Hlavní obsah

Jak se naučit pozitivně vnímat uprchlíky

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Uprchlíci přišli s málem, ale přinášejí Česku mnohé. To je hlavní motto kampaně Konsorcia nevládních organizací sdružujícího neziskovky pracující s migranty. Jejím cílem je poukázat na to, že když se běžencům vytvoří dobré podmínky, přinesou společnosti užitek.

Foto: Konsorcium nevládních organizací

Cílem kampaně je poukázat na to, že sociální problémy, které příchod uprchlíků zviditelnil, je potřeba řešit pro celou českou společnost.

Článek

„Kampaň vznikala už od začátku ruské agrese na Ukrajině. Věděli jsme, že velká solidarita, která byla na začátku konfliktu, nevydrží dlouho. Bylo by skvělé, kdybychom ochotu pomáhat udrželi co nejdéle,“ řekla Právu ředitelka Konsorcia Andrea Krchová.

Hlavním cílem kampaně, která bude trvat do konce roku, je podle Krchové poukázat na to, že sociální problémy, které příchod uprchlíků zviditelnil, je potřeba řešit pro celou českou společnost.

Věděli jsme, že velká solidarita, která byla na začátku konfliktu, nevydrží dlouho
Andrea Krchová, ředitelka Konsorcia

„Tyto problémy nevznikly jen proto, že sem uprchlíci přišli. Dlouhodobě nejsou kapacity ve školkách a školách, když je vytvoříme pro děti uprchlíků, budeme je moct v budoucnu využít i pro nás. Nestačí byty, je potřeba vytvořit sociální bydlení. Uprchlíci mohou proces zrychlit,“ konstatovala Krchová.

Podle ní je nutné pro uprchlíky vytvořit podmínky, aby zúročili své zkušenosti a vzdělání. Z Ukrajiny totiž přišlo i mnoho vysokoškolsky vzdělaných lidí, kteří ale nepracují ve svých oborech.

O slabinách integrace Ukrajinců v Česku. Rozhovor se sociologem Danielem Prokopem

SALON

„Je jasné, že zatím nemůžou pracovat na vysoce kvalifikovaných pozicích, protože ještě neumějí jazyk. Je ale velmi náročné, když někde pracují osm deset hodin, se zároveň jazykově vzdělávat. Kurzy by měly být specializované na některé profese,“ přiblížila Krchová.

Součástí kampaně je videoklip. V něm vystupuje lékařka Alina, která se svým synem uprchla z Charkova a nyní se zabydluje v Brně, kde shání práci ve zdravotnictví.

„Jsem moc rád, že do toho šla, i když pro ni natáčení, které vyvolává vzpomínky, nebylo vždy jednoduché. O to cennější je pro mě výsledek, který se stal v nejvyšší možné míře autentickou výpovědí,“ podotkl režisér klipu Jan Látal z kreativního studia Družina.

Na kampaň je připraveno zhruba pět milionů korun, celkově se plánuje vynaložit až 17,6 milionu korun. Kromě upozornění na to, že Ukrajinci mohou české společnosti pomoci, Konsorcium připomíná i další oblasti, jež je nutné u uprchlíků řešit.

Práci v Česku má 107 tisíc uprchlíků z Ukrajiny

Domácí

„Chtěli bychom, aby bylo co nejdříve jasné, na jaký pobytový status budou moct uprchlíci přecházet po vypršení dočasné ochrany. Podle nás by pro ně mělo být vytvořeno nějaké speciální pobytové vízum, které bude odpovídat jejich situaci. Usilujeme o to, aby měli přístup do sociálního systému,“ dodala Krchová.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám