Hlavní obsah
Ilustrační foto Foto: Profimedia.cz

Nenápadné návyky, které sabotují váš vztah

Existují dva styly chování, které jsou pro vztah toxické. Do první skupiny patří ty zřejmé, jako je lhaní, podvádění či chorobné žárlení. Do druhé skupiny řadíme naopak ty nenápadné, které nejsou na první pohled zřejmé, ale přesto spolehlivě narušují zdravý chod vztahu. Na co si dát pozor?

Ilustrační foto Foto: Profimedia.cz
Nenápadné návyky, které sabotují váš vztah

1. Ignorujete zájmy svého partnera

Je normální, a dokonce i zdravé, když má vaše polovička jiné zájmy, než máte vy. To, že váš partner miluje fotbal neznamená, že si musíte pořídit dres a chodit s ním na každý zápas jeho oblíbeného týmu. Je ale potřeba ho v jeho koníčku podpořit a pokud možno mu jej nevyčítat.

„V opačném případě může nedostatek uznání zájmů vašeho partnera nakonec přispět k pocitu, že jeho vášně nejsou přijímané, dokonce on sám si může připadat ve vztahu nepřijatý,” říká rodinná terapeutka Abigail Makepeaceová pro Huffington Post.

2. Neděkujete za maličkosti

Máte spojená slova díků jen s momenty, kdy něco dostanete nebo pro vás partner něco zařídí? To je špatně.

„Zdravé vztahy nejsou o velkých gestech. Jsou postaveny na malých každodenních okamžicích. Ať už se jedná o vyndání myčky, nákup vašich oblíbených potravin nebo třeba ustlání postele, všechny tyto drobnosti posilují váš vztah a je důležité je náležitě ocenit,“ říká terapeutka Nicole Saundersová.

3. Jste laxní v osobní hygieně

Vynechat občas jednu sprchu není žádný problém, pokud se ale z nedostatku hygieny stane zvyk, může to překážet intimitě a stát se zdrojem konfliktů ve vztahu.

„Nečištění zubů, laxní sprchování, holení atd. může být pro partnery frustrující, zvláště v momentě, kdy vám to sami sdělí,“ říká Saundersová.

Stojí za to zmínit, že špatná hygiena může být někdy vnějším projevem špatného duševního zdraví nebo deprese. Pokud se potýkáte se špatnou motivací i v jiných oblastech svého života, zažíváte pocity bezcennosti nebo se společensky stahujete, promluvte si se svým partnerem a zvažte také schůzku s odborníkem na duševní zdraví.

4. Kritizujete svého partnera místo toho, abyste řekli, co potřebujete

Kritika v podobě stížnosti není obecně dobře vnímaná a může napáchat spíše škodu než užitek. Kritikou totiž stavíte partnera do defenzivy, což může vyústit v hádku.

„Pokud chceme, aby naši partneři udělali něco jinak, měli bychom jim podat konkrétní žádost o změnu jejich chování nebo jednání, namísto vyjádření negativního rozsudku,“ říká Saundersová. V praxi to znamená, že místo obvyklé věty - Pořád chodíš domů pozdě - použijete větu - Cítím se přehlížená, když mi neřekneš, že se v práci zpozdíš,” navrhuje odbornice.

5. Neudržujete život mimo vztah

Ze začátku vztahu je jasné, že chcete dělit každou volnou minutu mezi vás dva. Po určité době je ale důležité, abyste nezanedbávali svůj dosavadní život - to znamená rodinu, kamarády i koníčky.

Když se páry až příliš propojí, vyvíjí na sebe nevědomý tlak. Když nemáte samostatný život, může hrozit, že se k partnerovi příliš upnete a budete na něj více žárlit.

6. Kontrolujete telefon svého protějšku

Možná máte pocit, že máte právo kontrolovat svému protějšku telefon, když cítíte, že se něco děje. To je ale nesmysl. Pokud jste odkázáni na přístup k telefonu svého partnera, abyste potvrdili jeho věrnost, je to odraz velkého nedostatku důvěry ve vztahu.

Naopak jistá dávka soukromí je více než potřebná. „Mnoho lidí ve vztazích touží alespoň po nějakém soukromí, a aniž by něco skrývali, považují za důležité, aby jim nikdo do telefonu nelezl. Odolejte proto nutkání telefon kontrolovat, a v případě, kdy cítíte pochybnosti, svěřte se s nimi vašemu partnerovi,“ říká psycholog Ryan Howes.

yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Reklama

Výběr článků