Ať už toužíte po změně, anebo si chcete kalorie ušetřit na nějaký sladký prohřešek, ale přesto nechcete ve svém jídelníčku dělat drastické změny, vězte, že se to dá praktikovat i jednoduše a pomocí zdravých potravin.

Některými změnami můžete ušetřit i stovky kalorií za den, a to jenom tím, že je ve svém jídelníčku nahradíte něčím jiným, zdravějším, ale chuťově velmi podobným.

„Sledování váhy a kalorií nemusí být vždy utrpení,“ říká nutriční terapeutka Lily Soutterová pro Dailymail. „Je to jen o tom dělat důvtipná rozhodnutí a hledat zdravější alternativy oblíbených pochoutek.“

Společně s odbornicí na superpotraviny a kolegyní specializující se na alternativy cukru v potravinách sestavila pro Dailymail několik tipů, jak se stravovat zdravěji a ušetřit pár kalorií k dobru.

Americano místo latté

Oblíbená káva typu latté obsahuje hodně mléka, často plnotučného. Najdete v něm zhruba 200 až 290 kalorií. Proto odbornice radí vyměnit latté za přijatelnější a dietnější typ kávy, takzvané americano.

Můžete tak ušetřit velké množství kalorií, protože se dávka kávy naředí vodou a teprve následně si člověk do kávy mléko sám nalije. Záleží tedy i na úsudku člověka, potažmo zákazníka kavárny. Samozřejmě platí, čím méně mléka, tím méně kalorií a naopak.

Tmavou čokoládu místo müsli

I oblíbené müsli tyčinky se často tváří jako zdravá alternativa sladkosti. Opak může být ale pravdou. Ty kupované ze supermarketů obsahují často mnoho cukru, anebo také sušeného ovoce.

Pokud vás tedy trápí chutě na sladké, raději takovou věc nekupujte a sáhněte po pár čtverečcích kvalitní hořké čokolády. Nejlépe by měla obsahovat alespoň 70 % kakaa. „Obsahuje relativně malé množství cukru a navíc tmavá čokoláda může mít některé zdravotní benefity,“ říkají odbornice.

Tmavé pečivo místo bílého

Pokud se nedokážete rozloučit s pečivem, alespoň jeho bílou variantu vyměňte za tmavý, žitný chléb.

„Žitné pečivo má obvykle nižší obsah kalorií a pomůže udržet pocit sytosti daleko delší dobu. Samozřejmě obsahuje vlákninu, díky které se zlepšuje trávení.“ Zkrátka a dobře, bílé pečivo nemá pro tělo téměř žádný přínos.

Olivový olej a citrón místo dresinků

Vyměňte caesar dresink za obyčejnou zálivku a ochuťte salát raději olivovým olejem a pár kapkami citrónu. Sýrové a smetanové zálivky mohou obyčejnému salátu přidat neuvěřitelných 250 kalorií, ze zdravého jídla se tak v sekundě stane jídlo kalorické a nezdravé. Pokud je ale vyměníte za polévkovou lžíci panenského olivového oleje a citrónovou šťávu, kalorií zmizí téměř polovina.

„Tímto jednoduchým dresinkem eliminujete nezdravé tuky, cukr, sůl, aditiva a další různé nezdravé kalorie, které brání dosáhnutí štíhlé linie,“ říká Lily Soutterová.

Zelenina místo bílé rýže

Místo klasické bílé rýže využijte brokolici nebo květák. Zvýšíte tak příjem zeleniny a omezíte velké množství kalorií, které rýže obsahuje. Hrnek vařené rýže obsahuje 218 kalorií, to samé váhové množství květáku 25 kalorií. Vařený květák po rozmixování můžete navíc dochutit oblíbeným kořením a nová chutná a dietní příloha je na světě.

Čerstvé ovoce místo sušeného

Sušené ovoce je často na seznamu zdravých pochoutek, které se mohou konzumovat místo sladkých čokoládových tyčinek. Podle odborníků na výživu je ale daleko vhodnější, pokud člověk sáhne po ovoci čerstvém než sušeném.

Sušené ovoce totiž obsahuje mnoho cukru, který se v něm koncentroval v době sušení. Lepší je proto zvolit čerstvé ovoce, které rychleji zasytí a tolik cukru neobsahuje.