Článek
Zatímco v Česku jsme zvyklí, že rychlost měří policie, obecní policie či pevné radary, po Francii jezdí i neoznačená auta vybavená mobilními měřiči rychlosti. Patří státu, ale provozují je soukromé společnosti a jejich cíl je jasný - zkontrolovat rychlost jízdy co největšího počtu vozidel na francouzských silnicích.
Za loňský rok tato vozidla změřila 6,65 milionu aut a z toho přes půl milionu jich jelo rychleji, než je v místě dovoleno. Uvádí to web Connexion France s odkazem na tamní organizaci Sécurité routière, věnující se silniční bezpečnosti.
Voitures-radar privées : un secteur qui recrute à tout-va https://t.co/8P3gdm5Lc3 #Mobiom #RadarMobileDeNouvelleGénération #Radars #Rmng #Voitureradar #VoitureradarPrivée #Voituresradar #VoituresradarPrivées #automobile pic.twitter.com/CyeRfIq9rI
— Les Voitures (@LesVoituresCom) October 5, 2021
Černý obdélník pod registrační značkou ukazuje na přítomnost systému ke skrytému měření rychlosti.
Je to „vývar“, jako byly ve své době některé pevné radary v Česku, z nichž měly prospěch soukromé firmy? S největší pravděpodobností nikoliv, neboť ve Francii soukromá firma nemá velký vliv na to, jak moc přestupků zaznamená. Vůz jezdí zhruba šest hodin denně po přesně stanovené trase a firma ani řidič se k záznamům o přestupcích či osobních údajích řidičů změřených aut vůbec nedostanou. Neví ani, kdy systém jaké vozidlo zaznamenal.
Vše je odesíláno elektronicky ministerstvu dopravy, které také stanovilo ony trasy. Řidič musí jezdit normálními rychlostmi, nesmí nikoho provokovat k rychlé jízdě; za to mu hrozí pokuty, stejně jako za odchylku od určené trasy.
Odměna soukromé firmy a řidiče není vázána na to, kolik zaznamenají přestupků, nýbrž na to, kolik najedou kilometrů. A konečně měření je nastaveno poměrně benevolentně - zaznamenává jen ta auta, která rychlostní limit překročí o nejméně 10 km/h v rychlostech do 100 km/h a o nejméně 10 % ve vyšších rychlostech.
@AutoPlusMag #RadarPrivé #voitureradar #rmng #NouvelleAquitaine #voituresradarprivées #deuxsèvres #laferriereenparthenay #parthenay #seatleon https://t.co/bZyEycQvrF pic.twitter.com/5mS18BvjDz
— ALFRED H (@ALFRED49390536) October 29, 2021
Černý čtverec na zadním skle ukazuje na přítomnost systému ke skrytému měření rychlosti.
Soukromé měřicí vozy jsou samozřejmě neoznačené a z dálky je náročné je poznat. Zblízka si ostatní řidiči mohou všimnout černého čtverce na zadním okně nebo nepatřičného obdélníku pod přední registrační značkou.
Vozy jezdí ve Francii od roku 2018 a v současnosti jich je okolo 450. Jezdí v Normandii, Bretani, Pays de la Loire, Centre-Val de Loire, Nové Akvitánii, Grand Est, Burgundsku-Franche-Comté a Hauts-de-France, ovšem do konce roku 2023 se mají rozšířit po celé zemi.
Zdali jsou efektivní ve snižování počtu nehod či úmrtí na silnicích, nelze říci. Mezi roky 2018 a 2021 se počet nehod i úmrtí při nich na francouzských silnicích snížil, ale do toho období také spadají dva covidové roky, při nichž rapidně klesala intenzita silniční dopravy.