Hlavní obsah

Tendr na druhý úsek metra D se protáhl

Soutěž na zhotovitele druhého úseku nově plánované trasy metra D mezi stanicemi Olbrachtovou a Novodvorskou ulicí v Praze nabrala nejméně měsíc zpoždění.

Foto: Novinky.cz s použitím Mapy.cz

Mapa pražského metra včetně připravované trasy z Písnice do Vysočan

Článek

Původně měl být zhotovitel znám v březnu. Jeden z účastníků ale požádal o delší lhůty a k tomu padl podnět k antimonopolnímu úřadu.

„Tendr na stavbu druhé části úseku je stále ve fázi hodnocení nabídek. Jeden z účastníků si zažádal o prodloužení lhůty na vysvětlení o měsíc. Na to má právo a my to musíme respektovat,“ řekl Právu náměstek primátora pro dopravu Zdeněk Hřib (Piráti).

Podle něj by však prodloužení lhůty na vysvětlení nemělo ovlivnit plánované zahájení stavby na podzim tohoto roku.

O zakázku bojují celkem tři sdružení, v nichž je šestnáct firem z pěti zemí. Pražský dopravní podnik (DPP) složení jednotlivých sdružení nezveřejnil.

Podle informací deníku Zdopravy.cz tvoří jedno sdružení společnosti ze skupiny Vinci (Eurovia, Průmstav, SMP) spojené ještě s Porrem. Druhá nabídka přišla od Strabagu, třetí od sdružení Subterra a Hochtief.

Zůstává ambicí zahájit provoz metra D i s cestujícími na konci roku 2029
Daniel Šabík, mluvčí DPP

Situaci však nezkomplikovala jen žádost o delší lhůtu.

„Navíc, jak už to u takto velkých a významných zakázek bývá, je i na tento tendr podán podnět k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. S vítězem tendru proto budeme moct smlouvu uzavřít až po rozhodnutí úřadu,“ sdělil Právu mluvčí DPP Daniel Šabík.

Firmu, která žádá o odklad, prozradit nechtěl, ale mluvčí antimonopolního úřadu Martin Švanda na dotaz Práva řekl, že jde o podnět firmy Metrostav DIZ.

„Návrh mimo jiné napadá zadávací podmínky a požadavky zadavatele na kvalifikaci. Prvostupňové rozhodnutí dosud nebylo vydáno,“ podotkl Švanda.

Nabídky od 28 miliard

Metrostav přitom nefiguruje přímo na zmíněném seznamu šestnácti firem, DPP ale nevyloučil, že může být subdodavatelem některé z firem.

Podle Šabíka přesto zůstává ambicí zahájit provoz metra D i s cestujícími na konci roku 2029. V druhém úseku se plánuje výstavba celkem tří nových stanic: Nádraží Krč, Nemocnice Krč a Nové Dvory.

V hodnocení na zhotovitele má 80 procent váhu nabídková cena a 20 procent zkušenosti s ražbou tunelů.

Podle informací serveru Pražský patriot, potvrzených ze dvou zdrojů, nabídlo nejnižší cenu sdružení vedené společností Porr, a to 27,75 miliardy korun bez DPH. Tuto částku potvrdila i Jana Mašínová, asistentka představenstva společnosti.

Sdružení, ve kterých jsou společnosti, které už staví první úsek mezi stanicemi Pankrác a Olbrachtova, podala o několik miliard korun vyšší nabídky.

Předpokládaná hodnota zakázky byla 25 miliard, všudypřítomná inflace ale zvedla ­ceny i stavebních materiálů a prací.

Stavba trasy metra D dohromady vyjde podle předběžných odhadů na téměř sto miliard korun.

Je to nejen pražská dopravní stavba desetiletí, nýbrž také mimořádná investice z celorepublikového pohledu. Pro porovnání, modernizace D1 vyšla na 22 miliard a tunel Blanka v Praze na 43 miliard korun.

První cestující by se měli po části „déčka“ projet za šest let, podle plánů už vlaky bez řidiče. První část úsek mezi stanicemi Pankrác a Olbrachtova buduje mezinárodní sdružení firem Subterra, Hochtief, Strabag a Ed. Züblin AG. V budoucnu povede linka z náměstí Míru až do Písnice.

Související témata:

Výběr článků

Načítám