Hlavní obsah

Nové trolejbusy budou jezdit z Palmovky na začátku roku, věří DPP. Původně to mělo být už před půl rokem

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Trolejbusová linka 58 mezi Palmovkou, Čakovicemi a Miškovicemi by mohla začít plně fungovat od začátku příštího roku. Pražský dopravní podnik (DPP) věří, že výrobce vloni vysoutěženou patnáctku trolejbusů SOR TNS 18, jež měly vozit cestující už několik měsíců, dodá do konce roku.

Foto: SOR Libchavy, .

Trolejbus SOR TNS 18

Článek

Patnáct kloubových bateriových trolejbusů SOR TNS 18 za 220,4 milionu korun vysoutěžil dopravní podnik na začátku loňského roku a výrobce SOR Libchavy měl 14 měsíců na dodání vozů.

Termín uplynul 16. dubna a následně plánoval DPP vozy vyslat na již připravenou elektrifikovanou trasu nové linky 58 mezi Palmovkou, Čakovicemi a Miškovicemi, která nahradí současnou autobusovou linku 140. 

Kvůli nedostatku některých elektronických součástek a čipů v důsledku pandemie covid a války na Ukrajině se tak ale v daném termínu nestalo a doposud DPP trolejbusy neobdržel. Věří však, že se to brzy změní.

Tohle je nejdelší trolejbus v Česku. Od března bude jezdit na pražské letiště

Ekonomika

„Pevně věříme, že se povede dokončit výrobci všechny procesy, které musí udělat, i dodat nám všech 15 vozidel ještě v letošním roce, abychom je mohli akceptovat a převzít,“ sdělil Novinkám vedoucí odboru komunikace DPP Daniel Šabík.

„To nebude otázka jednoho dne, musí se ty vozy dovézt, zkontrolovat, zda vše funguje. Pak už je to řádu týdne či třeba deseti dnů, tak bychom je nasadili do provozu,“ dodal Šabík.

Cílem každopádně prý je, aby již v lednu nové bateriové trolejbusy standardně obsluhovaly novou linku a nyní na trase využívané dosluhující dieslové autobusy mohly být vyřazeny z provozu.

Trolejbusy už jezdí v rámci homologace

Ačkoliv výrobce podniku ještě žádný z trolejbusů oficiálně nepředal, Pražané mohou tři trolejbusy potkávat na trase budoucí linky 58 mezi Palmovkou, Čakovicemi a Míškovicemi již nyní.

A to v rámci tzv. homologace, tedy procesu, během něhož je nutné otestovat nový výrobek, aby mohl být vůbec vpuštěn do ostrého provozu a odpovídal všem bezpečnostním i technickým normám vyplývajícím z českých zákonů.

Jílové přichází o dopravní raritu. Kolem města byl totiž vybudován obchvat

Ekonomika

„Vozidla jsou v majetku výrobce a on provádí tu povinnou část, kterou mu ukládá drážní zákon, tedy tzn. homologaci vozidla. Teď jsou v druhé etapě - homologace s cestujícími. Ta vozidla musí najezdit v souhrnu nějaký předepsaný počet kilometrů,“ přiblížil aktuální stav Šabík.

„Vedle toho probíhá typová zkouška. Vše je v režimu výrobce. Jediné, co poskytujeme, tak je součinnost v tom, že ten výrobce to jezdí na infrastruktuře a trati, na které ta vozidla budou pak jezdit. Poskytujeme jim také řidiče a zázemí v tom, že když se to vozidlo porouchá, tak se odtáhne do naší nejbližší garáže,“ doplnil Šabík.

Dodání trolejbusů zaručuje i výrobce

Dodání do konce letošního roku předpokládá také sama společnost SOR Libchavy.

„Naprostá většina trolejbusů je již hotová, v současné době probíhá dokončování několika posledních vozů. Část hotových vozů je již u zákazníka, kde probíhají potřebné zkoušky. Společnost SOR předpokládá kompletní dodání trolejbusů do konce letošního roku,“ sdělil Novinkám mluvčí společnosti Jan Nápravník.

Firmě mezitím od 16. dubna, kdy měly vozy dle smlouvy DPP předat, až do dodání trolejbusů nabíhá smluvní pokuta „ve výši 0,5 procenta z ceny každého trolejbusu bez DPH za první den prodlení a následně ve výši 0,1 % z ceny každého trolejbusu bez DPH, a to za každý i započatý kalendářní den a případ prodlení“.

Pražský dopravní podnik k budování trolejbusových tratí přistupuje kvůli snaze o snížení emisí i energetické náročnosti veřejné dopravy. Kromě zmíněné letňanské linky 58 se staví trolejbusová trať mezi nádražím Veleslavín a Letištěm Václava Havla.

Bateriové trolejbusy by měly na trasu linky 119 vyjet během prvního čtvrtletí příštího roku. Další trolejbusy by pak měly v budoucnu nahradit autobusy na linkách 131, 137, 176, 191 a 201.

Do středočeských Zdib zamíří tramvaje

Domácí

Reklama

Výběr článků

Načítám