Hlavní obsah

Praha testuje v metru unikátní informační systém

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Zkušební provoz nového reklamně-informačního systému odstartoval ve středu v pražském metru mezi stanicemi Dejvická a Bořislavka na lince A. Pomocí moderních technologií na principu LED panelů umístěných na stěně tunelu umožní promítat sdělení přímo za okna projíždějícího vlaku.

Animace v tunelech metra A během testováníVideo: Novinky

 
Článek

Praha je první město ve střední a východní Evropě, které tuto zobrazovací technologii využívá. Provozuje ji společnost European Digital Industries (EUDI), která vzešla z výběrového řízení na pronájem ploch ve vybraných tunelech metra.

První sdělení začne promítat během tohoto týdne. Jedním z nich bude tento pátek, na státní svátek, vizuální připomínka událostí ze 17. listopadu 1989 ve spolupráci s Pamětí národa. Od 1. prosince se pak začnou zobrazovat první reklamní kampaně.

Veškeré náklady na instalaci i provoz systému jdou výlučně za nájemcem. Dopravní podnik může za pronájem ploch ve vybraných 36 tunelech metra získat ročně bezmála dvacet milionů korun.

Co to bliká za okny? Nezvyklé světelné nápisy v metru budí rozruch

Internet a PC

Zobrazovací systém v tunelu metra mezi stanicemi Dejvická a Bořislavka je nejmodernější, neinvazivní technologie založená na LED zobrazovacích jednotkách sestavených do řady na stěně tunelu, které zajišťují plynulý způsob prezentace. Je speciálně upravena pro pražské metro.

Systém funguje na principu animace. Jednotlivé obrazovky staticky zobrazují vždy jen příslušnou část sdělení, resp. obrazu, který díky jízdě vlakové soupravy za určité rychlosti a setrvačnosti lidského oka vytváří dojem plynulého obrazu nebo videa. Zobrazovací systém tvoří 386 LED panelů rovnoměrně sestavených v řadě dlouhé 200 metrů. Minimální rychlost projíždějící vlakové soupravy musí být 60 km/h, aby vznikl plynulý obraz. Řídicí jednotka zobrazovacího systému a senzory měřící rychlost projíždějícího vlaku vyhodnotí, jestli je dostatečná. Pokud by byla nižší než 60 km/h, animace se nespustí.

Důraz byl také kladen na bezpečnost a zamezení jakéhokoliv rozptylu strojvedoucích. Obsah je vždy zobrazován s určitým zpožděním, které zaručuje, že se jednotka spustí až u prvního okna v prostoru pro cestující.

Jde hlavně o reklamu

„Je to další z projektů, kterými se snažíme zvyšovat výnosy z pronájmu majetku dopravního podniku. V tomto případě inovativně v tunelech metra, které mají technické parametry pro instalaci zobrazovací technologie,“ uvedl Petr Witowski, generální ředitel dopravního podniku.

Zelenou projekt dostal po splnění mnoha podmínek. „Za žádných okolností nesmí negativně ovlivňovat provoz metra, interferovat se stávajícími technologickými zařízeními a komunikačními systémy, musí splňovat všechny bezpečnostní a protipožární normy požadované pro instalaci v metru, což nájemce splnil během přípravy a testování. Speciální důraz jsme kladli na to, aby systém neovlivňoval strojvedoucí,“ dodal.

Nový reklamně-informační systém je nainstalován zatím pouze na lince A v tunelu mezi stanicemi Dejvická a Bořislavka. V pražském metru je vytipováno 36 tunelů, které splňují technické parametry, např. míru zakřivení, stoupání, klesání apod., pro další instalace. Je nicméně na nájemci, jestli je všechny využije nebo ne. V průběhu příštího roku by se nový zobrazovací systém mohl objevit v tunelech na lince A v úsecích Náměstí Míru–Můstek, na lince B pak v úsecích Smíchovské nádraží–Národní třída a Náměstí Republiky–Invalidovna. Instalace systému v jednom tunelu trvá zhruba dva měsíce a probíhá pouze během noční provozní výluky. Smlouva na pronájem ploch ve vybraných tunelech mezi dopravním podnikem a provozovatelem platí do roku 2030 s možností prodloužení o pět let.

Samotnému testování v metru předcházela tříletá přípravná fáze, ve které musel nájemce úspěšně absolvovat desítky testů a měření, doložit splnění všech bezpečnostních a protipožárních certifikací i norem vyžadovaných pro zařízení instalované a provozované v metru.

Opravy metra i 17. listopadu. Část linky C bude o prodlouženém víkendu mimo provoz

Domácí

Reklama

Výběr článků

Načítám