Hlavní obsah

Škoda slaví 120 let motorsportu: Tohle byli první čtyřkoloví vítězové z Mladé Boleslavi

Novinky, Daniel Havlina

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Motorsport a Škoda Auto. Tohle spojení platí už neuvěřitelných 120 let. Na samém začátku ovšem stála automobilka pojmenovaná po svých zakladatelích Laurin & Klement, jež nejprve vyráběla závodní motocykly a posléze i legendární model FC, který poprvé přinesl velkou slávu v závodech automobilů.

Foto: Škoda Auto

Laurin & Klement FC (1908).

Článek

Na začátku 20. let minulého století na světě prakticky neexistoval významný automobilový závod, kterého by se neúčastnilo a nebralo v něm aspoň jedno ze tří prvních míst některé ze závodních aut od firmy Laurin & Klement, předchůdce dnešní Škody Auto. V Mladé Boleslavi ale začali se závodními speciály ještě o něco dříve.

Vůbec první úspěchy zaznamenaly před neuvěřitelnými 120 lety motocykly od L, nicméně Václavové Laurin a Klement dobře věděli, že ty pravé příležitosti na ně čekají v automobilovém průmyslu. Motocykly je navíc naučily to, že nejlepším marketingovým tahem jsou triumfy v motorsportu, a tak se v roce 1905 začalo v Boleslavi pracovat na prvním závoďáku.

120 let Škody Motorsport oslaví 12 speciálů Fabia Rally2 evo

AutoMoto

Prvním vítězem se o rok později stal vůz Voiturette B. Měl dnes úsměvný výkon 9 koňských sil a maximálně mohl jet 45 km/h, což bohatě stačilo na to, aby v závodech v rakouském Semmeringu obsadil první, druhé a čtvrté místo. Obrovský úspěch předznamenal další roky rekordů a dal mimo jiné vzniknout i legendárnímu modelu L FC.

Speciál FC vznikl na platformě v té době extrémně úspěšného osobního auta typu F, za kterým stál tehdejší šéfinženýr Otto Hieronimus. Nebylo proto divu, že si pod křídla vzal i jeho závodní verzi. A vyplatilo se. Celkem L vyrobil devatenáct aut, která se od sebe poměrně dost lišila. Podle různých závodních kategorií se pod kapotou objevovaly motory s objemy od 2 do 2,5 litru. Pohonné jednotky přitom dodávaly sílu přes třístupňovou převodovku na zadní kola, tak jak to má u pravých sportovních aut být. Legendární modely se v Mladé Boleslavi vyráběly celkem tři roky od roku 1907 do konce roku 1909.

Foto: Škoda Auto

Laurin & Klement FC (1908).

Závody ovšem kromě dobře vyrobených aut vyhrávají také jezdci. Zde se za skutečného hrdinu dá považovat samotný autor vozu, inženýr Otto Hieronimus, který s vozem vyhrál extrémně náročný závod Petrohrad–Moskva dlouhý 686 kilometrů. Sám tak světu dokázal, jak odolný a spolehlivý stroj navrhl.

Mimo tohoto vítězství zaznamenala automobilka v roce 1908 šest prvních, pět druhých a jedno třetí místo v závodech do vrchu Zbraslav–Jíloviště. Dvou vítězství v kategorii dvoulitrů dosáhl model FC i v rakouském Riesu a nesmíme opomenout památnou výhru v legendární Jízdě prince Jindřicha. Závod se tehdy jel 9 dní z Berlína do Hannoveru, Kölnu a Trielu a pak jízda po 2200 kilometrech skončila ve Frankfurtu nad Mohanem.

Před 120 lety dorazil Narcis Podsedníček do Berlína jako první, vítězem ale vyhlášen nebyl

AutoMoto

Mimo jiné, automobilka L se ve stejném roce stala i držitelem světového rekordu. Hieronimus se totiž nespokojil s úspěchy modelu FC a navrhl ještě silnější verzi FCS. Ta už ale neměla pod kapotou dvoulitr, nýbrž motor s objemem 3,5 litru a vůz tak mohl jet daleko rychleji. Sám Hieronimus to pak celému světu dokázal, když v britském městě Brooklands stanovil rychlostní rekord své třídy, konkrétně 118,72 km/h. Auto mělo řadový čtyřválcový motor OHV a výkon 96 koňských sil. Laurin & Klement vyrobili jen 8 kusů jedinečného závodního auta, které se navždy zapsalo do dějin.

O svoji slávu se v roce 1909 popral i vůbec nejpokrokovější závodní vůz té doby, vrcholná verze řady FC s názvem FCR. Zde už konstruktéři udělali řadu změn a speciál se výrazně lišil od modelu FC. Největším rozdílem byl mimo jiné obří, 5,6 litru objemný motor pod kapotou, který zvýšil výkon vozu na rovných 100 koňských sil. Vzhledem k tomu, že se maximální rychlost odhadovala na neuvěřitelných 140 km/h, vyhrál vůz i s Otto Hieronimusem prakticky každý závod, kterého se účastnil.

Foto: Škoda Auto

Laurin & Klement FC (1908).

Tradice se pak v L a později i ve Škodě Auto udržovala až do dnešních dob. Za možná nejlegendárnější závodní „škodovku“ lze považovat překrásný speciál 130 RS, který v roce 1977 dokázal dovést Václava Blahnu a Lubislava Hlávku na první příčku ve slavné Rally Monte Carlo. Vrcholem dnešní doby je Škoda Fabia Rally2 evo, extrémně oblíbený závodní vůz kategorie WRC2, ve které mimo jiné triumfoval v roce 2018 s Janem Kopeckým za volantem.

Reklama

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám