Hlavní obsah

Soukromá radarová auta ve Francii loni zaznamenala půl milionu přestupků

7. 10. 2022, 6:20

Zhruba 450 neoznačených aut, která měří rychlost, ve Francii za loňský rok zaznamenalo půl milionu přestupků. Fungují od roku 2018, ovšem vliv na zlepšení bezpečnosti nelze posoudit kvůli covidu.

Foto: Profimedia.cz

Francouzská dopravní značka upozorňující na úsek silnice, kde pracují samočinné radary (ilustrační foto).

Článek

Zatímco v Česku jsme zvyklí, že rychlost měří policie, obecní policie či pevné radary, po Francii jezdí i neoznačená auta vybavená mobilními měřiči rychlosti. Patří státu, ale provozují je soukromé společnosti a jejich cíl je jasný - zkontrolovat rychlost jízdy co největšího počtu vozidel na francouzských silnicích.

Za loňský rok tato vozidla změřila 6,65 milionu aut a z toho přes půl milionu jich jelo rychleji, než je v místě dovoleno. Uvádí to web Connexion France s odkazem na tamní organizaci Sécurité routière, věnující se silniční bezpečnosti.

Černý obdélník pod registrační značkou ukazuje na přítomnost systému ke skrytému měření rychlosti.

Je to „vývar“, jako byly ve své době některé pevné radary v Česku, z nichž měly prospěch soukromé firmy? S největší pravděpodobností nikoliv, neboť ve Francii soukromá firma nemá velký vliv na to, jak moc přestupků zaznamená. Vůz jezdí zhruba šest hodin denně po přesně stanovené trase a firma ani řidič se k záznamům o přestupcích či osobních údajích řidičů změřených aut vůbec nedostanou. Neví ani, kdy systém jaké vozidlo zaznamenal.

Policie nasadila na řidiče drony, měří bezpečnou vzdálenost i rychlost

Domácí

Vše je odesíláno elektronicky ministerstvu dopravy, které také stanovilo ony trasy. Řidič musí jezdit normálními rychlostmi, nesmí nikoho provokovat k rychlé jízdě; za to mu hrozí pokuty, stejně jako za odchylku od určené trasy.

Odměna soukromé firmy a řidiče není vázána na to, kolik zaznamenají přestupků, nýbrž na to, kolik najedou kilometrů. A konečně měření je nastaveno poměrně benevolentně - zaznamenává jen ta auta, která rychlostní limit překročí o nejméně 10 km/h v rychlostech do 100 km/h a o nejméně 10 % ve vyšších rychlostech.

Černý čtverec na zadním skle ukazuje na přítomnost systému ke skrytému měření rychlosti.

Soukromé měřicí vozy jsou samozřejmě neoznačené a z dálky je náročné je poznat. Zblízka si ostatní řidiči mohou všimnout černého čtverce na zadním okně nebo nepatřičného obdélníku pod přední registrační značkou.

Vozy jezdí ve Francii od roku 2018 a v současnosti jich je okolo 450. Jezdí v Normandii, Bretani, Pays de la Loire, Centre-Val de Loire, Nové Akvitánii, Grand Est, Burgundsku-Franche-Comté a Hauts-de-France, ovšem do konce roku 2023 se mají rozšířit po celé zemi.

Zdali jsou efektivní ve snižování počtu nehod či úmrtí na silnicích, nelze říci. Mezi roky 2018 a 2021 se počet nehod i úmrtí při nich na francouzských silnicích snížil, ale do toho období také spadají dva covidové roky, při nichž rapidně klesala intenzita silniční dopravy.

Anketa

Jaký máte názor na skryté měření rychlosti někým jiným než policií či obecními úřady?
Souhlasím s ním
23,9 %
Souhlasil/a bych, pokud by vozidla byla jasně označena
1,5 %
Nesouhlasím, rychlost by měla měřit výhradně policie či obce
54,3 %
Rychlost jízdy by se neměla měřit vůbec
20,3 %
Celkem hlasovalo 1858 čtenářů.

Reklama

Související témata:
Měření rychlosti

Související články

Výběr článků