže prostředníka TDS, je cena podle znalce „obvyklá.“

Výroba vozů v automobilce Tatra
Vozy ale nenakupuje pouze tuzemská obrana. K rámcové smlouvě se připojilo i Slovensko. „Zapojení Slovenska do obchodu s ministerstvem obrany České republiky bude pro obě ministerstva efektivnější a především levnější,“ konstatoval při podpisu smlouvy na konci loňského roku komunikační odbor slovenského ministerstva obrany ve své písemné zprávě.
České ministerstvo obrany chce nakoupit 872 nákladních vozů Tatra. Automobily Tatra T-815 tří typů hodlá resort pořizovat do roku 2031 jako náhradu za zastaralou techniku. Prvních několik desítek vozů už obrana obdržela. Slovensko má zájem o stovky kusů vozů různých konfigurací.