Hlavní obsah
Karanténa vůbec nebyla dovolená, ze které bychom se vrátili odpočatí. Foto: Profimedia.cz

Tento rok rozhodně neprobíhá standardně. Pandemie koronaviru zamíchala kartami snad ve všech oblastech našich životů, v práci či v cestování pak obzvlášť výrazně. Mnohým se zdá, že dovolenou za těchto podmínek ani nemá cenu řešit. Prázdniny jsou ale tu virus nevirus a odborníci radí jednoznačně – pokud alespoň trochu můžete, dopřejte si ji. Proč?

Karanténa vůbec nebyla dovolená, ze které bychom se vrátili odpočatí. Foto: Profimedia.cz
Dovolenou potřebujeme i letos

Faktem je, že situace klidným a radostným plánům na dovolenou moc nepřeje. „Většina mých klientů má pocit, že musí dohnat různé povinnosti,“ říká koučka Magdalena Vokáčová.

„Málo z těch, kdo mají děti ve školním věku, mělo možnost pracovat z domova ve stejném objemu jako obvykle. A většina firem se teď snaží dorovnat ekonomické výsledky, mnoho lidí má tak reálně víc práce než obvykle.“

Šok je třeba v klidu vstřebat

Karanténa vůbec nebyla dovolená, ze které bychom se vrátili odpočatí. „Celá společnost zažila určitý šok, bylo to velmi náročné období plné změn, do toho, jak už jsem naznačila, spousta lidí pracovala z domova a většina rodičů přebrala zároveň roli kuchařů, kamarádů i učitelů svých dětí. Odpočinek si nejen zasloužíme, ale opravdu ho potřebujeme,“ vysvětluje koučka.

Stejně tak je podle ní nezbytné, abychom si uvědomili, že jsme všichni prošli změnami, které se projevily na mnoha úrovních. A ty je třeba nějak reflektovat. „To ale za plného provozu nejde,“ uzavírá.

Prázdninové plány komplikuje i to, že možností, kam si letos zajet nebo zaletět mimo naše hranice, je podstatně méně, než jsme byli zvyklí. I doma můžeme mít strach, že se v hotelech či penzionech nakazíme. Přesto by si měl každý, kdo tu možnost má, najít alespoň na pár dní místo, kde si odpočine a nabere před podzimem a zimou nové síly.

„Množství studií ukazuje, že dovolená prospívá našemu fyzickému i psychickému zdraví,“ vysvětluje americká doktorka psychologie Suzanne Degges-Whiteová.

Děti vám poděkují

Minimálně týden, ideálně čtrnáct dní strávených mimo každodenní rutinu obvykle pomůže jak lidem, kteří žijí sami, tak rodinám nebo partnerům. Jistě, ve vztazích se mohou při společném pobytu v jiném prostředí objevit problémy, lidé si lezou na nervy, v nových situacích poznáváme i nové stránky svých protějšků, které nám nemusejí být příjemné.

Častěji je to ale právě naopak. Při troše dobré vůle, benevolence a ochoty ke kompromisům většina párů či rodin dokáže přijít na způsob, jak dovolenou strávit tak, aby si ji užil každý z nich.

Podívejme se ale, co může přinést dětem. V rámci projektu Time Off udělala společnost U. S. Travel Asssociation průzkum mezi dětmi ve věku osm až čtrnáct let. Jasně z něj vyplynulo, že si dovolenou nejen užívají samy o sobě, ale také se těší ze společnosti svých dospělých.

  • 84 % dotázaných dětí uvedlo, že se cítí být během chvil volna svým rodičům blíže.
  • Okolo 80 % dětí přiznalo, že běžně prožívají stres, ale jen 30 % ho prožívá během dovolené.
  • Jen 19 % dětí potvrdilo, že jsou pravidelně v dobré náladě během školního roku. Zato v době, kdy aktivně tráví čas se svými rodiči, se číslo zvedlo trojnásobně.
  • 82 % dětí si myslí, že jejich rodiče jsou mnohem zábavnější, když mají volno z práce.
  • 60 % dětí oceňuje, že během dovolené vidí i stránky svých rodičů, které se jindy neprojeví.

Budete lepší v práci

Mnozí neradi nechávají na stole rozdělanou práci a dovolenou často i zruší, jen aby dokončili všechny úkoly, i když by to mohli delegovat na kolegy nebo dodělat po návratu.

Velkou roli v odkládání dnů volna hraje i pocit, že jsme si ještě dostatečně neosvojili například nově zavedené pracovní postupy nebo technologie. Ale chyba lávky – i v takových případech je na místě odjet. Proč? Novým dovednostem se totiž učíme i během nicnedělání.

„Mnoho studií ukazuje, že pokud je mozek zrelaxovaný, zaměřuje se na sice nudné, ale esenciální, tedy ty nejzákladnější úkoly,“ doplňuje psycholožka Suzanne Degges-Whiteová.

Ve chvílích uvolnění si totiž mozek sám opakuje a zapamatovává nové úkony, které jsme se snažili dostat do hlavy vědomě celý minulý týden. „Když zaměstnanec například zápasí s ovládnutím nového softwaru, je to nejlepší příležitost vzít si pár dní volna, aby se informace mohly podvědomě zpracovat.“

A samozřejmě se také po návratu vylepší pozornost a soustředěnost na úkony v práci i doma.

„Po dovolené reagujete rychleji než před ní. Když jste konstantně přetažení, snižuje se vám pozornost. Tu, co ještě máme, rozdělujeme mezi displej telefonu, počítačovou obrazovku, lidskou konverzaci a obavy, že bychom přece měli dělat i všechny ty další věci, jež nestíháme,“ vyjmenovává Whiteová s tím, že se nám tak velmi snižuje schopnost prostě vidět, co je před námi.

U fyzicky pracujících se přirozeně přidává i faktor dlouhodobé tělesné únavy. I tady jsou benefity dovolené naprosto zřejmé.

Přijdou kreativní nápady

Dalším povzbudivým faktem je, že relaxem na dovolené pomůžete svým nervovým buňkám.

„Dříve se věřilo, že neurogeneze neboli novotvorba mozkových buněk se týká jen dětí. Nyní víme, že funguje během celého života. Ke stáří se zpomaluje, ale stále probíhá,“ říká psycholožka Nela Wurmová, podle které dovolená přispívá i ke kreativitě. Ta se ale zdaleka netýká pouze umělecké tvorby.

„V psychologii se toto slovo často používá také v souvislosti s kreativním řešením problémů.“ Taková dovednost podle Wurmové slouží i přizpůsobování se životním potřebám a okolnímu světu.

„Třeba dokážete vidět jiné možnosti, například v případě, že vám nevyhovuje zaměstnání nebo jste v nějakém nezdravém vztahu.“

„Ve většině literatury zaměřené na kreativitu a inspiraci se dočtete, že ji podporují nové podněty zvenčí, nabourávání stereotypu, nové prostředí i to, že se zabýváte něčím jiným než problémem k řešení. Necháte si prostě v hlavě ‚inkubovat‘ nové nápady,“ vyjmenovává.

„Pokud sedíte u bazénu, na pláži, chodíte po horách, nejde jen o to, že si odpočinete a po návratu jste schopní podívat se na věci z nového úhlu a jasnějšíma očima. Celou dobu vám běží nějaké procesy na pozadí. Konečně máte čas mít ‚vypnuto‘ a nechat věci v hlavě, ať se třídí a přesouvají na svá místa,“ uzavírá psycholožka a dodává, že současně získáváte nové podněty z okolí, potkáváte jiné lidi, vidíte jiné krajiny, zažíváte jiné věci.

Upevníte si zdraví

  • Odjezd ze známého prostředí nás také odvede od běžných stresorů. „Pokud se jim budete týden vyhýbat, pomůže vám to navrátit se do zdravějšího stavu,“ upozorňuje psycholožka Whiteová. Klasické symptomy jako bolesti hlavy, zad nebo tenze ve svalech by se měly podle ní zmírnit. I když, tady je na místě opatrnost – někdy se stává, že po prožívaném stresu, kdy jedeme na doraz, se naopak naše problémy při uvolnění na dovolené dočasně zhorší. Tady nezbyde než zachovat klid, nežehrat na osud a prostě tělu dopřát čas na zotavenou.
  • Dalším velkým benefitem je klidný spánek. „Často se vylepší spánkový vzorec,“ uvádí Whiteová. Během dovolené totiž více necháváme náš cirkadiánní rytmus, což je jeden z biorytmů trvající 20 až 28 hodin, aby sám řídil čas, kdy půjdeme spát. A dostatek spánku, jak známo, prospívá celému našemu organismu včetně psychiky.
  • Obecně odborníci tvrdí, že po letní dovolené máme větší šanci zůstat do konce roku zdraví. Potvrzují to poznatky vědního oboru psychoneuroimunologie. Stresem způsobená adrenální únava, tedy snížená funkce nadledvinek, může totiž změnit fungování imunitního systému. A právě kvůli tomu býváme náchylnější k celé řadě nemocí.
  • Dovolená prospěje i srdci. Výsledky slavné Framinghamské studie, v rámci které američtí vědci po desítky let sledovali přes 5000 mužů a žen včetně jejich potomků, roku 2010 ukázaly, že se u mužů i žen snižuje riziko srdečních onemocnění právě díky tomu, že jezdí na dovolenou. Muži, kteří tak odpočívali pravidelně, měli o 32 % menší šanci zemřít na infarkt. U žen se číslo vyšplhalo až na 50 %.

Špatné svědomí nechte doma

Může se také stát, že se cítíme provinile, protože nám štěstí s dovolenou přálo, kdežto náš kolega či kamarád musí z pracovních nebo osobních důvodů zůstat doma. „Na takové pocity zapomeňte,“ nabádá Whiteová.

Podstatné je, abychom si uvědomili, že naši pozornost a starostlivost potřebují i jiné oblasti života než práce. A hodnotě, kterou nám péče o ně přinese, bychom se podle odborníků rozhodně měli snažit porozumět…

Zkuste mikrodobrodružství

  • Pokud vám situace nedovoluje odjet a dovolená je v nedohlednu, udělejte si takovou minidovolenou v rámci jednoho dne, případně jednoho dne a jedné noci.
  • Trend populární mezi tzv. mileniály zpropagoval britský cestovatel a autor Alastair Humphreys, podle kterého by se váš zážitek měl odehrávat ve vašem okolí, měl by být dostupný a levný a časově nepříliš náročný.
  • Můžete třeba nasednout na náhodný autobus či vlak a dojet na místo, které jste nikdy neviděli. Nebo zavzpomínat na mládí a strávit noc na vyhlídce pod širákem. Inspirace se dá najít i na několika českých internetových stránkách.
yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.

Reklama

Výběr článků