Článek
V Základní škole Dolní Měcholupy v Praze skončila poslední páteční hodina v 1. A. Děti, které mají za sebou jen necelé tři měsíce ve škole a číst ještě neumějí, měly předmět Čtenářské a pisatelské dílny a trénovaly porozumění textu na příběhu z knížky Vánoce v Šípkové ulici Aleny Mornštajnové.
Jak to probíhalo? Nejprve učitelka ukáže dětem obrázky z knížky na interaktivní tabuli. Teprve poté prvňáčci usazení v kroužku bedlivě poslouchají předčítaný příběh a každou chvíli dostanou od učitelky otázku, po které se zvedne vždy hned několik malých rukou.
„Kdo by mohla být maminka Marie?“ táže se učitelka poté, co se postava objeví v příběhu. „To bude svatá Marie,“ odhadne hned správně drobná tmavovláska.
Stačí pár otázek a děti dovedou rozpoznat, jak starý je v pohádce Ježíšek, nebo předvídat, co která postava udělá. Zůstávají pozorné, knížka je baví a přirozeně si tak osvojují důležité dovednosti. Místní učitelé už podobným způsobem s dětmi pracují pátým rokem, a to nezávisle na úpravě RVP.
„Na dětech je změna hodně vidět, když to porovnám s tím, jak jsem učila dříve. Jinak se vyjadřují a komunikují, umějí argumentovat a dokážou mě překvapit,“ pochvaluje si výsledky Martina Kachlířová, učitelka se třiceti lety pedagogické praxe.
„Zpočátku jsem si říkala, že to vůbec dělat nebudu. Musíte hodinu vlastně vyrobit, přizpůsobit texty pro daný ročník, vymyslet aktivity, začátek, dát tomu smysl, a nakonec reflektovat, jestli si z toho děti něco vezmou. Je to opravdu náročné, bere to hodně času mně i kolegům,“ svěřuje se Novinkám.
Změna čeká všechny školy
Protože se prvostupňová škola v Dolních Měcholupech zapojila do pilotního testování, všichni prvňáčci ve třech třídách mají rozvrh a výuku upravenou podle učebního plánu připraveného Národním pedagogickým institutem. S tím, jak budou nastupovat další ročníky, na upravený učební plán postupně přejde celá škola. Podobný scénář čeká i všechny ostatní základky v Česku.
Nový RVP aktuálně testuje přes 70 škol. Jejich zkušenosti a připomínky pomáhají lépe nastavit tzv. modelové školní vzdělávací programy, které mají pomoci dalším školám. Nejpozději od školního roku 2027/2028 se jím bude řídit celé základní vzdělávání.
Ředitel dolnoměcholupské školy Miroslav Ferkl si pochvaluje, že nový RVP zavádí postupy, o které se tu pokoušeli už dříve. Zároveň dává škole větší možnost volby v tom, co chce dětem nabídnout, například v podobě předmětu Osobnostní rozvoj.






