Hlavní obsah
Depozitář, tzv. Trezor Petersenova automobilového muzea Foto: Profimedia.cz

Úžasný depozitář Petersenova automobilového muzea poodhaluje virtuální prohlídka

Petersenovo automobilové muzeum v Los Angeles je jedno z největších a nejznámějších ve Spojených státech - a tomu taky odpovídají auta, která v něm uvidíte. Jenže teď je kvůli koronaviru zavřené. Díky internetu se ale můžeme podívat do jeho „Trezoru” - něčeho jako depozitář v podzemí.

Depozitář, tzv. Trezor Petersenova automobilového muzea Foto: Profimedia.cz
Úžasný depozitář Petersenova automobilového muzea poodhaluje virtuální prohlídka

„Trezor” Petersenova automobilového muzea v podzemí obsahuje nějakých 250 automobilů; tato virtuální prohlídka je jen jedna z několika, které muzeum v současné době dělá, a ukazuje část tohoto prostoru. A opravdu je na co se dívat; video má lehce přes hodinu, a pokud máte rádi auta s příběhem, nebudete se od něj chtít odtrhnout.

Tak třeba hned u vstupu stojí Cadillac z roku 1903 nebo 1904, první model, který automobilka kdy vyráběla. Hned naproti jsou dvě motorky Husqvarna, které patřily Stevu McQueenovi. Jen o kousek dál je několik Fordů Model T a Duesenberg z roku 1932, nejluxusnější auto své doby.

Podle průvodce se tato auta tehdy kupovala tak, že si zámožný člověk koupil od Duesenbergu šasi a motor a na to si nechal zakázkově postavit karoserii u některého karosáře. Dnes je něco takového nemyslitelné, třebaže sem tam se auto se zakázkovou karoserií objeví.

Naproti stojí Rolls-Royce Freda Astaira z roku 1927, který má kufr od Louise Vuittona. Je to doslova kufr, připevněný k zádi auta; tehdy takhle vypadaly zavazadelníky. A proto se dodnes prostoru pro zavazadla říká kufr.

Víte, proč se tomuhle říká „kufr”?

Foto: Marek Bednář, Novinky

Za zmínku toho tu stojí spousta. Např. hot rod, který patřil Vanu Halenovi, Oldsmobile 442 zrenovovaný tak dokonale, že získává plné počty bodů na přehlídkách, nebo třeba Studebaker Frankenstude, který oblétl nesčetně obálek časopisů. A ano, vidíte správně, stojí tu i bleděmodrý Trabant Combi.

Hned vedle vidíme landaulet značky Mercedes-Benz, který patřil Saddámovi Husajnovi. Po jeho smrti byl nalezen ve špatném stavu v Jordánsku, muzeum ho koupilo a až poté zjistilo, že v něm jezdil nechvalně proslulý diktátor.

Je tu také spousta filmových aut či aut herců a zpěváků - červený Delahaye Eltona Johna, Greased Lightning z původního filmu Pomáda nebo Ferrari 308 detektiva Magnuma. To má speciálně snížené sedadlo, ale herec Tom Selleck byl i tak příliš vysoký na to, aby mohl zavřít střechu. Takže v seriálu jezdil pořád bez ní.

Zajímavý je také lososový Lincoln Imperial, který patřil Jane Mansfieldové. Ta zemřela tak, že v jiném autě nabourala zezadu do návěsu kamionu a podjela nákladový prostor. Od té doby mají návěsy vzadu ocelový hranol, který zabraňuje tzv. podjetí - a tomuto ochrannému prvku se v USA říká „Mansfield Bar”, tedy „tyč Mansfieldové”.

Hned vedle stojí otevřený papamobil, ve kterém ale papež nikdy neseděl, protože sotva byl vůz dokončen, Vatikán rozhodl, že takto bez ochrany papež jezdit nemůže. A taky Čajka, kterou Nikita Chruščov daroval Juriji Gagarinovi a po jeho smrti si ji zase vzal zpátky.

O kousek dál stojí De Tomaso Pantera, které Elvis Presley koupil své přítelkyni a pak do něj nějkolikrát střelil pistolí, Imperial, který používali prezidenti Dwight Eisenhower a Richard Nixon, nebo Nash Healey, ve kterém Clark Kent jezdil v seriálu Superman. A taky Rolls-Royce Phantom I Jonckheere Aerodynamic Coupe, zvaný „Round Door”, vyrobený v roce 1925 a překarosovaný v roce 1932 tak, že má kruhové dveře; proto „round door”. Tohle auto vzniklo jen proto, aby vyhrávalo přehlídky, a taky se to podařilo.

Rolls-Royce Phantom I Jonckheere Aerodynamic Coupe, zvaný „Round Door”

Foto: Profimedia.cz

Seznam pokračuje dál a dál, třeba Hudsonem Wasp Steva McQueena, kterým jezdil, když nechtěl, aby ho venku někdo poznal. Nebo jedním ze tří vyrobených DeLoreanů DMC12, pokrytých 24karátovým zlatem, či jedním ze dvou Cadillaců Ghia, kterým jezdila Rita Hayworthová.

Koncem videa si všimněte také jednoho z hrstky dochovaných Porsche 901; tak se měla 911 jmenovat, ale Peugeot měl práva ke všem trojčíslím s nulou uprostřed, takže ještě před začátkem sériové výroby se jméno změnilo na 911. A taky jeden z šesti předprodukčních Viperů.

Jedna z perel sbírky však jistě je Ferrari 125 S z roku 1947, které pravděpodobně je úplně prvním vyrobeným silničním Ferrari. Studio Ferrari Classiche v Itálii nyní zkoumá, zda to je skutečně tak. A o kousek dál stojí Ferrari Barchetta z roku 1952, postavené speciálně pro Henryho Forda.

Ferrari 125 S z roku 1947

Foto: Profimedia.cz

A konečně, v servisu, kde se o auta starají technici, vidíme Daimler z roku 1910, kterým jezdil král Spojeného království Jiří V. Hned vedle stojí Detroit Electric z roku 1914 v originálním stavu - elektromobil, stavěný pro ženy, které tak nemusely startovat své auto klikou, což bylo fyzicky náročné.

Jakkoliv je tenhle seznam relativně dlouhý, je to jen malinká část toho, co ve videu uvidíte. A to průvodce ani nehovořil o všech autech, která v Trezoru stojí.

yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.

Reklama

Výběr článků