Hlavní obsah
Mnoho žen řeší stres přejídáním. Foto: Profimedia.cz

Jak se vyhnout přejídání při stresových situacích

Negativní účinky stresu na naše tělo potvrdilo již nespočet studií. Kromě toho, že nadměrný stres způsobuje bolesti hlavy, poruchy spánku, zažívací obtíže a deprese, vědci prokázali také jeho vliv na náš metabolismus a přírůstek hmotnosti. Jak se vyhnout nechtěnému přibírání?

Mnoho žen řeší stres přejídáním. Foto: Profimedia.cz
Jak se vyhnout přejídání při stresových situacích

Stres zvyšuje v našem těle hladinu kortizolu, stresového hormonu, který zvyšuje chuť k jídlu a vede k touze po nezdravé stravě a usnadňuje hromadění tuku v těle. Nedávná studie navíc prokázala, že stres může zpomalovat spalování kalorií.

Stresové situace si sami nevybíráme, i proto je těžké se stresu vyhýbat. Přesto existuje pár tipů, díky kterým se lze ubránit alespoň emočnímu přejídání. Jak na to?

Pozor na příjem tuků

Pokud stres způsobuje, že vaše tělo spaluje méně tuků, pak je i větší pravděpodobnost, že se jejich nadměrný příjem podepíše na vašem vzhledu. Snažte se proto při stresových situacích sáhnout po zdravých tucích, jako je avokádo nebo oříšky, ale vyhněte se velkým porcím a kombinování jednotlivých tučných elementů.

„Zdravé tuky jsou důležité pro pocit sytosti, navíc patří mezi základní stavební prvky našeho těla. Pokud jste ale vystaveni stresovým situacím, je potřeba si na ně dát pozor. Pokud například sáhnete po salátu s avokádem, vyhněte se zálivce z olivového oleje a raději si dopřejte balsamico,“ radí dietoložka Cynthia Sassová pro Health.

Upravte porce jídla

Při stresových situacích máme potřebu jíst více než normálně. Při konzumaci jídla totiž zaměstnáváme mozek a snažíme se tím vytěsnit nepříjemné okamžiky.

Snadno se tak stane, že si svůj kalorický příjem pro celý den vyčerpáme při jednom jídle. Pokud se tento problém týká i vás, zkuste se zaměřit na to, kolik potravin přijímáte a upravte například množství svých příloh.

Nakopněte svůj metabolismus

Některá jídla přirozeně zrychlují metabolismus, a proto je vhodné je při stresových situacích zařadit do svého jídelníčku. Příkladem mohou být feferonky, které mají i širokou škálu uplatnění a dají se jimi okořenit nejrůznější jídla. Navíc snižují cholesterol a zvyšují imunitu. Na internetu lze ale dohledat i další metabolické posilovače, jako je kajenský pepř či skořice.

Prodýchejte se

Podle výzkumů je správná dýchací technika klíčem ke snížení hladiny kortizolu v těle. Pokud tedy čelíte stresu a máte tendenci sáhnout po nezdravém jídle, vyzkoušejte se pár minut před konzumací pořádně hluboce prodýchat. Uvidíte, že tím uvolníte svalové napětí a dost možná se vám i pročistí smysly.

Projděte se

Nepodařilo se vám ubránit emočnímu přejídání? Nevadí, stále existuje cesta zpět. Zkuste se po jídle vypravit alespoň na patnáctiminutovou procházku, díky které se váš metabolismus opět rozjede. Procházka navíc může sloužit jako drobný odpočinek, díky kterému si vyčistíte hlavu.

yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.

Reklama

Výběr článků