Hlavní obsah
V podzimním jídelníčku by neměly chybět sezonní suroviny. Foto: Profimedia.cz

Co lidé na podzim v jídelníčku nejvíce postrádají

S příchodem chladnějších podzimních dnů, změny návyků a stresu dochází k výraznému oslabení našeho imunitního systému a tím pádem i k větší hrozbě nemocí. Do jídelníčku je tak zapotřebí dodat potraviny či koření, které tělo dokonale prohřejí a vitaminy a minerály, které posílí imunitu.

V podzimním jídelníčku by neměly chybět sezonní suroviny. Foto: Profimedia.cz
Co lidé na podzim v jídelníčku nejvíce postrádají

Na podzim by se do jídelníčku měly vracet hutnější pokrmy ideálně ze sezonních surovin. Konzumace čistě sezonních produktů nám bez problémů zabezpečí dostatek vitaminů, minerálů a živin, protože z přírody máme v každém ročním období k dispozici právě to, co nejvíce potřebujeme.

Dobré ale také je nezapomínat na potraviny bohaté na bílkoviny, a tedy mléčné výrobky, libové maso, ryby, vejce, luštěniny či obiloviny.

Pro prohřátí organismu je dobré jídla obohatit kořením, které prokrvuje sliznice, což posílí jejich obranu proti průniku nemoci. Z koření lze doporučit papriku, pepř, sušený zázvor nebo chilli, k pikantnosti ale přispěje i cibule, česnek nebo pórek.

Podpořit imunitu je dobré i zvýšeným příjmem vitaminů a minerálů

Jedním z vitaminů, které jsou spojovány s posílením imunitního systému a prevencí nachlazení, je vitamin C. Vzhledem k tomu, že mají mnozí jedinci tendenci s nástupem chladnějšího počasí konzumovat méně čerstvého ovoce a zeleniny, není od věci porozhlédnout se i po doplňku stravy. Často jej seženete v kombinaci s dalšími vitaminy či některými minerály.

Při užívání doplňků je ale vždy zapotřebí řídit se pokyny výrobce (nikdy nepřekračujte doporučenou denní dávku, některými vitaminy a minerály je totiž možné se předávkovat). Pokud současně užíváte léky či jiné doplňky stravy, poraďte se raději s lékařem.

V posilování imunity mají důležitou roli i vitaminy skupiny B, které pomáhají i s únavou a při stresových situacích. Svou důležitou úlohu sehrává ale i vitamin A, zejména v prevenci dýchacích potíží.

Z minerálů jsou pro posílení imunity nejdůležitější selen a zinek. Selen má stimulační účinek na imunitní systém, posiluje totiž tvorbu aktivovaných T-lymfocytů a chrání před oxidačním stresem, který je zapříčiněný volnými radikály a projevuje se zejména vyčerpáním a chronickou únavou.

Zinek je silným antioxidantem a podporuje řadu biologických funkcí, včetně podpory imunity.

Dalším z minerálů, které naše tělo nejen na podzim potřebuje, je hořčík. Nejenže podporuje silnou imunitu, ale také se podílí na správné činnosti metabolismu, svalů i nervové soustavy. Oceníte ho tedy i při podzimní únavě či všudypřítomném stresu.

Tělu prospěšné je i železo, které se podílí na transportu kyslíku v těle a dalších procesech, jež hrají v silném imunitním systému roli.

Vitaminy a minerály na podporu imunity

Foto: archív firem

Foto: Ovocňák 100% Rakytníková šťáva - ručně sbírané plody jsou za studena lisované a šetrně pasterované, 250 ml za 99 Kč; Sustenium Biorytmus 3 multivitamin Žena - jeho předností je postupné uvolňování vitaminů, minerálů a antioxidantů. Dodá energii a podpoří imunitu, 230 Kč; MaxiVita Vitamin C komplex s acerolou, šípkem a zinkem - v praktických jednorázových sáčcích, které umožňují vysoce komfortní užívání bez nutnosti zapíjení. Pro posílení imunity a při respiračních potížích, 16 sáčků - 70 Kč; Himalyo Rakytník Caps Bio - obsahují vysoce koncentrovaný extrakt z plodů rakytníku tibetského. Prášek je z plodů získáván studeným sušením a je plněn do rostlinných kapslí. Vhodný i pro vegany, 299 Kč; Revital Multi 10 malina 20 šumivých tablet - obsahuje důležité vitaminy, které přispívají k normální funkci imunitního systému, ke snížení míry únavy a vyčerpání a ochraně před oxidativním stresem, 95 Kč; Basilur Virgin Nature - Hot Beats - bylinný, zelený čaj je inspirován asijskými a africkými bylinnými léky, které zajistí správou funkci imunitního systému, zvyšuje celkovou pohodu těla a mysli, 154 Kč
Vitaminy a minerály
Vitamin C - potřeba pro dospělého člověka je 75-100 miligramů na den. Pokud je však tělo již napadeno infekcí, zvýší se potřeba až na desetinásobek. Dostatečný příjem vitaminu C také může výrazně zkrátit léčbu infekce, která už probíhá. Jako hlavní zdroj se uvádějí citrusy, což není úplně pravda. Zkuste kysané zelí, vynikající zdroj vitaminu C a K, draslíku, betakarotenu, vlákniny, thiaminu a kyseliny listové. Navíc není prakticky vůbec kalorické. Vřele se dá doporučit červená řepa, protože kromě vitaminů oplývá i hořčíkem, draslíkem a její červené barvivo je nosičem energie. Dobrým zdrojem vitaminu C jsou i papriky, brokolice, jahody, brambory, rakytník či šípky. 
Vitamin B5 - přispívá k posílení imunity a má schopnost tlumit záněty. Ke zdrojům tohoto vitaminu patří kvasnice a pekařské droždí, kuřecí, telecí a rybí maso, ořechy a semena.
Vitamin A - najdeme v telecích játrech, másle, vaječném žloutku, rybách. Jeho úloha spočívá v obraně proti nachlazení či bronchitidám, zodpovídá také za zdraví oční sítnice.
Selen - podporuje enzymy, které jsou důležité k odbourávání škodlivých látek, například těžkých kovů. Spolu s vitaminem E působí detoxikačně a má protizánětlivé účinky. Přirozeným a sezonním zdrojem jsou houby, maso a ryby.
Železo - pomáhá fagocytům, jejichž úlohou v těle je poznat a zničit cizorodé látky. Nedostatek železa zvyšuje náchylnost na infekce. Větší množství železa najdeme v čočce, cizrně, beraních rozích, v bílých fazolích, mase, prosu, rybách a v celozrnných výrobcích.
Zinek - také přispívá k aktivaci fagocytů, čímž podporuje produkci protilátek. Potraviny bohaté na zinek jsou čočka, bílé fazole, maso a celozrnné výrobky.
Hořčík (magnesium) - pomáhá snižovat stres a únavu, čímž také posiluje obranyschopnost. Obsahuje ho banán, datle, artyčok, čočka, fazole, brokolice, špenát apod.
Měď - je důležitá pro správný průběh imunitních reakcí. Mezi potraviny bohaté na měď patří játra, kakao, ořechy, houby, vařená hovězí játra, slunečnicová semínka, mandle, vařená čočka, čokoláda, korýši a měkkýši.

Odborníci zároveň doporučují vyhýbat se v těchto dnech alkoholu, který sice organismus zahřeje, ale zároveň se při jeho odbourávání spotřebuje značné množství vitaminů a minerálů, a ty poté chybí právě imunitnímu systému. Kouříte-li, pak si navíc zvyšte denní dávku vitaminu C.

Blahodárné omega-3 mastné kyseliny a vitamin D

S ubývajícím slunečním svitem je také dobré hledět na zvýšený příjem vitaminu D, který stimuluje aktivitu bílých krvinek a pozitivně působí na nervový systém. Jeho přírodními zdroji jsou sluneční svit a rybí či mořské produkty.

Rybí tuk navíc obsahuje prospěšné omega-3 mastné kyseliny DHA a EPA, které si naše tělo neumí samo vytvořit, a je zapotřebí je získávat stravou či doplňky. Pozitivně působí zejména na činnost srdce, mozku a zraku, ale také v boji proti různým zánětům.

Probiotika

Probiotika (tělu prospěšné bakterie) příznivě ovlivňují stav střevní mikroflóry. Velká část buněk imunitního systému se totiž nachází ve střevní sliznici, probiotické bakterie podporují jejich růst. Udržují ve střevech potřebné pH, čímž přispívají k dobrému stavu imunitních buněk a následně k posílení obranyschopnosti organismu.

Naleznete je například v zakysaných mléčných výrobcích či ve kvašené zelenině např. zelí, mrkvi či v ředkvičkách.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Výběr článků