Hlavní obsah

První jízda se Škodou Kamiq: Svižná, úsporná a trochu překvapivá

Novinky, Marek Bednář

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Co chtít po malém crossoveru značky, která není zrovna proslulá auty pro nadšené řidiče? Úsporné motory, prostornou kabinu a bohatou výbavu. To všechno mladoboleslavská novinka Kamiq má. A přidává něco, co jsem u auta téhle třídy opravdu nečekal.

Škoda Kamiq

 
Článek

Seděl jsem v ní na ženevském autosalonu a překvapila mě tím, jak moc je uvnitř místa. A navzdory řadě názorů se mi docela líbí. V nějaké tmavě modré či tmavě šedé barvě bude příď vypadat akčně a přísně, i když vespod nemá čtyřkolku.

Pro automobilku Škoda je Kamiq důležité auto. Nejen hatchbacky a „velkými malými auty“ může být dnes živa automobilka – crossovery jsou ohromně populární. Proč? Sedadla jsou výš, takže se do nich lépe nastupuje, a mívají vyšší světlou výšku, takže když vám k chalupě vede nezpevněná cesta, nemusíte mít strach o spodek auta. Co na tom, že čtyřkolka u crossoverů začíná být spíš výjimkou než pravidlem.

Foto: Škoda

Kamiqu červený lak sluší.

Kamiq je třetím kouskem do rodiny SUV a crossoverů značky Škoda. V rámci prvních jízd v Alsasku tedy skáču za volant bílého kousku s dieselovou šestnáctistovkou a manuální převodovkou. A mám dojem, že sedím ve Scale, jen trochu výš.

Palubní deska je totiž úplně stejná, se všemi plusy i mínusy. Narážím teď zejména na ovládací panel klimatizace, který je na základní používání příjemně jednoduchý, ale cokoliv složitějšího musíte přes tlačítko Menu udělat v centrálním dotykovém displeji. Včetně třeba synchronizace teplot na obou stranách auta nebo, nechcete-li používat automatický režim, rychlosti ventilátoru.

Foto: Škoda

Z boku působí spíše jako hatchback.

Foto: Škoda

Terénní vzhled dodávají chromované prvky.

Kromě toho ale těžko hledám velké nedostatky. Sedačka je slušně pohodlná a prostorná, místa mám všude kolem sebe dost a nikde mě nic moc netlačí, což u aut téhle velikosti – a členitosti středové konzole palubní desky – není zrovna zvykem.

Kvituji přemístění indikace auta v mrtvém úhlu na vnitřní stranu zrcátka. Jeho funkce se už nebije s blikáním blinkru na vnějším konci zrcátka. Stejně jako ve Scale musím laciná a nepříliš kvalitní místa spíš hledat. Kromě obložení středové konzole a madel na dveřích, které jsou z tvrdého plastu. Ostatní věci, na které bude majitel běžně sahat, působí bytelně a příjemně. Volant se dobře drží, dá se široce nastavit… Škodovka tohle auto očividně chce prodávat co nejširšímu spektru zákazníků.

Foto: Škoda

Interiér má velmi blízko ke Scale.

Tomu odpovídají i jízdní vlastnosti. Pro někoho bohudík, pro jiného bohužel, jezdí Kamiq nezáludně a jednoduše. Oproti Scale má o 39 mm vyšší podvozek, pokud si ovšem nepřiplatíte za Sport Chassis Control, který podvozek zase o 10 mm sníží. V této verzi lze měnit i nastavení tlumení, řízení a převodovky.

V zatáčkách sedí nečekaně hezky

Když na dieselovou variantu, která ono lepší šasi nemá, trochu přitlačím v zatáčkách, překvapuje mě velmi dobrou přilnavostí a neutrálním chováním.

Jezdíme po hrubém a vlhkém asfaltu a na pneumatikách dělaných spíše na úspornou jízdu a nedotáčivost přichází opravdu pozdě. Krásná je i práce s pákou manuálního šestikvaltu – pojmy jako nepřesnost, gumovost nebo „klacek v kýblu s hřebíky“ vůbec nezná a dají se s ní sázet kvalty i slušně rychle. Trochu mi však vadí chod spojkového pedálu – je nerovnoměrný a vyžaduje cvik.

Kromě toho je chování auta čitelné, předvídatelné a velmi příjemné – a přijde mi, že se Kamiqu svižná jízda líbí mnohem víc než Scale. Technický základ je přitom stejný – platforma MQB-A0. Jak Scala, tak i např. Volkswagen Polo nebo Seat Arona stojí na tom stejném.

Foto: Škoda

Disky kol mohou mít až osmnáct palců.

S dieselovým kouskem jsme ujeli asi 120 kilometrů po dálnici, městech i kopcích; nahoru jsme ho vážně nešetřili, dolů jsme hodně brzdili motorem. Průměrná spotřeba za takovou jízdu je 5,7 litru; ve dvou lidech to vůbec není špatné. S lehkou nohou budete samozřejmě o kus níž.

V druhé části dne padla volba na silnější verzi 1,0 TSI se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou a také bez sportovního šasi. Zbytek auta byl až na fazónu stejný – 17“ pneumatiky, stavěné spíš na ekonomickou než sportovní jízdu a výbava Style uvnitř. Stříbrná barva zvenčí a béžová uvnitř jsou jen detaily.

Litrové TSI je samozřejmě lehčí než dieselová šestnáctistovka a na chování přídě auta je to znát. Je hbitější a do zatáček se skládá ochotněji.

Proč o takových věcech u auta bez sportovních ambic vůbec píšu? Protože, stejně jako v případě dieselu, se i benzínovému Kamiqu v zatáčkách docela líbí. Mohl bych tu zkopírovat slova, která jsem napsal o pár odstavců výš. Převodovka řadí za všech okolností hladce a rychle, i rozjezdy jsou plynulé.

Bohužel však ani ve sportovním režimu nepodřazuje při brzdění před zatáčkou. Nechá tam těžký převod a až když na vrcholu zatáčky šlápnete na plyn, hledá, co zařadit. Člověk by samozřejmě mohl používat pádla pod volantem, ale kdyby chtěl řadit sám, koupil by si manuál.

Foto: Škoda

Přehled motorizací pro Škodu Kamiq prvního modelového roku.

Spotřebou není 115k TSI o tolik horší oproti dieselu. V zatáčkách a kopcích svítil na displeji průměr 8,7 litru, ale klidná dálniční jízda na rychlostních limitech ho poté stáhla na velmi příznivých 6,6 litru na 100 km. Stejný motor jsem nedávno testoval i ve Scale, takže se nabízí přímé srovnání. Samozřejmě, že když ve 130 km/h šlápnete na plyn, ani Kamiq nijak nevystřelí, převodovka si musí podřadit. Na okreskách a ve městě ale nepůsobí jeho výkon jako nedostatečný.

Závěr

Měl jsem obavu, že se nezbavím dojmu Scaly na trochu vyšším podvozku. Kamiq je v reálném světě pro ty, co by si normálně koupili Fabii, Fabii Combi nebo Scalu, ale chtějí vyšší podvozek.

To všechno jsem čekal, že o něm budu moci napsat. Co jsem už tolik nečekal, je, že mě tohle auto bude bavit, a to v obou testovaných verzích. Zatímco Scala svižnější jízdu strpí, ale nijak příliš jí nehoví, Kamiq v mých zkouškách zatáčkami obstál překvapivě lépe.

Pro někoho, koho baví řízení, využije benefit vyšší světlé výšky, a obětuje mu trošku vnitřního prostoru, je tenhle malý crossover lepší volbou než Scala. Více si na Kamiq posvítíme v rámci klasického týdenního redakčního testu.

Reklama

Výběr článků

Načítám