Hlavní obsah

Černochová chystá miliardový nákup vozů Supacat pro speciální síly. Transparentnost kulhá

4:59
4:59

Poslechněte si tento článek

601. skupina Speciálních sil z Prostějova chce nové obrněnce místo stárnoucích vozů „Kovboj“. Favoritem se zdá být britský Supacat s modelem Extenda. Armáda spustila na sociálních sítích propagační kampaň, ve které tento obrněnec vychvaluje a zmiňuje srovnání s konkurencí – tu však nespecifikuje. Studie, na kterou se odvolává, není k dispozici. O transparentnosti výběru tak panují pochybnosti.

Foto: Supacat

Obrněnec HMT Supacat Extenda 6×6

Článek

„Supacat – jediná volba pro Speciální síly AČR. Po dvaceti letech služby jejich otevřených vozidel nastal čas na změnu. Nová platforma musí zvládnout extrémní terén, unést posádku s výzbrojí a zásobami na několik dní a přizpůsobit se různým typům operačního prostředí,“ píše armáda na sociálních sítích a jednoznačně ukazuje, o jaký vůz má zájem.

Armáda hovoří o náročném výběru, v rámci kterého se porovnala řada vozů a Supacat vyšel jako nejlepší. „Porovnali 14 vozidel od 9 výrobců. Jediným, které splnilo všechny požadavky, je Supacat HMT Extenda 6×6 – stroj navržený pro speciální síly, prověřený v boji a používaný dalšími elitními jednotkami NATO,“ uvádějí dále vojáci.

Mediální kampaň předchází nákupu

Podobná prohlášení přicházejí obvykle těsně před tím, než je uzavřena smlouva s dodavatelem. Stejně tomu bylo například u letounů Embraer z Brazílie či vrtulníků systému H-1, tedy Viper a Venom. Jestli skutečně se schyluje k nákupu, není známo. Obrana se vyjádřila k úternímu kolegiu ministryně obrany, kde údajně jsou vozy Supacat na programu, neurčitě.

„Jednání kolegia je neveřejné, nicméně v případě, že dojde k zásadním rozhodnutím v oblasti strategických projektů či jiných významných akvizic, budeme veřejnost i média informovat,“ řekl redakci mluvčí obrany David Šíma.

Není ani známo, jaké platformy armáda porovnávala, ze kterých vozů vyšel Supacat Extenda jako to nejlepší řešení. Jisté je, že neproběhlo žádné výběrové řízení, které by posoudilo skutečné schopnosti dostupných vozidel.

„Při výběru se posuzovalo 14 vozidel od 9 společností. Mezi posuzovanými vozidly byla vozidla od českých i zahraničních výrobců, ale vzhledem k tomu, že studie proveditelnosti byla zpracována ve stupni utajení VYHRAZENÉ, nebudeme zveřejňovat posuzované výrobce ani typy. Zveřejnění této informace by bylo nekorektní vůči spolupracujícím firmám,“ napsala Novinkám Zdeňka Sobarňa Košvancová z Generálního štábu AČR.

Studie proveditelnosti, kterou armáda zmiňuje, byla zpracována v letech 2020 a 2021. Podle důvěryhodného zdroje za ní stojí současný ředitel státního podniku VTÚ Jiří Kašpárek.

Ten v době vzniku studie pracoval v podniku jako ředitel pro speciální zástavby. Ve VTÚ dal následně výpověď a byl zaměstnán dalším státním podnikem pod křídly obrany, LOM Praha. Zde se stal ředitelem dceřiné společnosti LOM Praha Trade. Zisková firma se dostala do záporných čísel a skončila v likvidaci. Bez výběrového řízení byl ihned poté jmenován ministryní obrany Janou Černochovou ředitelem VTÚ, kde působí dodnes. Na stránkách obrany informace o tom, že LOM Praha Trade pod Kašpárkovým vedením skončil v likvidaci, chybí.

Foto: Armáda České republiky - Facebook

Armádní propagace vozu Supacat

Redakce oslovila státní podnik VTÚ v čele s ředitelem Kašpárkem a požádala o vyjádření k obsahu studie. Podnik ale neodpověděl. Výhradní zastoupení vozů Supacat má v Česku společnost LPP. S tou byl dříve podnikatelsky spjat další z představitelů obrany, současný první náměstek Černochové František Šulc.

Vazby prvního náměstka ministryně obrany

Náměstek před nástupem na obranu v roce 2022 držel vlastnický podíl ve firmě Robot Scientific, kde společně s ním poloviční podíl měla společnost Letecké přístroje Praha (LPP) vlastněná přes holding podnikatelem ve zbrojním průmyslu Jiřím Sauerem. Šulc po nástupu na ministerstvo svůj podíl firmě odprodal. Podle Černochové vypracoval čestné prohlášení, kde se zavazuje se nepodílet na rozhodovacích procesech k nákupu uvedené techniky. Jednání se neúčastní.

Armáda by měla získat až 24 vozů Supacat za zhruba 118 milionů korun za kus. Na dodávkách se bude podílet zmíněná LPP, dodá podvozkovou část vozů a Kašpárkův VTÚ se má postarat o integraci potřebných systémů, jinak řečeno vůz dopracovat, vybavit ho prostředky pro komunikaci a tak podobně.

Vysoká cena by mohla být výrazně nižší, kdyby ministerstvo obrany stejně jako u jiných akvizicí (vozy Tatra, nákup munice, nákup bojových vozidel pěchoty CV90 atp.) postupovalo společně s další zemí. Redakci to potvrdil ředitel společnosti Supacat Phil Applegarth.

„Ministerstvo obrany České republiky by za vozidla Supacat zaplatilo stejnou cenu jako britská vláda, pokud by zakázka byla realizována souběžně s dodávkou pro britskou armádu v době, kdy je výrobní linka ve Spojeném království aktivní,“ řekl redakci Novinek Applegarth. Výroba totiž ve firmě neběží kontinuálně, ale pouze na základě objednávek, takže není výjimkou, že linka stojí i několik měsíců. Britové za svých 70 vozů zaplatili v roce 2023 90 milionů liber, tedy přibližně 2,6 miliardy korun.

Související články

Výběr článků

Načítám