Hlavní obsah

Jurečka prezidenta neposlechl. Měsíc navíc na kampaň k důchodům nechá bez osvěty

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Měsíc, který dal prezident Petr Pavel svým pozdním podpisem penzijní novely vládě navíc, aby mohla lépe informovat veřejnost o změnách, které přijdou, zůstal nevyužitý. Jak Právu sdělilo ministerstvo práce (MPSV), další infokampaň chystá teprve na podzim. Její jarní část, která stála 16 milionů korun, pokládá navzdory neutichajícímu zájmu lidí o vstup do předčasných důchodů za úspěšnou.

Foto: Milan Malíček, Právo

Ministerstvo práce a sociálních věcí

Článek

„Velkou komunikační kampaň jsme dělali od března do června,“ napsal Právu ministr práce Marian Jurečka (KDU-ČSL) na otázku, proč nevyužil i měsíc září. Vyzval ho k tomu přitom sám prezident, který kvůli tomu připojil svůj podpis novely později, aby její platnost odložil na 1. říjen a dal lidem celé září na to, se informovat.

K penzím jsme velkou komunikační kampaň dělali od března do června
Marian Jurečka

Situace nepřipadá dobrá ani dalším politikům. „Po pravdě jsem zatím nezaznamenala žádnou kampaň. Ale to asi proto, že ještě nejsem cílová skupina,“ přiznala Právu místopředsedkyně sociálního výboru Sněmovny Pavla Pivoňka Vaňková (STAN).

„Byla bych ráda, aby kampaň byla větší a cílenější. V září se poté, co pan prezident nepodepsal penzijní novelu, spustila další vlna žádostí o předčasné důchody. Lidé pak měli pocit, že když o předčasný důchod rychle požádají, bude to pro ně výhodnější. Ale už to tak výhodné není,“ dodala.

Reformu penzí předložím v říjnu, slibuje Jurečka

Domácí

Nečinnost ministerstva zkritizoval i opoziční poslanec Aleš Juchelka (ANO). „Během září se neudálo vůbec nic. Jen teď čekáme na zveřejnění čísel, kolik lidí se ještě přihlásilo k předčasným důchodům,“ řekl Právu. O úspěchu by nehovořil ani v souvislosti s jarní částí osvěty, která spolkla 16 milionů korun.

„Lidé to nijak nereflektovali. Ministerstvo vedlo jakousi uklidňovací kampaň, že se nic neděje a že musíme být solidární. Přitom se dělo strašně moc. Nemůžou lidem mazat med kolem pusy, musí k nim přistupovat férově a pravdivě. Takhle to byly jen vyhozené peníze,“ myslí si Juchelka.

Resort se pochválil

MPSV však kritiku odmítá. „V první fázi nešlo o kampaň primárně zaměřenou na předčasné důchody, ale na vysvětlení nutnosti uskutečnit důchodovou reformu. V navazující kampani chceme využít původní koncept a dále jej rozvinout, ovšem s podstatně nižším rozpočtem,“ informoval Právo vedoucí oddělení mediální komunikace Jakub Augusta.

Kampaň lze podle něj pokládat za úspěšnou, a to přesto, že počty lidí, kteří se hlásí o předčasný důchod, neklesly. Meziročně naopak několikanásobně stouply.

Vláda schválila růst penzí

Domácí

„Co se týče hodnocení úspěšnosti kampaně, podle závěrečné analýzy kumulovaně zasáhla celkem asi 4 161 000 občanů v měřitelných mediatypech (TV, online, rádio, print) a 3 569 000 občanů vidělo kampaň více než třikrát. Taková čísla považujeme za velmi dobrá,“ dodal Augusta.

Jak Právo informovalo, od začátku ledna do konce července si zažádalo o předčasnou penzi 68 900 lidí, tedy zhruba polovina těch, kteří si nechali přiznat starobní důchod. Přitom v roce 2020 žádalo o předčasný důchod méně než 35 tisíc lidí a o rok později jich nebylo ani 33 tisíc.

V srpnu měla být situace na úřadech ještě horší. Čísla Česká správa sociálního zabezpečení ještě nezveřejnila, jak však Právo minulý týden informovalo s odkazem na zdroj z vedení ministerstva, bylo žadatelů o předčasný důchod zhruba 24 tisíc, což je více než dvojnásobek průměru za předchozí měsíce.

Jurečkovo ministerstvo smlouvu s Omnimedia, s. r. o., na „dodání mediálního prostoru pro účely komunikační kampaně na propagaci cílů důchodové reformy“ za 13,9 milionu korun bez DPH zveřejnilo v registru smluv letos na jaře.

Další dva miliony bez DPH pak MPSV zaplatilo společnosti Dentsu Czech Republic za „poskytování služeb spočívajících v realizaci komplexní komunikační, marketingové a PR kampaně k propagaci cílů důchodové reformy“.

Kampaň o důchodech stála 16 milionů, prezident si jí nevšiml

Domácí

Reklama

Výběr článků

Načítám