Hlavní obsah

Přechod na elektromobily by mohl stát miliony pracovních míst, hřímá šéf Toyoty

Pro japonskou ekonomiku by podle Akia Toyody přechod na produkci výhradně elektromobilů mohl znamenat ztrátu milionů pracovních míst. Generální ředitel automobilky Toyota připomíná, že nepřítelem je oxid uhličitý, ne spalovací motor.

Foto: Toyota

Akio Toyoda

Článek

Generální ředitel automobilky Toyota Akio Toyoda není spokojen s přístupem japonské vlády, která chce protlačovat elektromobily ve snaze dosáhnout uhlíkové neutrality. Pro automobilový průmysl v zemi by to podle něj mohlo znamenat ztrátu cca 80 % vyrobených aut, tedy 8 milionů kusů, a cca 5,5 milionu pracovních míst do roku 2030.

Vládní plány chtějí snižovat emise CO2 do roku 2030 a v roce 2050 dosáhnout uhlíkové neutrality tím, že se budou vyrábět jen elektromobily. Toyoda namítá, že plán by měl brát v potaz také to, že výroba aut je klíčovým prvkem tamní ekonomiky.

Brusel chce místo spalovacích motorů elektromobily. Lpění jen na jednom řešení je nesmysl, tvrdí čeští vědci

Věda a školy

„Ve snaze dosáhnout uhlíkové neutrality je nepřítelem oxid uhličitý, nikoliv vnitřní spalování. Abychom snížili emise CO2, musíme mít praktické a udržitelné iniciativy, které jsou v souladu se situací v různých zemích a regionech,“ říká Toyoda.

Jakmile budou konvenční auta zakázána, automobilky budou mít dvě možnosti – vyrábět je mimo Japonsko, nebo je úplně přestat vyrábět, míní Toyoda. „Pokud vláda řekne, že spalovací motory jsou nepřítel, nebudeme moci vyrábět téměř žádná auta,“ říká.

Nabíjecí, nebo klasický hybrid? Test Toyoty RAV4 dvakrát jinak

Testy

Jeho slova jsou velmi podobná tomu, co v minulosti řekla Hildegarda Müllerová, předsedkyně německé VDA (Verband der Automobilindustrie, Asociace automobilového průmyslu). Ta se nechala slyšet, že „pro klima není problém motor, nýbrž jeho palivo“.

Toyoda dodává, že významným posunem k uhlíkové neutralitě jsou i hybridní auta. Důvodem je podle něj fakt, že jsou cenově dostupnější a dají se používat i na trzích, kde je nabíjecí infrastruktura mizerná.

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám