Hlavní obsah
Praga V4S týmu Loprais Foto: Loprais Team

Slavná vejtřaska má nástupce, Loprais s ní pojede Dakar

Pouštní rallye Dakar 2020 se blíží, startuje tradičně na začátku ledna. Aleš Loprais na ní nebude chybět. Jeho želízkem v ohni bude duchovní nástupce slavné Pragy V3S, nazvaný V4S DKR.

Praga V4S týmu Loprais Foto: Loprais Team
Slavná vejtřaska má nástupce, Loprais s ní pojede Dakar

„Vejtřasku”, tedy pravým jménem Pragu V3S, původně vojenský speciál, snad v Česku zná každý, komu už bylo třicet. Aleš Loprais, synovec legendárního českého závodníka na Dakaru Karla Lopraise, na ni navazuje svým novým speciálem pro Dakar 2020 – Pragou V4S DKR.

Přezdívá jí „Lady”, tedy „Dáma”, v dalším odkazu na minulost, i když už ne tak vzdálenou – dosud jezdil s Tatrou Jamal, které se říkalo „Queen”, česky „Královna”. Víme, že v útrobách V4S DKR pracuje motor Iveco a automatická převodovka Allison, ale to je zatím všechno.

Firma Praga sice už dnes náklaďáky nevyrábí, zaměřuje se na malosériová sportovní a závodní auta, ale je partnerem Lopraisova týmu. To také znamená, že neexistuje žádná civilní verze V4S, kterou by bylo možno si koupit – je to jen jméno tohoto speciálu.

Pro připomenutí, zmíněná Praga V3S byla vojenským terénním náklaďákem, který byl vyvinut na přelomu 40. a 50. let minulého století na základě zadání československé armády. Měl mít tři nápravy, pohon 6x6, vzduchem chlazený vznětový motor a nosnost tři tuny v terénu a pět tun na asfaltu. Označení V3S znamenalo „vojenský, třítunový, speciální”. Vyráběl se od roku 1953 až do roku 1990 postupně ve vysočanské Praze, letňanské Avii a nakonec v Bratislavských automobilových závodech.

Praga V3S

Foto: Jaroslav Soukup, Novinky

yknivoNumanzeSaNyknalC

Výběr článků