Hlavní obsah
Pracovníci přicházejí do automobilky Hyundai v Nošovicích na Frýdecko-Místecku, která 14. dubna 2020 po třítýdenní odstávce zapříčiněné pandemií nového typu koronaviru jako první velký podnik v Česku obnovila výrobu. Foto: Jaroslav Ožana, ČTK

Automobilka Hyundai v Nošovicích jako první obnovuje výrobu

Automobilka Hyundai v Nošovicích na Frýdecko-Místecku v úterý po třítýdenní odstávce zapříčiněné pandemií nového typu koronaviru jako první velký podnik v Česku obnovila výrobu. Oznámil to její mluvčí Pavel Barvík. Zpočátku se v továrně i kvůli hladkému náběhu výroby bude místo obvyklých tří pracovat jen na dvě směny.

Pracovníci přicházejí do automobilky Hyundai v Nošovicích na Frýdecko-Místecku, která 14. dubna 2020 po třítýdenní odstávce zapříčiněné pandemií nového typu koronaviru jako první velký podnik v Česku obnovila výrobu. Foto: Jaroslav Ožana, ČTK
Automobilka Hyundai v Nošovicích jako první obnovuje výrobu

"Začínáme pozvolna, to znamená ranní a odpolední směnou. To nám umožňuje větší flexibilitu, co se týká logistiky a veškerých procesů. V případě, že by někdo chyběl, můžeme doplnit zaměstnance z nočních směn," řekl Barvík. Zaměstnanci, na které v daném týdnu vyjde noční směna, zůstanou doma a dostanou náhradu mzdy ve výši 70 procent průměrného výdělku.

V souvislosti s aktuální situací firma přijala opatření pro zajištění bezpečnosti zaměstnanců. Několikrát denně se bude desinfikovat areál závodu, k desinfekci se bude využívat i čas noční směny.

Administrativní budova patří k nejmenším stavbám v areálu nošovické továrny Hyundai.

Foto: Hyundai

"Omezujeme setkávání zaměstnanců. Jako příklad mohu uvést speciální režim v kantýnách, kde lidé budou chodit postupně a zároveň budou mít takové miniboxy, ve kterých budou odděleni od ostatních," řekl mluvčí.

Dělají zásoby

Samotný proces rozjezdu výroby podle něj pro podnik není výjimečný, protože ho každý rok dělá standardně dvakrát - po letní celozávodní dovolené a po Vánocích. Kromě speciálních bezpečnostních opatření je ale tentokrát specifikem také to, že se automobilka částečně předzásobuje díly, což jinak nedělá. V dodavatelském řetězci v automobilovém průmyslu se totiž většinou nevyrábí na sklad, ale "just in time", tedy plynule v určeném čase podle požadavků zákazníka. "Kvůli režimu jistoty, především vzhledem k opatřením na hranicích, jsme se předzásobili," řekl Barvík.

Výroba v Nošovicích byla přerušena v sobotu 21. března. Na samotnou automobilku je navázáno několik desítek dodavatelů po celé Evropě a další z Jižní Koreje, nyní tyto firmy taktéž obnovují výrobu. "Tito dodavatelé jsou s námi sladěni a fungují v režimu stejně jako my. Jen v Moravskoslezském kraji se to týká 12 000 zaměstnanců, z nichž 3300 pracuje pro nás, 8700 pro přímé dodavatele," řekl Barvík.

Automobilka by podle Barvíka neměla mít žádné problémy s dodávkami jednotlivých dílů, protože se vzhledem k situaci dostatečně a ve velkém předstihu předzásobila. Dočasný provoz ve dvou směnách pak prý umožní podniku lépe reagovat na aktuální složitou situaci na trhu a efektivnější by mělo být i plánování dodávek materiálu od dodavatelů.

Lidé se nebojí

Auta se v úterý na parkoviště kolem slezské továrny začala sjíždět už před 05:00. Proti obnovení výroby většinou lidé nic nenamítali, ani neříkali, že by měli strach, že se v továrně nakazí. "Pořád lepší pracovat za 100 procent platu, než být doma za 70. Uvidíme, co bude, já jsem optimista, takže si myslím, že všecko bude v pohodě. Myslím si, že je v pořádku, že se to obnovilo. Ani předtím jsem nezaznamenal nějaké problémy," řekl Tomáš Chalupa, který přijel na ranní směnu.

S obnovením výroby souhlasili i další zaměstnanci přicházející do práce, kteří ale nechtěli říci jméno. "Bezpečné asi teď není nic, ale my musíme jít dál. Už to asi propukne a budeme to mít asi všichni, život se nezastaví kvůli tomu, že je nemoc, a do práce lidi chodit musí. Musí vydělávat a musí platit účty. Bohužel, musíme se s tím poprat," řekl další z dělníků, který dodal, že během třítýdenního volna si alespoň odpočinul, dodělával resty, četl si a telefonem mluvil s kamarády.

Továrna v Nošovicích je jediným výrobním závodem Hyundai v Evropské unii. Produkuje 1500 aut denně, loni vyrobila 309 500 vozů. V roce 2018 vytvořil podnik zisk 7,22 miliardy korun a tržby 129,26 miliardy korun.

Kvůli šíření koronaviru zastavily výrobu automobilky po celé Evropě. Mladoboleslavská Škoda Auto minulý týden odstávku potřetí prodloužila, zatím do 27. dubna. Kolínská Toyota Peugeot Citroën Automobile (TPCA) má v plánu produkci znovu rozjet 17. dubna.

Podívejte se na aktuální nabídku nových i ojetých aut Hyundai na Sauto.cz.

yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.

Reklama

Výběr článků