Hlavní obsah

Koronavirus může přispět ke vzniku nového masového segmentu aut

Novinky, laz

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Další velká automobilka se chce vrhnout do segmentu mikroaut. Sdílené elektromobily s co nejmenšími rozměry mají být odpovědí na poptávku po individuální dopravě ve velkoměstech. Ta podle Emilia Herrery, provozního ředitele automobilky Kia, po koronavirové krizi roste.

Foto: Citroën

Citroën Ami.

Článek

„Lidé se chtějí cítit bezpečně. Viděli jsme to na průzkumu v Číně, který jsme udělali po vypuknutí pandemie. Zatímco před krizí cestovalo sólo 34 % respondentů, po vypuknutí už to bylo 65 %,“ vysvětluje Herrera pro magazín Auto Express s tím, že podobnou studii chce automobilka zopakovat i v Evropě.

V přeplněných městech však není dost místa na běžné vozy a vyrovnat se s tím tak lze mikroauty. Vozy striktně určené do města mají elektrický pohon a svým odolným a jednoduchým zpracováním mají být nabízeny primárně pro sdílení.

Právě Kia by do tohoto segmentu mohla brzy vstoupit díky spojení se specialisty v oboru, společností Canoo. „Již zkoumáme návrhy na velmi malé modely pro městské použití, vidíme skutečný potenciál,“ naznačil.

Nové kolbiště pro zavedené výrobce?

Rybníček je v tomto zatím malý, krom čínských výrobců, kteří se formou sdílení snaží prosadit třeba i v Praze, se ale do tohoto segmentu vrhají i zavedené automobilky. Dál než Kia je Renault, který dvoumístné twizy vyrábí už od roku 2012.

Foto: Renault

Renault Twizy.

Foto: Seat

Seat Minimó.

Například Seat láká na koncept Minimó, sériovou verzi zatím nepředstavil. Letos přispěchal i Citroën s modelem Ami. Novinka se od 30. března chystá na francouzský trh, o pár měsíců později i do Španělska, Itálie, Belgie, Portugalska a Německa. Prodej v Čechách zatím není nepotvrzen.

Citroën má miniaturního Kamaráda. Model Ami je navržen pro levné sdílení

AutoMoto

Na výběr bude v případě dvojitého šípu hned několik možností pořízení. Jako příklad poslouží francouzská nabídka. Ami si klidně můžete koupit, základní cena činí 6000 eur, tedy asi 152 tisíc korun. Větší smysl ale dávají jiné formy užívání. Dlouhodobý pronájem na 48 měsíců přijde na 2644 eur (66 tisíc korun) plus 20 eur (506 korun) měsíčně. Vozy budou součástí služby Free2Move, kterou zajišťuje přímo skupina PSA. Půjde si je tak půjčit klidně jen na chvíli. Registrace přijde na 9,9 eura (250 korun) měsíčně a zápůjčka na 0,26 eura (7 korun) za minutu.

Místo miniaut rovnou mikro

Zdá se, že trend mikroaut stojí ve zcela opačném směru než dosud nejmenší masová třída v automobilovém průmyslu. Automobilky houfně opouštějí segment A, kterému klesají prodeje. Jedná se o vozy typu bratislavských a kolínských trojčat (Seat Mii, Škoda Citigo, Volkswagen Up! či Citroën C1, Peugeot 108 a Toyota Aygo). Podstupují buď provizorní elektrifikaci, nebo se přestanou vyrábět. Jedinou novinkou v posledních letech je Hyundai i10.

První svezení s elektrickými škodovkami: Jedna do města, druhá i na cestování

AutoMoto

Na důvodech se většina automobilek shodne. Jde stále o plnohodnotné auto, které musí zvládat i provoz mimo město, musí mít drahé bezpečnostní standardy a podléhá stejným emisním zátěžím, jejichž respektování je rovněž nákladné. To tlačí cenu na úroveň lépe zpracovaných vozů segmentu B. V případě extrémně malých a jednoduchých elektromobilů se tomu lze vyhnout, zejména když náklady na vývoj a výrobu elektromobilů klesají.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám