Hlavní obsah

Na co všechno dokáže běžet vznětový motor? V Rusku to zkusili

Novinky, Marek Bednář

Staré diesely jsou známé tím, že jsou schopné běžet v podstatě na všechno, co hoří. Že tomu tak je, pokud daná kapalina nepění, se přesvědčili experimentátoři v Rusku na třicet let staré toyotě.

Foto: Profimedia.cz

Kuchyňský slunečnicový olej (Ilustrační foto)

Článek

Motory na benzín a naftu mají zcela zásadní odlišnosti ve své konstrukci, a tedy jeden nemůže běžet na to druhé palivo. Tedy, teoreticky, jak dokazuje zkouška ruského kanálu Garage 54 na YouTube. Vznětový motor v Toyotě Town Ace z přelomu 80. a 90. let zkusili nakrmit kdečím - a on běžel téměř na všechno.

Je známo, že staré diesely jsou schopné běžet bezmála na vše, co hoří, zejména je-li to nějaký olej. Nejeden zasloužilý taxikář jezdíval třeba na použitý fritovací olej. A to se ukazuje i v tomto experimentu - slunečnicový olej, olej do automatické převodovky Dexron a dokonce i brzdová kapalina fungovaly jako palivo.

Na každé z nich jel trochu jinak a také šel z výfuku trochu jiný kouř; nejhorší oblaka černého dýmu vydával Dexron. Naopak nejlepší tah motoru zajistil slunečnicový olej.

Bude auto fungovat, když do nádrže slijete pět různých paliv? Rus to zkusil

AutoMoto

Zajímavé bylo použití maziva značky Valera, ruského víceúčelového maziva, které se prodává ve spreji. Na rozdíl od světoznámého WD-40, jehož ruskou kopii OD-48 taky vidíme mezi experimentálními palivy, však nepění, takže ji vysokotlaké čerpadlo palivového systému dokázalo nasát a motor běžel. Mazivo OD-48 zpěnilo a jako jediné tedy nefungovalo.

Motor kupodivu běžel i na kerosin, ovšem ozýval se zvonivý zvuk. Palivový systém naftových motorů spoléhá na to palivo i po stránce mazání a kerosin, stejně jako běžné automobilové benzíny, nemají mazací schopnost. Odtud právě onen zvuk nejspíš pocházel a je pravděpodobné, že by záhy došlo k poškození, kdyby vůz na jakýkoliv benzín jezdil déle. Zkoušku nicméně přežil.

Moderátor Vladimir nakonec připomíná, že motor v experimentální toyotě je velmi starý, a proto můžou takovéto věci zkoušet. Moderní vznětové motory bývají naopak na kvalitu paliva velmi náchylné a použití něčeho nevhodného, nedej bože něčeho, co nemá mazací schopnosti, může velmi rychle znamenat vážné poškození. Takže to se svou novou dieselovou octavií opravdu nezkoušejte.

Reklama

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám