Hlavní obsah

Bude auto fungovat, když do nádrže slijete pět různých paliv? Rus to zkusil

Je možné jezdit na směs čtyř různých benzínů a nafty? Ruský experimentátor to vyzkoušel na starém žigulíku. Výsledek pravděpodobně dokážete uhodnout.

Foto: Jaroslav Soukup, Novinky

Ilustrační foto

Článek

Je dobře známou věcí, že když do moderního benzínového auta natankujete naftu, či naopak do moderního dieselu načepujete benzín, a s takovýmto palivem se rozjedete, vážné poškození palivové soustavy i motoru nejenže hrozí, ale je vysoce pravděpodobné.

Jenže co se stane, když zkombinujete pět různých paliv do nádrže jednoho auta? Ruský kanál Garage 54 na YouTube, který v minulosti např. zkoušel jezdit na colu, to zkusil.

Do staré Lady se zážehovým motorem natankoval po pěti litrech aditivovaného stooktanu, aditivované „pětadevadesátky”, standardního 95okt. benzínu a levnějšího dvaadevadesátioktanového. A pak přidal ještě pět litrů motorové nafty, zaplatil, nastartoval a vyrazil.

Nebudeme vás napínat - Lada jela úplně normálně. A ti z vás, kteří palivům rozumí trošku víc, už asi i tuší, proč. Nesprávného paliva byla v nádrži pouze pětina. Tenhle koktejl sice vypadá zajímavě, ale ve skutečnosti moderátor natankoval 20 litrů benzínu a 5 litrů nafty.

Rus si doma vyrobil terénní pneumatiky. Fungovaly úžasně

AutoMoto

Že měl každý benzín trošku jiné oktanové číslo či aditiva, je úplně jedno. Zejména to je jedno motoru tak starému, že pro přípravu směsi používá karburátor, nikoliv elektronicky řízené vstřikování paliva. Jak se ukazuje, nevadí mu v palivu ani pětina nafty.

Jelo by to i na čistou naftu?

Tento experiment připomněl starší zkoušku britského televizního pořadu Fifth Gear, který ve své době konkuroval mnohem známějšímu Top Gearu. Jeden z jeho moderátorů koupil Ford Escort s benzínovým motorem a Opel Astra s atmosférickým dieselem; obě auta z 90. let minulého století. Do benzínového auta nalil pět litrů nafty, do dieselového zase pět litrů benzínu, a zkoušel, co se bude dít.

Ve zkratce - Escort sice škytal, ale když mu bylo dotankováno správné palivo a moderátor se pořádně projel, vůz fungoval perfektně, a dokonce prošel měřením emisí dle pravidel MOT, britské obdoby naší STK.

Astra na benzín jela snad i trochu lépe než na naftu, ale při pokusu o měření emisí se motor zastavil a nechtěl znova nastartovat. Po dolití nafty a pár pokusech ale opět začal fungovat normálně a moderátor s ním pak dokonce pár dní bez problémů jezdil.

V ruském i britském případě nicméně máme tu čest s velmi starými auty, která na palivo nejsou tak citlivá, jako moderní vozy. V žádném případě tedy nedoporučujeme tyhle věci zkoušet, a to tím spíš, čím modernější máte vůz - poškození, které může být způsobeno, by pravděpodobně bylo velmi drahé opravit.

Anketa

Natankovali jste někdy omylem naftu místo benzínu či naopak?
Ano, ale auto to přežilo
21,5 %
Ano, musel/a jsem volat odtah
5,6 %
Vzal/a jsem do ruky špatnou pistoli, ale včas jsem se zarazil/a
9,6 %
Ne
63,3 %
Celkem hlasovalo 1780 čtenářů.

Reklama

Související články

Rus jel 140 km/h přilepený na autě. Doslova

Cestovat přilepený vně auta není doporučeníhodný nápad, ani pokud si říkáte „extrémní kaskadér”. Přesto to ruský odvážlivec zkusil, a to bez jakýchkoliv...

Výběr článků

Načítám