Hlavní obsah

Hybridní škodovky zní jako UFO, vývojáři ale v povinném bzučení vidí i příležitost

Novinky, laz

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Vývoj nových elektrifikovaných vozů s sebou nese zcela nové výzvy, včetně povinného zvukového doprovodu. Chránit chodce musí kvůli nařízení EU nová auta od července minulého roku povinně, podle Pavla Orendáše z vývojového oddělení Škody to ale může být i kreativní činnost.

Zvuk elektrických a plug-in hybridních vozů ŠkodaVideo: Škoda Auto

 
Článek

Zatímco v prvních masových elektromobilech a plug-in hybridech zvuk varující chodce chyběl anebo jej bylo možné deaktivovat, u vozů homologovaných od července roku 2019 už to nejde.

Systém AVAS (Acoustic Vehicle Alarm System, tedy Systém akustického varování) je pro inženýry další z výzev nové doby.

„Nebyl to lehký úkol, pod kapotou je dnes docela těsno a požadavky legislativy jsou přísné,“ vysvětluje Orendáš. U superbu, který dostal plug-in hybridní ústrojí až dodatečně v polovině životního cyklu, to mohl být oříšek.

Foto: Škoda Auto

Zvuková zkouška Škody Superb

Pro širokopásmý reproduktor se nakonec našlo místo v litrové vodotěsné schránce u pravého předního kola. Legislativa vcelku logicky požaduje, aby se zvuk šířil především před auto, proto tyto reproduktory musí být co nejvíce vpředu.

Protiklad

Nařízení dále vyžaduje například minimální hlasitost varování 56 dB, určité spektrum tónů a také rychlost, do které se musí ozývat.

„Legislativa určuje minimální úroveň hlasitosti systému, naším cílem je však zákazníkovi nabídnout co nejtišší auta, což je trochu protiklad, proto byli k ladění zvuku přizváni experti z oblasti akustiky vozů značky Škoda,“ popisuje Orendáš.

Škoda Superb iV neuspěla v losím testu

AutoMoto

V elektrickém módu musí plug-in hybridní vozy vydávat dodatečný zvuk do 20 km/h, kdy ještě není v dostatečné míře přítomen například valivý hluk od pneumatik a hrozí největší riziko srážky s nepozorným chodcem.

Přesto je systém u škodovek funkční až do 30 km/h. Podle Orendáše jde o to, aby se elektronicky vydávané bzučení vystřídalo s přirozeným hlukem auta postupně. Při couvání pak reproduktor do povinných 6 km/h vydává odlišný tón.

Octavia RS nabídne stejný tón

Orendáš připouští, že i když předpis určuje i určité spektrum tónů pro systém AVAS, je zde příležitost k vytvoření jakéhosi podpisu. Každá automobilka tak zřejmě bude znít jinak.

Nová Škoda Octavia RS je tady, novinku jsme prohlédli do detailu

AutoMoto

Napříč modely se však podobné experimenty alespoň v Mladé Boleslavi nechystají. Ani chystaná Octavia RS iV s plug-in hybridním ústrojím tak nedostane jakýsi „sportovnější” zvuk.

„Vzhledem k zaměření modelu je i tady cílem klidný projev, sportovní charakter se má projevit až při dynamické jízdě mimo město,“ vysvětluje vývojář.

Reklama

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám