Hlavní obsah

Dánové z BIG slaví další úspěch. V Curychu postaví letiště podle jejich návrhu - ze dřeva

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Zatímco Praha se začala zabývat praktickými úkoly spojenými s přípravou své stavby století - Vltavské filharmonie, její architekti z dánského studia BIG se radují z dalšího úspěchu. Vyhráli totiž soutěž na návrh proměny nejstarší části curyšského letiště. Připravili pro ni robustní a zároveň flexibilní konstrukci ze dřeva.

Foto: Bucharest Studio

Takto by měl vypadat Dok A curyšského letiště v nové podobě.

Článek

Letiště ve švýcarském Curychu se díky své poloze stalo hned od svého otevření v 50. letech minulého století jedním z nejvýznamnějších dopravních uzlů v celé Evropě. Proto bylo v průběhu let postupně rozšiřováno, nicméně původní část, nazývaná Dok A, mezitím zastarala a Švýcaři se proto rozhodli ji nahradit moderní stavbou a vybavením.

Projekt by měl být dokončen do deseti let, umístěny v něm budou jak brány pro cestující ze zemí spadajících do schengenského prostoru, tak brány pro cestující z něj a mimo něj. Součástí vybavení budou i nezbytné maloobchodní prostory, salonky, kanceláře, ale také nová věž řízení letového provozu. Rozšíření se při této příležitosti dočká rovněž imigrační hala.

Dánští architekti zvolili pro letištní stavby svůj koncept „hrázdění”. Kostra objektu má být proto stejně tak robustní jako flexibilní.

Budovu Vltavské filharmonie v pražských Bubnech postaví podle návrhu dánského studia BIG

Tipy a trendy

Pro návrh nového Doku A, který bude v blízkosti Terminálu 1, jsou důležité dvě oblasti. Jednak centrální uzel s obchody, letištními službami pro přilétající a odlétající cestující, vložený do velkého sluncem zalitého atria, a jednak prostor pro vlastní odlety a přílety tvořený moly s branami, čekacími plochami a pevnými prvky pro přístup k letadlům, jejž tvoří dlouhé molo.

Propojené, ale zároveň bezpečné prostory

„Jak letiště rostou a vyvíjejí se a jak se mění mezinárodní směrnice a bezpečnostní požadavky, letiště mají tendenci být stále složitější. Stávají se z nich frankensteinovsky navzájem propojené prvky, záplaty a rozšíření. U nového hlavního terminálu letiště v Curychu jsme se pokusili odpovědět na tuto složitou výzvu tou nejjednodušší možnou odpovědí: masivním dřevěným prostorovým rámem, který je strukturálním designem, prostorovým zážitkem, architektonickou úpravou a organizačním principem v jednom,” vysvětluje hlavní výzvu tohoto návrhu a její řešení zakladatel architektonického studia BIG Bjarke Ingels.

Foto: BIG

Hala s branami bude mít ve střeše páteř tvořenou světlíkem.

„Nápadná konstrukce je vyrobena z místního dřeva a dlouhá skulpturálně pojatá střecha je celá pokryta solárními šindeli, které mění sluneční světlo na zdroj energie. Jednoduchý, ale expresivní design – zakořeněný v tradici a oddaný inovacím – ztělesňuje kulturní a přírodní prvky švýcarské architektury,“ dodává architekt.

Denní světlo je základem dobré orientace

Architekti v návrhu velice výrazně pracují s denním světlem a jeho přístupem do všech prostor, kde se budou pohybovat cestující a hledat cestu ke svému cíli. Pro jejich navigaci vymysleli lineární světlík táhnoucí se středem střechy mola a rozšiřující se směrem k atriu, kde se setkávají všichni odlétající, přilétající a přestupující cestující.

V centru toho všeho je umístěna kontrolní věž, jež funguje jako přirozený orientační bod, jako jakýsi maják. Celý prostor má pak spíše mít atmosféru náměstí než letiště.

Nová budova singapurského letiště Changi je úchvatnou zahradou s obřím vodopádem

Tipy a trendy

Přilétající cestující jsou navigováni směrem k atriu Doku A, jehož sedm podlaží je vizuálně propojeno právě atriem plným světla. Zde je pak síť schodišť, eskalátorů a výtahů propojujících veškeré výškové úrovně od podzemní imigrační haly až po příletová a odletová patra se salonky.

Dřevo jako základní materiál
Celá paleta materiálů použitých v návrhu pro stavbu Doku A je rozvržena tak, aby hlavní úlohu hrálo dřevo. Coby obnovitelný zdroj místního původu je ideální pro prefabrikaci během stavebního procesu, a to bez nutnosti dlouhých transportů takto vytvořených částí. Hlavní nosný systém budovy je založený na dřevěných sloupech ve tvaru písmene V, jenž má nejenom konstrukční funkci, ale zároveň odkazuje na charakteristickou alpskou krajinu Švýcarska i na místní tradiční dřevostavby s jejich typickými šikmými střechami. Volba dřeva jakožto hlavního stavebního materiálu podtrhuje zároveň závazek letiště k udržitelnosti. S tou ostatně souvisí i osazení střechy fotovoltaickými panely a integrované stínicí prvky snižující přehřívání interiéru v letních dnech. Energetickou náročnost objektu pak sníží i chladicí a topné systémy pracující na bázi ohřevu vody nebo vzduchu.

Anketa

Líbí se vám myšlenka postavit letiště ze dřeva?
Ano, velmi. Je to nadčasový a udržitelný materiál.
76,5 %
Přijde mi to v pořádku.
3,1 %
Nevím, to neumím posoudit.
2,2 %
Moc ne...
2,7 %
Ne. Letiště si představuji z úplně jiného materiálu.
15,5 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 226 čtenářů.

Napište nám

Postavili jste nový dům, rekonstruovali byt anebo máte hezky zařízenou zahradu a rádi byste se ostatním čtenářům pochlubili a inspirovali je?

Napište nám do redakce na adresu bydleni@novinky.cz, připojte pár průvodních vět a několik snímků vašeho díla.

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám