Hlavní obsah

Londýnský starosta chce zóny bez aut. Prý kvůli koronaviru

Londýňané budou, naplní-li se plán Sadiqa Khana, muset přesedlat z aut, z nichž není pravděpodobné, že by na cizí lidi okolo prskali koronavirus, na kolo či chůzi, při nichž mezi lidmi nebudou žádné bariéry. Přesto má prý tato změna paradoxně pomoci proti šíření nákazy.

Foto: Profimedia.cz

Některé londýnské ulice se možná uzavřou pro veškerou dopravu včetně autobusů. (Ilustrační foto)

Článek

Jak můžou zóny bez aut v Londýně pomoci proti šíření koronaviru? Tamní starosta Sadiq Khan má jasno - lidé, kteří budou mít bez provozu osobních aut více prostoru, budou ve větší míře jezdit na kole a chodit pěšky, místo aby využívali hromadnou dopravu. Alespoň podle tamního starosty Sadiqa Khana, kterého citoval britský zpravodajský web ITV.

Khan chce podpořit zavedení jedné z největších zón bez aut na světě v centrální části Londýna. Podle organizace Transport for London, která zaštiťuje veškerou dopravu v britském hlavním městě, je to nutné, aby bylo zajištěno, že lidé, kteří se tam budou pohybovat pěšky či na kole, budou moci mezi sebou udržovat bezpečné rozestupy.

Nabral cyklistu na kapotu, když protisměrem předjížděl londýnskou kolonu

AutoMoto

Plán zní podle ITV tak, že některé ulice by měly být uzavřeny pro auta, ale autobusy by tam stále jezdit mohly. Jiná místa mají být zavřena pro vozidla zcela; pochopitelně vyjma přepravy osob se zdravotním postižením či integrovaného záchranného systému.

Okamžitě se nabízí otázka, jak bude vyřešeno zásobování podniků v daných místech. To má probíhat mimo hodiny, kdy se platí tzv. congestion charge - poplatek za vjezd do centra. To jest od pondělí do pátku mezi 7. hodinou ranní a 18. hodinou večerní; od 22. června to má být od 7. hodiny ranní do 22. hodiny večerní. Výše poplatku je nyní 11,50 libry (353 korun) za den; příští měsíc se má zvýšit na 15 liber (460 korun).

Řidič dodávky poslal repliku Porsche do kanálu, jako by hrál kulečník

AutoMoto

Ovšem, můžete se považovat za zásobování, když v místě bydlíte a vezete si domů novou pračku? Vydá vám obchod pračku mezi desátou večer a sedmou ráno? A kde budete parkovat, když v ulicích za koncem zóny bez aut parkují ti lidé, kteří v nich bydlí? Na tyto otázky odpovědi zatím nejsou, stejně jako na to, zda budou do zón smět vjíždět taxíky.

Podle Khana by ti lidé, kteří mohou, měli nadále pracovat z domu. Veřejnou dopravu by lidé měli využívat jen v nejnutnějších případech a z vlakových stanic dále cestovat pěšky nebo na kole, nikoliv autobusem či metrem. V centru Londýna má pracoviště na půl milionu lidí.

Anketa

Souhlasili byste se zavedením zón bez aut kvůli koronaviru?
Ano, více místa umožní lidem se rozprostřít.
8,3 %
Nevím, neumím posoudit/Je mi to jedno.
0,8 %
Ne, je to snaha omezit individuální automobilovou dopravu maskovaná za koronavirus.
90,9 %
Celkem hlasovalo 132 čtenářů.

Reklama

Související články

Londýn: Léto se ruší

Britové se musí smířit s tím, že dovolené v cizině letos nejspíš nebudou. Řekl to britský ministr zdravotnictví Matt Hancock, který je podle listu The Daily...

Čtvrtina Angličanů přestála koronavirus

Více než čtvrtina obyvatel Anglie se zřejmě již nakazila koronavirem. S odvoláním na studii v odborném časopise International Journal of Clinical Practice to...

Výběr článků

Načítám