Rodinný dům, který Australané navrhli, nese všechny charakteristické znaky Rosselliho rukopisu - důraz na vodorovné linie, bohaté využití stínicích prvků tvořených dřevěnými, vertikálně orientovanými latěmi, a oblé rohy a hrany.

Na straně směřující do ulicie je dům spíše uzavřený.

Na straně směřující do ulice je dům spíše uzavřený.

FOTO: Justin Alexander

V případě potřeby lze ovšem stínící prvky rozevřít a vpustit do domu více světla.

V případě potřeby lze ovšem stínicí prvky rozevřít a vpustit do domu více světla.

FOTO: Justin Alexander

Čelní fasáda domu je orientovaná na sever a zároveň směrem k ulici. To byly dva hlavní důvody, proč se ji architekti rozhodli co nejvíce chránit. Jak proti eventuálním pohledům z okolí, tak proti velkému množství slunečního světla, které na jižní polokouli přichází právě ze severu. Zvolili k tomu osvědčený prostředek - stínicí prvek v podobě dřevěného mřížoví v tmavohnědé barvě, které na stavbě z místního žlutavého pískovce hezky vyniká. Některé části zastínění lze shrnout či odklopit, a tím v případě potřeby množství přicházejícího světla zvětšit.

Z domu je hezký výhled na zátoku.

Z domu je výhled na zátoku.

FOTO: Justin Alexander

Prohlédněte si další domy navržené a rekonstruované australskými architekty:
Starý meziválečný dům prošel modernizací. Je světlejší a pohodlnější
Rodina žije v domě po tři generace, nastal čas vrátit mu původní lesk
Dům po dvanácti letech vypadá lépe než čerstvě po rekonstrukci
Nezvykle tvarované rohové okno je chloubou nového luxusního bytu
Velká západoaustralská zeď naznačuje možný styl ekologické výstavby
Domu na vrcholu útesu se fasáda rozevírá jako nůžky
Na straně směřující do zahrady je dům maximálně otevřen.

Na straně směřující do zahrady je dům maximálně otevřen.

FOTO: Justin Alexander

Třetím materiálem, který byl na stavbu domu použit, jsou betonové desky, které oddělují od sebe jednotlivá podlaží. Desky jsou záměrně ponechané tak, aby byly vidět a vytvářely pěkný kontrapunkt k vertikálně směřujícím latím.

Aby obyvatele domu nic při výhledu ven nerušilo, je zábradlí na terasách z čirých skleněných panelů.

Aby obyvatele domu nic při výhledu ven nerušilo, je zábradlí na terasách z čirých skleněných panelů.

FOTO: Jana McNeill

Historické pozadí
Jak architekti vysvětlují, volba kamene a dřeva nebyla nijak náhodná. Na poloostrov se v polovině 19. století jako první přistěhovala dvojice bratří, původně Francouzů, Didier a Jules Joubert, přičemž druhý jmenovaný byl kameníkem. Jejich domy byly proto z místního pískovce. Tohoto stylu se pak drželi i další místní stavitelé. Zároveň, v jiné části poloostrova lze objevit zase velký počet viktoriánských domků postavených ze dřeva. Architekti při návrhu nového rodinného domu se proto rozhodli propojit oba styly do jednoho, ovšem v jasném, moderním rytmu.
Také v interiéru se doplňuje pískovec se dřevem. Zde však zůstává druhý z materiálů ve své přírodní světlé barvě.

Také v interiéru se doplňuje pískovec se dřevem. Zde však zůstává druhý z materiálů ve své přírodní světlé barvě.

FOTO: Justin Alexander

Na jižní straně pak dům hledí do zahrady a zároveň také na vody přístavu. Aby tuto přednost jeho polohy podpořili a umožnili majitelům, co nejvíce si výhledu užívat, je fasáda na jižní straně maximálně otevřena. Na obou podlažích ji proto tvoří dvouvrstvá okna sahající od země až ke stropu, která jsou posuvná a shrnují se do kapsy za pískovcovou zdí komína.

Vstupní hala je od hlavního psolečenského prostoru oddělena posuvnými dveřmi, které jsou zavěšené shora.

Vstupní hala je od hlavního společenského prostoru oddělena posuvnými dveřmi, které jsou zavěšené shora.

FOTO: Justin Alexander

Místnosti na této straně domu se pak takto zcela propojí s terasami před nimi. V prvním poschodí je terasa ohraničená zábradlím ze skleněných panelů.

Vysunuté dveře mezi vstupní halou a hlavním společenským prostorem.

FOTO: Justin Alexander

Dispozice domu

Hlavní vstup do domu je na úrovni přízemí, kde je hlavní společenský prostor tvořený klasicky kuchyní, jídelnou a obývacím pokojem. Na kuchyň prakticky navazuje spíž, za ní je pak v samostatné místnosti prádelna. Na této úrovni je také pokoj pro hosty, který je ovšem umístěn co nejdál od obývacího pokoje, aby v něm návštěvy měly co největší klid.

První poschodí  slouží jako typická soukromá zóna rodiny, je zde hlavní ložnice rodičů s vlastní koupelnou a šatnou, jeden menší pokoj rovněž s vlastní koupelnou a další dva pokoje, které se dělí o koupelnu umístěnou přes chodbu.

Dům má navíc zčásti zanořený suterén, kde je prostorná garáž pro čtyři vozy a také místnost vyhrazená pro domácí kino. S ní pak sousedí domácí vinný sklep, jehož stylovou dominantou je sud sloužící jako stolek.

Snížené přízemí: 1 - vstup, 2 - vinotéka, 3 - WC, 4 - domácí kino, 5 - úložný prostor pro kino, 6 - nádrže pro dešťovou vodu, 7 - garáž, 8 - technické zázemí

Snížené přízemí: 1 - vstup, 2 - vinotéka, 3 - WC, 4 - domácí kino, 5 - úložný prostor pro kino, 6 - nádrže pro dešťovou vodu, 7 - garáž, 8 - technické zázemí

FOTO: Luigi Rosselli Architects (3x)

Přízemí: 1 - herna, 2 - kuchyň, 3 - terasa, 4 - baz=n, 5 - jídelna, 6 - trávník, 7 - obývák, 8 - druhý obývák, 9 - vstup, 10 - prádelna, 11 - komora, 12 - koupelna hostů, 13 - ložnice hostů

Přízemí: 1 - herna, 2 - kuchyň, 3 - terasa, 4 - bazén, 5 - jídelna, 6 - trávník, 7 - obývací pokoj, 8 - druhý obývací pokoj, 9 - vstup, 10 - prádelna, 11 - komora, 12 - koupelna hostů, 13 - ložnice hostů

Horní patro: 1 - Třetí pokoj, 2 - čtvrtý pokoj, 3 - balkón, 4 - koupelna hlavní ložnice, 5 - pánská šatna, 6 - hlavní ložnice, 7 - dámská šatna, 8 - společná štana, 9 - koupelna, 10 - koupelna druhé ložnice, 11 - druhá ložnice

Horní patro: 1 - třetí pokoj, 2 - čtvrtý pokoj, 3 - balkón, 4 - koupelna hlavní ložnice, 5 - pánská šatna, 6 - hlavní ložnice, 7 - dámská šatna, 8 - společná šatna, 9 - koupelna, 10 - koupelna druhé ložnice, 11 - druhá ložnice