Hlavní obsah

Bartoš chce odstřihnout dezinformační weby od příjmů z reklamy

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Ministr pro místní rozvoj a vicepremiér pro digitalizaci Ivan Bartoš (Piráti) v pondělí představil novou metodiku pro zadávání on-line reklamy, která si klade za cíl zamezit dezinformačním webům získávat finance z reklam či dosáhnout na veřejné peníze.

Foto: Michal Krumphanzl, ČTK

Ministr pro místní rozvoj Ivan Bartoš (Piráti)

Článek

„Různé hoaxy a fake news neslouží jen propagandě diktátorských států. Přitahují velkou pozornost a s tím spojenou reklamu, pro dezinformační weby jsou proto velmi dobrým zdrojem příjmů. Metodika přispěje k tomu, aby mezi nimi nebyly peníze daňových poplatníků,“ řekl v pondělí na tiskové konferenci Bartoš.

Zadavatelé reklamy, pro které je internet v současnosti klíčovým prostředím k šíření sdělení, by si podle metodiky mohli určit pravidla, kde se jejich reklama může zobrazovat. S výběrem by měly pomoci projekty, které popisují dezinformační scénu či hodnotí kvalitu novinářské práce a dodržování etických standardů, jako jsou například projekt MediaRating Nadačního fondu nezávislé žurnalistiky, výstupy spolku Nelež či projekty na měření návštěvnosti NetMonitor, MediaProjekt či RadioProjekt.

Varování BIS: Rusko v ČR nasadí tvrdé dezinformace i odposlechy

Domácí

„Weby se tváří jako „zpravodajské“, přesto nevíte, kdo ty články píše, kdo sedí v redakci, s jakými zdroji pracují a ani kdo to všechno vlastně platí. Proč? Protože ty texty často naplňují skutkovou podstatu trestného činu šíření poplašné zprávy nebo předsudečné nenávisti a autoři se skrývají pod anonymitou, aby na ně nemohl zákon. To nebudeme tolerovat. Chcete-li peníze z reklamy z veřejných zdrojů, hrajte podle pravidel jako všichni ostatní. Nejsou složitá. Buďte transparentní, uvádějte zdroje, autory a neporušujte zákon. To není tak těžké, ne?“ napsal následně na svůj Facebook ministr a šéf Pirátů.

Omezit reklamu na dezinformačních webech by mělo být podle resortu cílem i samotných zadavatelů reklamy, jelikož jde o reputaci.

Podle Romana Číhalíka, spoluzakladatele spolku Nelež, který se na metodice podílel, si největší české dezinformační weby měsíčně z reklamy mohou vydělat stovky tisíc korun.

V roce 2022 podle Bezpečnostního centra Evropské hodnoty fungovalo v česku 39 aktivních a relevantních dezinformačních webů. Dezinformátoři výrazně posílili v období covidové pandemie, po jejím skončení přišel útlum, protože toto téma již tolik ve společnosti nerezonovalo. Vloni v únoru po vypuknutí války na Ukrajině vyvolané Ruskem pak internetové sdružení CZ.NIC dočasně několik webů zablokovalo.

Lež o mrtvém Petru Pavlovi: Pachatel unikl, stopy vedou do Ruska

Krimi

Reklama

Výběr článků

Načítám