Hlavní obsah

Most pod Vyšehradem má mít bronzovou barvu. Správa železnic představila upravený návrh

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Správa železnic (SŽ) v pátek představila aktuální podobu studie železničního mostu přes Vltavu na Výtoni. Most by měl nahradit stávající nýtovanou konstrukci, která je na hraně životnosti. Návrh, počítající s rozšířením ze dvou na tři koleje, má vedle zastánců také odpůrce, kteří prosazují opravu stávající zchátralé konstrukce s tím, že ztrojkolejnění není třeba.

Foto: Správa železnic

Návrh nového mostu ve finální bronzové barvě.

Článek

SŽ, která se studií seznámila radní a zastupitele hlavního města, dlouhodobě odmítá opravu mostní konstrukce z roku 1901. S nahrazením konstrukce však nesouhlasí památkáři, kteří ji vnímají jako kulturní památku.

Studie krom rozšíření o třetí kolej dlouhodobě počítá rovněž se vznikem zastávky na Výtoni, která by se měla stát přestupním bodem na tramvajovou dopravu po nábřeží. Oproti původnímu návrhu se změnila i barva z bílé na bronzovou, která se více podobá současnému stavu.

Iniciativa Nebourat, která sdružuje odpůrce náhrady stávajícího mostu, před nedávnem zveřejnila studii kolektivu kolem dopravního technologa Jiřího Pospíšila, podle níž není rozšíření na tři koleje třeba a dvoukolejný most zvládne i plánované vyšší intenzity dopravy díky zkrácení traťových oddílů mezi stanicemi Praha-Smíchov a  Hlavní nádraží.

Foto: Petr Janiš, Právo

Stávající železniční most pochází z let 1900–1901 a je kulturní památkou.

Tu SŽ odmítla s tím, že jednak nezahrnuje ve výpočtech intenzity dopravy některé plánované spoje, ale naopak plánuje intenzitu železniční dopravy v intervalech na úrovni metra, které nejsou v reálném provozu splnitelné. Například i umístění stanice Praha Vyšehrad ve studii je pak podle SŽ nevhodné a neakceptovatelné pro ROPID i Prahu 2. Situaci nevyřeší ani plánované Nové spojení II, které by mělo Prahu protknout v tunelech, které by mohlo být k dispozici nejdříve v horizontu 20 let.

„Do dvou podzemních drah se přesune většina příměstských vlaků, zatímco most budou využívat převážně dálková a rychlá meziregionální doprava, společně se zbývajícími linkami regionálními/městskými,“ uvedl ředitel odboru přípravy staveb Správy železnic Pavel Paidar.

Železniční most pod Vyšehradem získá novou podobu a tři koleje

Domácí

Dvoukolejné řešení upokojivě nezvládne řešit ani situaci s přerušením provozu na jedné z traťových kolejí.

Koroze mostu je neřešitelná

Na rizika skryté a prakticky neřešitelné koroze nýtované konstrukce nedávno upozornil tým expertů z Fakulty stavební ČVUT v čele s Pavlem Ryjáčkem, kteří poukázali na podobu s mostem v Děčíně, který byl před časem nahrazen a dobou vzniku i použitou technologií odpovídal výtoňskému mostu.

Na mostě, který je pro železniční dopravu v Praze klíčový, je již nyní snížená rychlost a omezena je i hmotnost souprav, které přes něj mohou projíždět.

Nebourejte železniční most na Výtoni, patří k panoramatu Prahy, píše UNESCO českému státu

Domácí

Anketa

Líbí se vám návrh nového železničního mostu pod Vyšehradem?
Ano
86,4 %
Ne
13,6 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 3431 čtenářů.

Reklama

Výběr článků

Načítám