Hlavní obsah

Hybridní škodovky zní jako UFO, vývojáři ale v povinném bzučení vidí i příležitost

Vývoj nových elektrifikovaných vozů s sebou nese zcela nové výzvy, včetně povinného zvukového doprovodu. Chránit chodce musí kvůli nařízení EU nová auta od července minulého roku povinně, podle Pavla Orendáše z vývojového oddělení Škody to ale může být i kreativní činnost.

Hybridní škodovky zní jako UFO, vývojáři ale v povinném bzučení vidí i příležitost

Zatímco v prvních masových elektromobilech a plug-in hybridech zvuk varující chodce chyběl anebo jej bylo možné deaktivovat, u vozů homologovaných od července roku 2019 už to nejde.

Systém AVAS (Acoustic Vehicle Alarm System, tedy Systém akustického varování) je pro inženýry další z výzev nové doby.

„Nebyl to lehký úkol, pod kapotou je dnes docela těsno a požadavky legislativy jsou přísné,“ vysvětluje Orendáš. U superbu, který dostal plug-in hybridní ústrojí až dodatečně v polovině životního cyklu, to mohl být oříšek.

Zvuková zkouška Škody Superb

Foto: Škoda Auto

Pro širokopásmý reproduktor se nakonec našlo místo v litrové vodotěsné schránce u pravého předního kola. Legislativa vcelku logicky požaduje, aby se zvuk šířil především před auto, proto tyto reproduktory musí být co nejvíce vpředu.

Protiklad

Nařízení dále vyžaduje například minimální hlasitost varování 56 dB, určité spektrum tónů a také rychlost, do které se musí ozývat.

„Legislativa určuje minimální úroveň hlasitosti systému, naším cílem je však zákazníkovi nabídnout co nejtišší auta, což je trochu protiklad, proto byli k ladění zvuku přizváni experti z oblasti akustiky vozů značky Škoda,“ popisuje Orendáš.

V elektrickém módu musí plug-in hybridní vozy vydávat dodatečný zvuk do 20 km/h, kdy ještě není v dostatečné míře přítomen například valivý hluk od pneumatik a hrozí největší riziko srážky s nepozorným chodcem.

Přesto je systém u škodovek funkční až do 30 km/h. Podle Orendáše jde o to, aby se elektronicky vydávané bzučení vystřídalo s přirozeným hlukem auta postupně. Při couvání pak reproduktor do povinných 6 km/h vydává odlišný tón.

Octavia RS nabídne stejný tón

Orendáš připouští, že i když předpis určuje i určité spektrum tónů pro systém AVAS, je zde příležitost k vytvoření jakéhosi podpisu. Každá automobilka tak zřejmě bude znít jinak.

Napříč modely se však podobné experimenty alespoň v Mladé Boleslavi nechystají. Ani chystaná Octavia RS iV s plug-in hybridním ústrojím tak nedostane jakýsi „sportovnější” zvuk.

„Vzhledem k zaměření modelu je i tady cílem klidný projev, sportovní charakter se má projevit až při dynamické jízdě mimo město,“ vysvětluje vývojář.

yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.

Reklama

Výběr článků