Hlavní obsah

Působení Beka beru jako arogantní a přehlíživé, kritizuje budoucí ministr školství Plaga

Budoucí koaliční vláda hnutí ANO, SPD a Motoristů má v oblasti vzdělávání velké ambice. Jejich prosazování svěřila do rukou Roberta Plagy (za ANO), který do ministerského křesla usedne již podruhé. V rozhovoru Novinkám poodhalil, kdy chce změnit přijímačky na střední školy, kolik financí resortu chybí, jestli na školách skončí neziskové organizace a proč by dal ministru Mikuláši Bekovi (STAN) za jeho působení pětku.

Foto: Michal Šula, Novinky

Bývalý a brzy zřejmě opětovný ministr školství Robert Plaga (za ANO) poskytl Novinkám rozhovor o plánech v oblasti vzdělávání.

Článek

Máte za sebou setkání s prezidentem Petrem Pavlem. Jak probíhalo? Neměl prezident připomínky k návrhu programového prohlášení vlády v oblasti vzdělávání?

Neměl a nenarazili jsme ani na žádná kontroverzní témata. Ne že bychom probrali program bod po bodu, ale dotkli jsme se jak regionálního, tak vysokého školství. Pan prezident má z výjezdů do regionů dobrý přehled o reálných problémech. Nejlépe naše setkání vystihuje slovíčko „sváteční“. Byl to příjemný, kultivovaný rozhovor o školství a jeho směřování.

Už tušíte, kdo s vámi na ministerstvo přijde v pozici náměstků?

Oficiální nominace samozřejmě nemám, protože ještě nejsem jmenovaný. Politické náměstky navrhují ostatní strany koalice. V médiích se již objevila jména Jiřího Zajíčka za Motoristy a bývalého poslance Zdeňka Kettnera z SPD a já si fungování s nimi dovedu představit.

Současná vláda přiřkla ministerstvu školství na příští rok 281,7 miliardy korun. Jak si rozpočet na rok 2026 představujete vy?

Rozpočet na příští rok je podseknutý. Návrh rozpočtu školství schválený Mikulášem Bekem (končící ministr školství za STAN, pozn. red.) mluví až o sedmi miliardách korun, které chybí k základu. Podle mne potřebujeme minimálně tři miliardy, abychom zvládli alespoň základní obsluhu systému. A to se bavíme jen o minimu bez slibů, které my jako nová vláda máme v programu. Naším cílem je rozpočet opět zvednout k průměru OECD, kde jsme v roce 2021 už skoro byli.

Na co tedy peníze chybí?

Nejsou to mandatorní výdaje, to přiznávám, protože ve školství jsou to kvazimandatorní výdaje (nejsou dány zákonem jako např. důchody, ale vyplácet se musí, pozn. red.). A když peníze nemáte, přelíváte je jako třeba u nepedagogů, kteří byli placeni z odměn pro učitele. Nyní budou nepedagogy platit zřizovatelé škol, ale rozpočet nepokrývá nové výkony, které ředitel zřejmě budou muset zaplatit z nadtarifních složek platů. Pro rok 2026 v tuto chvíli chybí 300 nebo 400 milionů korun na školní psychology, metodiky prevence a další. Na ně jsou v rozpočtu zhruba dvě třetiny peněz, které tam mají být.

Mluvíte o tom, že školství potřebuje peníze, kde je ale má stát vzít?

Teď se bavíme o tom, proč dává smysl investovat do školství případně i na dluh. Mě na české společnosti trošku mrzí jedna věc. Když si potřebuji půjčit třeba na bydlení nebo stavbu silnice, tak s tím většina společnosti nemá problém, protože všichni chápou, že tu silnici budu používat 35 let i dále. Znám i spoustu rodin, které by byly ochotné si půjčit na vzdělání svých dětí, protože dalších 35 let se to bude vracet ve zvýšených příjmech a uplatnění dítěte. A totéž přece platí i z pohledu státu. Když teď zainvestujeme školství na dluh, tak v budoucnu získáme díky vzdělanější společnosti více na daních. A nejde jen o daně, zároveň bude méně těch, kteří pobírají sociální dávky. Lidé budou vzdělanější a lépe uplatnitelní na trhu práce. Dalších 50 nebo určitě 35 let bude stát získávat vícenásobně víc, než to školství stojí. Proto není klišé, když se říká, že peníze do vzdělávání jsou investicí.

Samozřejmě je potřeba najít rovnováhu. Ve výdajích státu bezpochyby jsou místa, kde se dá ušetřit. Ale není to školství. Nejde o bezbřehé lití peněz, rodiče samozřejmě chtějí pro svoje děti kvalitu.

Jak hodnotíte působení končící vlády ve školství? Můžete ji oznámkovat?

Ministři školství byli tři: Petr Gazdík, Vladimír Balaš a Mikuláš Bek. Z Petra Gazdíka, kterému jsem já zpočátku pomáhal v pozici politického náměstka, jsem opravdu cítil, že chce navázat na Strategii 2030+ (strategický dokument pro rozvoj školství mezi lety 2020 a 2030, pozn. red.).

Po jeho odchodu přišel Vladimír Balaš, kterého si lidsky nesmírně vážím. Ten skvěle zvládnul předsednictví Rady Evropské unie, ale v oblasti vzdělávací politiky a dalších věcí ministerstvo stálo na místě.

Ale pořád je to lepší než to, co se událo potom, protože působení Mikuláše Beka beru jako arogantní a přehlíživé ve vztahu k učitelům, ať už se to týkalo regionálního školství nebo vysokých škol. Základní rozdíl mezi mnou a Bekem je v tom, co on sám řekl: že ministr má mít vize a až pak se hledají nástroje, jak to udělat. Například rozhodl o výuce angličtiny od první třídy. „Vystřelil“ to do novin, ale neměl promyšleno, jak to bude dál a co se stane ve školách. Zůstane jenom prázdný titulek, který je možná dobrý na konferenci. Můj přístup je obrácený, a než něco vypustím, tak minimálně tuším, jaké by měly být podpůrné kroky.

Pokud chcete hodnocení, tak bohulibé záměry vycházející ze Strategie 2030+ bych hodnotil jedničkou a zpracování za čtyři až za pět.

Strategii 2030+ je vaše dílo, ale v programovém prohlášení se neobjevila. Proč?

Protože já ji považuji za integrální součást sebe sama. Když se na program podíváte, tak jeho body jsou se Strategií v souladu.

Co se ale do programového prohlášení dostalo, je formulace, která má školy udržet prosté „působení politických neziskových organizací“. Chcete stopnout programy jako studentské volby nebo obědy do škol, které dělají právě neziskovky?

Není to o plošném odstranění neziskového sektoru ze škol. Neziskový sektor dělá řadu dobrých věcí, jako třeba prevenci či pilotování systémových změn, konkrétně jde třeba o nadační fond Eduzměna, program Učitel naživo a další. Za mě jediné, o čem se můžeme bavit, je zpřesnění § 32 školského zákona (paragraf zakazující činnost politických stran a hnutí ve školách, pozn. red.). Dnes si ředitelé výklad toho, co je a není politická agitace, dělají sami a mnohdy to vidí odlišně. Já jim nechci něco určit, spíše jim dát doporučení, které jim pomůže se v tom vyznat.

Z formulace v programu to ale zní tak, že chcete ze škol dostat konkrétní organizace. Některé to vyděsilo, protože mnozí politici, a to zejména ze vznikající vládní koalice, je dlouhodobě odstřelují.

Já se na to dívám z pohledu aktivit, které do škol patří a nepatří – ať je to prevence, testování systémů nebo jakákoliv podpora ředitelům nebo učitelům. Když se bavíme konkrétně třeba o Učiteli naživo, to rozhodně jako politickou neziskovku nevnímám. Můj názor je, že když někdo v rámci neziskového sektoru prospívá systému, tak se bát nemusí. Snad se shodneme na tom, že jednostranná politická agitace, a je jedno, kdo je ve vládě nebo mimo ni, na školy nepatří. Pokud se stanu ministrem školství, budu k tomu tak přistupovat.

Prozradíte, kdo to takto do programu prosadil? Byli to Motoristé?

Každý měl nějaké své priority. Já jsem rád, že ve věcné rovině to odpovídá programu hnutí ANO.

Jedním z výrazně medializovaných problémů školství je přijímací řízení na střední školy. Vy jste naznačoval, že byste to rád změnil a předřadil zkoušky před podávání přihlášek. Kdy se toho žáci a rodiče dočkají?

První termín, kdy by to mohlo být, je na jaře 2028. Ve školství věci nezměníte za tři měsíce. Pokud v roce 2026 provedeme legislativní změny a v roce 2027 to naprogramujeme a otestujeme, tak první realizovatelný termín je právě v roce 2028. V prvním kroku se soustředíme na čtyřleté obory.

Dosud se zkoušky odehrávaly na středních školách. Teď by byly na základních?

Ideálně budou na základních školách. Ve chvíli, kdy nejdříve děláte přijímačky a až pak se hlásíte, tak nemáte, jak děti rozřadit. Je to změna celého systému, na který se musí školy přichystat.

Dostanou žáci v novém systému jeden, nebo dva termíny?

Z mého pohledu i dva termíny jsou stresující, takže určitě dva.

Jedním z typů středních škol jsou i víceletá gymnázia. Vy je chcete omezovat. To je poměrně nepopulární krok. Jak o něm chcete přesvědčit veřejnost?

Omezení víceletých gymnázií je jednoznačně napsáno ve Strategii 2030+. Osmiletá gymnázia mají podle toho, jak byla kdysi do systému zavedena, obsluhovat pět až deset procent populace. Dnes je jich ale tolik, že v daném regionu vezmou až třetinu dětí z okolních základních škol, nikoliv pět až deset procent. To rozhodně není ve prospěch dětí, protože tím pádem není takové gymnázium výběrovou školou. Jenom se tak tváří. Když se podíváme na výsledky přijatých dětí v přijímacím řízení, tak výběrové škole rozhodně neodpovídají.

Takže podle mne dává smysl převést tuto kapacitu na čtyřleté gymnázium. Jsem připravený pomoci zřizovatelům, tedy krajům, vysvětlovat rodičům, že toto reálně není výběrová škola a že redukujeme kapacitu, aby to výběrová škola byla. Bude to ale postupné, bavíme se o roku 2030.

Chystáte se zasahovat do revidovaného rámcového vzdělávacího programu (RVP) pro základní školy. Co se vám na něm nezdá?

Rolí státu je udržovat stejný standard vzdělávání v Praze, v Ostravě i na venkově. My dnes ale máme mezi školami velmi rozdílné výsledky, když vezmeme například Prahu a vyloučené lokality, tak i dva ročníky. Nový RVP přitom přidává na volnosti, což povede k tomu, že dobří budou ještě akcelerovat. Pokud tady ale nebude dostatečná podpora pro tu spodní část, tak se nůžky ještě více rozevřou. Základní věcí by mělo být vytáhnout 15 až 20 procent škol, které neučí dobře a efektivně, abychom rozdíly zmenšovali.

Co tedy chcete udělat?

Nejprve se to pokusím velmi rychle vyhodnotit, třeba i s odborníky ze zahraničí. A do 30. června 2026 se musí rozhodnout, jestli změnu spustíme od 1. září 2027, jak je to plánované, nebo ji posuneme. Na stole jsou v tuhle chvíli všechny možnosti.

Andrej Babiš je teď hodně aktivní, co se týče nové stravovací vyhlášky, kterou chce zrušit. Jak se na vyhlášku, která má zajistit zdravější stravování, díváte vy?

Stravovací vyhlášku sice vydává ministerstvo školství, ale ve vztahu k moderním stravovacím trendům tam dominantně figuruje ministerstvo zdravotnictví. Nejsem nutriční specialista, byť jsem zastánce zdravého stravování. Za mě je potřeba se podívat, zda je to proveditelné ve školních jídelnách. Zajímá mě, jestli nutriční vyhláška není moderní jenom na papíře a jestli jsou v tuto chvíli hodně podhodnocené kuchařky v těchto podmínkách schopné vařit.

Je tedy cílem vyhlášku zrušit?

Mým cílem je, aby děti jedly zdravě. Nebudu do toho mluvit ministerstvu zdravotnictví z pohledu výživových standardů, tomu mají rozumět oni. Úkolem ministerstva školství je zjistit, zda to na školách jde provést a zda to děti jedí, nebo nejedí.

Po volbách jste zasedl ve Sněmovně a spolu s kolegy z koalice jste do jejího čela zvolili Tomia Okamuru. Ten jako svůj první oficiální čin sundal ze sněmovní budovy ukrajinskou vlajku. Neptám se vás na váš názor na tuto akci, ale zajímá mě, jak to mají vysvětlit učitelky dětem, hlavně těm ukrajinským?

Já osobně bych takhle nepostupoval. Bylo to gesto, které úplně zbytečně vyvolalo hodně zlé krve. Z mého pohledu má být na vládních budovách vlajka česká, může tam být i evropská a všechny ostatní národní vlajky včetně ukrajinské nebo izraelské, bych tam dával příležitostně, třeba 24. února v den vpádu Ruska na Ukrajinu.

A ve vztahu ke školám? Proběhlo to všemi médii a děti si toho všimly.

Já jsem vám k tomu tu svou pozici sdělil a řeknu jenom to, že já bych to takhle neudělal a přijde mi to gesto velmi nešťastné. A co se týká ukrajinských dětí, klíčová je skutečná podpora.

Není toho právě málo, co chcete prosadit. Cítíte dostatečnou oporu v budoucím premiérovi a u koaličních partnerů?

Řada věcí, o kterých jsem mluvil, nevyžaduje změnu legislativy, tedy je to o práci ministerstva případně podřízených organizací. Už jednou se mi zásadní věci z vládního prohlášení - i přes rozmíšky s předsedou vlády - podařilo prosadit, tak chci věřit, že se mi to podaří i podruhé. Způsob komunikace máme s budoucím premiérem od roku 2021, od toho posledního křísnutí nastavený trochu jinak a intenzivněji. (Plaga a Babiš se neshodli o podobě maturit v období pandemie, následně Plaga přišel o členství v ANO, když byla zrušena brněnská buňka, dosud se do něj nevrátil, pozn. red.)

Vím, že to bude těžké, zvlášť když se bavíme o rozpočtu, protože bez peněz jsou možné jen kosmetické změny. Myslím si, že řadu věcí jsem schopen nastartovat, některé jsem schopen dotáhnout. Ale ve školství se změny projevují až s velkým zpožděním. Takže otázka, s níž mnozí přicházejí po dvou letech, co něco uděláte: „Jak to, že školství ještě není kvalitnější?“ mě opravdu rozčiluje.

Výběr článků

Načítám