Hlavní obsah

Toyota a Yamaha pracují na osmiválci poháněném vodíkem

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Japonská společnost Yamaha, která se proslavila hlavně výrobou motocyklů, vyvíjí pro Toyotu pětilitrový motor V8, který má plně využít potenciál vnitřního spalování vodíku.

Foto: Yamaha

Vodíkový osmiválec od Yamahy a Toyoty

Článek

Automobilky v Japonsku, konkrétně pak Toyota, Mazda či Subaru a v neposlední řadě i výrobci motocyklů Kawasaki a Yamaha se zavázaly, že budou společně usilovat o to, aby auta se spalovacími motory postupem času nezanikly.

Výsledkem této snahy má být například spolupráce mezi Yamahou a Toyotou. Tyto dvě společnosti vzaly osmiválcový motor z Lexusu RC F, na kterém už spolupracovaly při vývoji benzinové verze, a přepracovaly jej na vodíkové spalování, které umožňuje z agregátu dostat výkon 449 koňských sil.

Toyota GR Yaris si z vodíku nevyrábí elektřinu, spaluje jej

AutoMoto

Zatím ovšem nic nenasvědčuje tomu, že by takový motor měl najít cestu do sériového vozidla. Toyota i Yamaha ovšem věří, že každý takový projekt přiblíží spalování vodíku blíže do běžných vozidel. „Takové motory mají potenciál být uhlíkově neutrální a současně zachovat naši vášeň pro spalovací motory,“ uvedl prezident Yamaha Yoshihiro Hidaka.

Hidaka zároveň uvedl, že na podobném motoru jeho společnost pracuje už 5 let s tím, že s Kawasaki spolupracuje i na využití vodíkového spalování v rámci motocyklů.

Jedná se o další experimentální projekt od Toyoty, který spoléhá na spalování vodíku v pístovém motoru. Běžnější je přitom používat vodík pro výrobu elektřiny v palivových článcích, jako v případě například Toyoty Mirai či Hyundai Nexo.

Za volantem vodíkové Toyoty Mirai nové generace: Skvělá limuzína s jedinou nevýhodou

Testy

Spalování vodíku probíhá mnohem rychleji než v případě benzínu, což se odráží v dobré odezvě při vynikajících ekologických parametrech. Je extrémně čisté a má též potenciál zprostředkovat podobným zvukový doprovod jako klasické spalovací motory. Nevýhodou je samozřejmě velmi omezená distribuce vodíku, v Česku zatím stále není veřejně dostupná stanice, jakkoli plány na první tři již existují.

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám