Hlavní obsah

Zemřel Carl Hahn. Manažer, který pro Volkswagen koupil Škodu

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

V Americe udělal z „brouka“ miláčka davů, v Československu do tehdejšího AZNP přinesl peníze a technologie. Carl Horst Hahn, veleúspěšný manažer Volkswagenu, zemřel 14. ledna v 96 letech.

Foto: Volkswagen

Prof. Dr. Carl Horst Hahn

Článek

Jméno manažera Carla Hahna není dnes tolik známé, ovšem tento rodák ze Saské Kamenice měl zásadní vliv na automobilový svět v Evropě i Spojených státech. Byl to totiž právě on, kdo dostal Volkswagen do Severní Ameriky a kdo rozhodl o tom, že koncern VW vstoupí do mladoboleslavské Škodovky.

Hahn, narozený 1. července 1926, přežil druhou světovou válku nezraněn jako vojín a po ní studoval ekonomii a politické vědy. V roce 1952 získal doktorát v Bernu a o dva roky později nastoupil k Volkswagenu jako asistent generálního ředitele Heinricha Nordhoffa.

V roce 1959 odcestoval do Spojených států, kde měl založit americkou divizi značky. Tu vedl do roku 1964 a povědomí o značce šířil osobně - jezdil po zemi v „busíku“ T1 a svým charismatem přesvědčoval Američany o životě „po volkswagenovsku“, jak napsala Andrea Hiottová ve své knize věnované nejslavnějšímu volkswagenu historie přezdívanému „Brouk“.

Volkswagen slibuje kvalitativní ofenzivu, plánuje elektrický golf i tiguan

AutoMoto

V době, kdy americké automobilky každoročně obměňovaly své vozy, aby udržely zákazníky, Hahn přišel se strategií, že se auto mění jen tehdy, když to bude mít nějaký benefit pro zákazníky. A byl úspěšný - VW Typ 1 se stal součástí americké kultury a dnes si např. hnutí hippies nedovedeme bez volkswagenů představit.

V roce 1964 se vrátil do Wolfsburgu poté, co byl zvolen do představenstva, a vedl oddělení prodejů. O devět let později při restrukturalizaci o své místo přišel a nastoupil ke gumárenskému gigantu Continental. V roce 1982 však opět přestupuje k Volkswagenu jako nový předseda představenstva.

Španělskou automobilku Seat, původně firmu, která licenčně vyráběla fiaty, koncern Volkswagen koupil pod jeho vedením v roce 1986. O čtyři roky později začínají jednání o tom pro nás nejdůležitějším - majetkovém a technologickém vstupu do mladoboleslavské Škodovky.

Foto: Škoda

Dne 28. března 1991 podepsal český ministr obchodu Jan Vrba (vlevo) s předsedou představenstva Volkswagen Group Carlem Horstem Hahnem (uprostřed) smlouvu o vytvoření společného podniku na výrobu automobilů Škoda mezi vládou České republiky a koncernem Volkswagen.

Hahn spolu s Volkhardem Köhlerem, ředitelem koncernu VW pro zahraniční spolupráci, se prvně setkali s ministrem zahraničního obchodu Slavomírem Stračárem v únoru 1990. V březnu už přijeli do Mladé Boleslavi a začala jednání.

V červnu téhož roku česká vláda oslovila osm automobilek, z toho čtyři včetně Volkswagenu předkládají nabídku. Volkswagen respektoval přání české strany rozvíjet značku Škoda s vlastním vývojem a pokračovat ve výrobě favoritů a formanů, a navíc přidal velkorysý plán investic.

Vláda tedy rozhodla pro něj a 28. března 1991 Hahn spolu s ministrem obchodu Janem Vrbou podepisují smlouvu o vytvoření společného podniku. 16. dubna 1991 se Škoda začleňuje po bok Volkswagenu, Audi a Seatu jako čtvrtá značka koncernu.

Foto: Profimedia.cz

Carl Hahn a Ferdinand Piëch na fotografii z roku 1992

Koncem roku 1992 Hahn předal žezlo vedení společnosti Ferdinandu Piëchovi, ještě pět let však zůstal v dozorčí radě. V důchodu se věnoval dobročinnosti, spolupracoval s řadou nadací a založil vlastní Nadaci Carla a Marisy Hahnových, která se věnovala vzdělání nejmenších dětí.

Prof. Dr. Carl Horst Hahn zemřel 14. ledna ve věku 96 let ve Wolfsburgu.

Volkswagen ID. Buzz dorazil do Česka, na cestě je několik verzí

AutoMoto

Reklama

Související témata:
Carl Hahn

Výběr článků

Načítám